دوره مدیریت زمان
دوره مدیریت زمان – در سال ۱۳۸۱ – نقطه آغازین طراحی و برگزاری اولین سبد مهارت های نرم ایرانی بود که در مقاله قبل به آن پرداختیم.
اکنون میخواهم دفتر دیگری را باز نموده و با یکی از مهمترین این مهارت ها قدری بیشتر آشنا شویم.
آنچه در این مقاله می خوانید:
بخش اول:
- دوره مدیریت زمان – اولین مهارت نرم مدرسه مدیریت الست
- مدیریت زمان چیست؟
- اهمیت یادگیری مدیریت زمان
- الف- تاثیر یادگیری مدیریت زمان در زندگی فردی
- ب- تاثیر یادگیری مدیریت زمان در زندگی سازمانی
- مقالات مرتبط با مدیریت زمان در وب سایت مدرسه مدیریت اَلَست
بخش دوم:
- تفاوت دوره مدیریت زمان مدرسه مدیریت الست با محتوای دوره های موجود در بازار آموزش مدیریت
- محتوای دوره
- روش تدریس دوره
- مدرس دوره
- طول دوره
- دوره های پیشنهادی در ادامه کارگاه مدیریت زمان
بخش اول:
دوره مدیریت زمان – اولین مهارت نرم مدرسه مدیریت الست
در مقاله قبل از اهمیت یادگیری مهارت های نرم و تاثیر آن در زندگی برایتان گفتم.
ولی سوالی که ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد این است که: یادگیری مهارت های نرم را از کجا و با کدام مهارت شروع کنیم؟
به عبارت دیگر آیا اولویت خاصی برای این مهارت ها وجود دارد؟
هر چند به نظر می رسد که اولویت بندی موضوعی، برای یادگیری مهارت های نرم لزومی نداشته باشد و هر کس باید با توجه به خلا مهارتی خود از میان آن ها انتخاب، و به یادگیری همت نماید،
ولی هنگامی که قرار باشد همه یا بخش قابل توجهی از سبد مهارت های نرم مدرسه مدیریت الست برای یک سازمان و یا گروهی از افراد برگزار شود، من همیشه “دوره مدیریت زمان” را در اولویت قرار داده ام.
علت آن است که:
- ضربالمثل “وقت طلاست” دیگر در سیستم باورهای ما جایی ندارد.
- با سایر مهارتهای نرم به میزان بسیار زیادی در ارتباط است.
- به عنوان مثال کسب مهارتهای مدیریت زمان به میزان زیادی باعث کاهش استرس میشود و اساساً تکنیک های این حوزه را میتوان از روشهای مداخله گر مثبت برای مدیریت استرس دانست.
- مزایای یادگیری این مهارت نرم تنها به سازمان محدود نمی شود و حتی افراد غیر شاغل نیز می توانند از آن به خوبی استفاده کنند.
- و صد البته اینکه در مسیر حرفهای خودِ من، آشنایی و تمرین این مهارت باعث دستاوردهای بسیار متفاوتی در مقایسه با دوره پیش از آن شده است.
به همین دلایل، در طراحی سبد مهارتهای نرم/ مهارتهای مدیریتی شرکت الست، این مهارت همیشه پیش قراول سایرین بوده است.
شاید بتوان گفت که “مدیریت زمان” در وهله اول با مدیریت بر خود شروع میشود.
به عبارتی، مدیریت زمان به معنی تغییر عادتهاست.
بنابراین همانگونه که پیشتر نیز عنوان گردید، کاربرد این مهارت تنها به محل کار مربوط و محدود نمیشود و از این مهارت میتوان در همه امور زندگی روزمره به خوبی بهره برد.
بگذارید تا برای درک بهتر اهمیت موضوع، از تعریف آن شروع کنیم.
مدیریت زمان چیست؟
وقتی در دوره های مدیریت زمان از شرکت کنندگان می خواهم تا برای این مهارت نرم تعریفی ارائه کنند معمولا چنین می گویند:
- استفاده بهینه از وقت
- کنترل زمان برای انجام بهتر کارها و امور
- انجام بیشترین کارها در کمترین زمان
- مدیریت زمان یعنی بتوانیم کارها را در ضرب العجل از پیش تعیین شده به انجام برسانیم
- بهره وری بیشتر از زمان در اختیار
- مدیریت وقت یعنی برنامه ریزی و سپس حرکت و عمل در جهت برنامه
- حذف کارهای غیر ضروری
- و . . .
هر چند همه موارد بالا در نگاه اول موجه است و به نظر می رسد که همه ما این مهارت نرم را به خوبی می شناسیم، ولی در عمل چیز متفاوتی در سازمان های ما- و البته در جاهای مختلف دنیا- اتفاق می افتد.
اگر باور نمی کنید می توانید به آمارهای موجود مراجعه کنید.
برای مثال آیا می دانستید که بر اساس برخی آمارهای موجود، متوسط بهره وری مدیران و کارکنان از ۸ ساعت کاری در سازمان های ایرانی کمتر از ۱ ساعت برآورد می شود !
شاید دلتان بخواهد که شما هم به منابعِ در دسترس نگاهی بندازید و قدری جستجو کنید.
حتما متعجب خواهید شد.
شاید این بررسی، انگیزه یادگیری مهارت مدیریت زمان را در شما و سازمانتان افزایش دهد !
به احتمال زیاد مثل عموم شرکت کنندگان دوره های ما خواهید گفت که:
“مطمینا این در مورد شرکت ما مصداق ندارد”.
هر چند ممکن است این موضوع واقعیت داشته باشد (این عدد در واقع متوسط بهره وری سازمان های ما را نشان می دهد)،
ولی جالب است بدانید که نظر بسیاری از شرکت کنندگان در خصوص بهره وری، در همان جلسه اول کلاس تغییر کرده است !
سالهای اولیه کار من در حوزههای علوم مدیریت با فعالیت در مرکز آموزش سازمان مدیریت صنعتی در تهران آغاز شد.
در آن دوران به دلیل انگیزههای شخصی و محیط کاری پویا، ساعات زیادی از وقتم را در آنجا سپری میکردم (چیزی در حد ۳۲۰ ساعت در ماه!).
وقتی با مهارت مدیریت زمان آشنا شدم و آن را تمرین کردم، بسیاری از پیشفرضهای من در خصوص کار و بهرهوری تغییر کرد (وجود این پیشفرضها بزرگترین چالش من در تدریس این موضوع به مدیران و کارکنان سازمان هاست).
بعدها وقتی موفق شدم درآمد دپارتمانی که مدیریت آن به من سپرده شده بود را با زمان کار بسیار کمتری، به ۴ برابر افزایش دهم متوجه شدم که “مشغول بودن” نه تنها لزوماً به معنی بهرهوری بیشتر نیست،
بلکه در بیشتر موارد با افزایش استرس منفی بهرهوری شما را کاهش داده و سلامت شما را نیز به خطر میاندازد.
در واقع من توانستم با یادگیری مهارتهای نرم (به خصوص مهارت های مدیریت زمان و مدیریت استرس)، با ساعات کار بسیار کمتر، بهرهوری بیشتری ایجاد کنم.
این دستاورد با ارزش، انگیزه و آغاز راه من برای تدریس این مهارت- و در ادامه مسیر از سال ۱۳۸۱ تا به امروز- طراحی اولین و منسجم ترین سبد مهارتهای نرم ایرانی شد.
تعجب نکنید وقتی به شما می گویم که میزان اتلاف وقت در خانه (امور غیر کاری) نیز به همان اندازه بالا، و حتی بالاتر است. زیرا:
- اگر ما منطق مدیریت زمان و استفاده صحیح از این منبع بسیار محدود را به درستی فرا نگرفته باشیم، رفتار ما در خانه نیز “نمی تواند“ متفاوت باشد.
- ضمن این که در خانه کنترل های مدیریتی و سایر مکانیزم های فعال در سازمان ها نیز وجود ندارد.
اگر هنوز تردید دارید، می توانید به بخش “دیدگاه های علاقمندان و/ یا شرکت کنندگان کارگاه مدیریت زمان آقای رضا مومن خانی” در پایین همین صفحه مراجعه کنید و ببینید که آن ها در مورد تاثیر این دوره آموزشی در محل کار و خانه شان چه می گویند.
شاید برخی از این افراد را بشناسید !
ممکن است دلتان بخواهد برخی از ترفندهایی که آن ها به کار گرفته و تمرین کرده اند را امتحان کنید.
شاید دوست داشته باشید تا نقطه نظرات خود را در ارتباط با موضوع مطرح شده، از بخش “ارسال دیدگاه” در انتهای همان صفحه ها برای ما ارسال کنید !
قاعدتا وقتی چنین حجم گسترده ای از اتلاف وقت در خانه، سازمان و جامعه- در تمام شهرهای مملکت عزیزمان- وجود دارد ما با یک مشکل فرهنگی اجتماعی روبرو هستیم.
این که این مشکل فرهنگی از کجا به وجود می آید موضوع این مقاله نیست.
سوال اینجا است که آیا می توان در مورد آن کاری کرد؟
خبر خوب آنست که: بله.
“مهارت مدیریت زمان مثل همه مهارت ها، اکتسابی و یادگرفتنی است.“
اگر چه ممکن است یادگیری این مهارت در جایی که فرهنگ غالب سازمان یا جامعه از آن به خوبی حمایت نمی کند قدری دشوار و گاه ملال آور باشد، مورد تمسخر قرار گیرد (حتی از ناحیه خانواده)، و عجیب جلوه کند، ولی به همین دلایل، هیجان انگیزتر است و پاداش آن نیز جذاب تر خواهد بود.
اهمیت یادگیری مدیریت زمان
الف- تاثیر مدیریت زمان در زندگی فردی:
آیا شما هم جزو افرادی هستید که پیش خود می گویید:
- ای کاش وقت بیشتری داشته باشم تا به پدر و مادر، همسر، فرزندان و خواهر برادر خود بیشتر می رسیدم و یا دست کم در طول هفته آن ها را بیشتر ملاقات می کردم.
- ای کاش وقت بیشتری داشته باشم تا به سلامت خودم بپردازم و ورزش مورد علاقه ام را که چندین سال است در آن وقفه افتاده ادامه بدهم.
- ای کاش وقت بیشتری داشته باشم تا در حوزه تخصص خودم ادامه تحصیل بدهم و یا در برخی دوره های آموزشی لازم برای حرفه ام شرکت کنم.
- ای کاش وقت بیشتری داشته باشم تا قدری به علایق خودم بپردازم، ساز مورد علاقه ام را که چندین سال است به آن دست نزده ام دوباره به دست بگیرم.
- ای کاش وقت بیشتری داشته باشم تا به توسعه و یادگیری خودم اختصاص بدهم. چند تایی کتاب بخوانم.
- ای کاش وقت بیشتری داشته باشم تا قدری از هیاهوی کسب و کار خودم بیرون بیایم و بتوانم با فراغ بال برای آینده کسب و کار خودم فکر و برنامه ریزی کنم.
- ای کاش وقت بیشتری داشته باشم تا بخشی از آن را صرف امور عام المنفعه کنم، برای مردم مملکتم و دنیا کاری انجام بدهم، چیزی را که بلد هستم به دیگران هم یاد بدهم و در یک کلام باقیات و صالحاتی برای خودم تدارک ببینم.
- ای کاش وقت بیشتری داشته باشم تا قدری آرام بگیرم و به احوال خودم توجه کنم.
- و در یک جمله: ای کاش شبانه روز بیش از ۲۴ ساعت بود تا من به هر کاری که دلم می خواهد برسم.
حال سوال من از شما ایسنت که:
آیا همه این ها با یادگیری این مهارت نرم و اصلاح شیوه زندگی میسر نمی شود؟
شاید دلتان بخواهد که به صحبت های استاد حسین الهی قمشه ای در مورد اهمیت پرداختن به این موضوع نیز گوش کنید:
ب- تاثیر مدیریت زمان در زندگی سازمانی:
آیا در سازمان شما نیز این سوالات وجود دارد که:
- چرا با این که ساعات موظف کار ما بر اساس قانون کار در مقایسه با برخی کشورهای دنیا از جمله آلمان، دانمارک و هلند و . . . بیشتر است، حجم کار موثر انجام شده کمتر است؟
- چرا عموم پروژه ها در زمان برنامه ریزی شده تمام نمی شود؟
- چرا جلسات رسمی و غیر رسمی در سازمان های ما تا این اندازه طولانی است؟
- چرا در سازمان های ما رویه های سازمانی اصلاح نمی شود؟
- چرا در سازمان های ما (مخصوصا سازمان های دولتی) کارها تا این اندازه به طول می انجامد (برای مثال دریافت مجوز، تسهیلات، رسیدگی ها و . . .)؟
- چرا انجام یک کار کوچک در سازمان های ما (به خصوص سازمان های دولتی) مدت ها به طول می انجامد و در این مدت شما مجبور هستید بارها برای کارهای بی اهمیت و کم اهمیت به آن ها مراجعه کنید؟
- و چرا . . .
مقالات مرتبط با مدیریت زمان در وب سایت مدرسه مدیریت اَلَست (کلیک کنید)
- ضرورت یادگیری مدیریت زمان
- نشانه های مدیریت زمان ضعیف
- سندروم “وقت ندارم” در مدیریت زمان
- مدیریت زمان را از کجا شروع کنیم؟
- چیزی تحت عنوان مدیریت زمان وجود ندارد !
- قانون پارکینسون در مدیریت زمان
- اشتباهات رایج در مدیریت زمان
- مدیریت زمان در دوران کرونا
- مدیریت زمان برای دانشجویان
- مدیریت زمان آدمهای به اصطلاح گرفتار
- اهمیت تمرکز برای مدیریت زمان
- راهکارهای افزایش تمرکز برای مدیریت زمان
- ارزش مدیریت زمان از دیدگاه آقای دکتر الهی قمشه ای
- تاثیر عادت ها بر مدیریت زمان
- نقش ارتباطات در مدیریت زمان
معرفی کتاب
در صورتی که برای یادگیری مهارت مدیریت زمان به دنبال چند کتاب خوب هستید، می توانید از منوی اصلی سایت به بخش فروشگاه الست مراجعه نموده و یا روی لینک های زیر کلیک کنید:
- کتاب جیبی مدیریت زمان
- کتاب تکنوکراسی و سیاست گذاری اقتصادی در ایران
اگر این مقاله را مفید ارزیابی کرده اید بسیار خوشحال خواهیم شد چنانچه با کلیک روی دکمه شبکه احتماعی مورد نظرتان در زیر صفحه به انتشار آن کمک کنید.
و صد البته چنانچه نظرات ارزشمنتان را در قسمت “دیدگاه” در انتهای مقاله برایمان ارسال کنید
بخش دوم:
تفاوت محتوای دوره مدیریت زمان مدرسه مدیریت الست با محتوای دوره های موجود در بازار آموزش مدیریت
صرفنظر از روش ارائه، از نظر من بزرگترین تفاوت محتوای کارگاه آموزشی مدیریت زمان مدرسه الست در ۳ چیز است:
- از آن جا که تمامی مواردی که طراحی و تدریس کرده ام در گذشته دغدغه خود من بوده، به آن دچار شده، برای آن چاره ای اندیشیده و آن ها را تمرین کرده ام، محتوای دوره بسیار کاربردی است.
- محتوای این کارگاههای آموزشی با محتوای بقیه مهارت های موجود در سبد مهارت های نرم اَلَست پیوند خورده است.
- در طراحی سبد مهارتهای نرم، ملاحظات و نیازهای مؤسسات ایرانی را کاملاً در نظر گرفته و تجربه حدود ۲۰ سال کار آموزش مهارتهای نرم، خدمات مشاوره و مشاهداتم را در آن به کار بسته ام.
محتوای دوره:
- تعریف دوباره مدیریت زمان!
- مرور و اصلاح برخی مفاهیم اولیه!
- آشنایی با برخی نگرشها و عادات غلط در مدیریت زمان
- نشانههای مدیریت زمان ضعیف
- معرفی کانونها و عوامل اصلی اتلاف وقت
- ارائه راهکار برای مقابله با عوامل اتلاف وقت و استفاده موثر از آن
- هدفگذاری و اهمیت آن در مدیریت زمان
- برنامه ربزی برای رسیدن به اهداف
- مدیریت ارتباطات برای مدیریت زمان
- تعریف ارتباط
- موانع ارتباطی
- انواع (معمول) ارتباطات
- گوش دادن موثر
- ارتباطات نوشتاری
- ارتباطات تلفن
- مدیریت جلسات
- افزایش قدرت تمرکز
- سازماندهی
- تعلل و راههای مقابله با آن
روش تدریس دوره
شامل:
- تدریس
- بحث گروهی
- تمرین های عملی خارج از کلاس
- قضایای آموزشی (مطالعه موردی – Case study)
- تمرین های عملی داخل کلاس فردی
- تمرین های عملی گروهی
- آزمون های تشخیصی
- نمایش فیلم های آموزشی
مدرس دوره:
این کارگاه آموزشی توسط شخص آقای رضا مومن خانی مدیر عامل مدرسه مدیریت الست آموزش داده می شود.
رزومه آقای مومن خانی را با کلیک روی دکمه زیر در اختیار خواهید داشت:
طول دوره:
مدت زمان در نظر گرفته شده برای این دوره آموزشی ۲۰ ساعت می باشد. (امکان سفارشی سازی و برگزاری دوره کوتاه تر و طولانی تر نیز وجود دارد)
دوره های پیشنهادی در ادامه کارگاه مدیریت زمان:
با همه این توضیحات آیا یادگیری مهارت مدیریت زمان باعث دستیابی به همه موارد فوق و در نگاه عمیق تر، بهبود کیفیت زندگی کاری و فردی شما نمی شود؟
گاهی اوقات از خودم می پرسم که اگر این مهارت نرم را درست آموخته بودیم و اگر یادگیری مهارت مدیریت زمان از اساس در سیستم آموزشی و در نگاه عمیق تر،فرهنگ ما جایگاهی داشت چه حجمی از تحول را در زندگی فردی، سازمانی و اجتماعیمان تجربه می کردیم.
اگر شما هم (مثل خود من در سال ۱۳۸۰) متقاعد شده اید که این مهارت می تواند منشا تغییرات بزرگی بوده و مشکلات بسیاری را از پیش پای شما و سازمانتان بردارد، می توانید با کلیک روی لینک های زیر از انواع خدمات آموزشی ما در این حوزه اطلاع حاصل فرمایید..
با آرزوی موفقیت
مدیر عامل مدرسه مدیریت اَلَست
محتوای دوره مدیریت زمان
محتوای “کارگاه آموزشی مدیریت زمان” را در متن مقاله همین صفحه ملاحظه فرمایید.
دوره مدیریت زمان
دوره مدیریت زمان – در سال ۱۳۸۱ – نقطه آغازین طراحی و برگزاری اولین سبد مهارت های نرم ایرانی بود که در مقاله قبل به آن پرداختیم.
اکنون میخواهم دفتر دیگری را باز نموده و با یکی از مهمترین این مهارت ها قدری بیشتر آشنا شویم.
آنچه در این مقاله می خوانید:
بخش اول:
- دوره مدیریت زمان – اولین مهارت نرم مدرسه مدیریت الست
- مدیریت زمان چیست؟
- اهمیت یادگیری مدیریت زمان
- الف- تاثیر یادگیری مدیریت زمان در زندگی فردی
- ب- تاثیر یادگیری مدیریت زمان در زندگی سازمانی
- مقالات مرتبط با مدیریت زمان در وب سایت مدرسه مدیریت اَلَست
بخش دوم:
- تفاوت دوره مدیریت زمان مدرسه مدیریت الست با محتوای دوره های موجود در بازار آموزش مدیریت
- محتوای دوره
- روش تدریس دوره
- مدرس دوره
- طول دوره
- دوره های پیشنهادی در ادامه کارگاه مدیریت زمان
بخش اول:
دوره مدیریت زمان – اولین مهارت نرم مدرسه مدیریت الست
در مقاله قبل از اهمیت یادگیری مهارت های نرم و تاثیر آن در زندگی برایتان گفتم.
ولی سوالی که ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد این است که: یادگیری مهارت های نرم را از کجا و با کدام مهارت شروع کنیم؟
به عبارت دیگر آیا اولویت خاصی برای این مهارت ها وجود دارد؟
هر چند به نظر می رسد که اولویت بندی موضوعی، برای یادگیری مهارت های نرم لزومی نداشته باشد و هر کس باید با توجه به خلا مهارتی خود از میان آن ها انتخاب، و به یادگیری همت نماید،
ولی هنگامی که قرار باشد همه یا بخش قابل توجهی از سبد مهارت های نرم مدرسه مدیریت الست برای یک سازمان و یا گروهی از افراد برگزار شود، من همیشه “دوره مدیریت زمان” را در اولویت قرار داده ام.
علت آن است که:
- ضربالمثل “وقت طلاست” دیگر در سیستم باورهای ما جایی ندارد.
- با سایر مهارتهای نرم به میزان بسیار زیادی در ارتباط است.
- به عنوان مثال کسب مهارتهای مدیریت زمان به میزان زیادی باعث کاهش استرس میشود و اساساً تکنیک های این حوزه را میتوان از روشهای مداخله گر مثبت برای مدیریت استرس دانست.
- مزایای یادگیری این مهارت نرم تنها به سازمان محدود نمی شود و حتی افراد غیر شاغل نیز می توانند از آن به خوبی استفاده کنند.
- و صد البته اینکه در مسیر حرفهای خودِ من، آشنایی و تمرین این مهارت باعث دستاوردهای بسیار متفاوتی در مقایسه با دوره پیش از آن شده است.
به همین دلایل، در طراحی سبد مهارتهای نرم/ مهارتهای مدیریتی شرکت الست، این مهارت همیشه پیش قراول سایرین بوده است.
شاید بتوان گفت که “مدیریت زمان” در وهله اول با مدیریت بر خود شروع میشود.
به عبارتی، مدیریت زمان به معنی تغییر عادتهاست.
بنابراین همانگونه که پیشتر نیز عنوان گردید، کاربرد این مهارت تنها به محل کار مربوط و محدود نمیشود و از این مهارت میتوان در همه امور زندگی روزمره به خوبی بهره برد.
بگذارید تا برای درک بهتر اهمیت موضوع، از تعریف آن شروع کنیم.
مدیریت زمان چیست؟
وقتی در دوره های مدیریت زمان از شرکت کنندگان می خواهم تا برای این مهارت نرم تعریفی ارائه کنند معمولا چنین می گویند:
- استفاده بهینه از وقت
- کنترل زمان برای انجام بهتر کارها و امور
- انجام بیشترین کارها در کمترین زمان
- مدیریت زمان یعنی بتوانیم کارها را در ضرب العجل از پیش تعیین شده به انجام برسانیم
- بهره وری بیشتر از زمان در اختیار
- مدیریت وقت یعنی برنامه ریزی و سپس حرکت و عمل در جهت برنامه
- حذف کارهای غیر ضروری
- و . . .
هر چند همه موارد بالا در نگاه اول موجه است و به نظر می رسد که همه ما این مهارت نرم را به خوبی می شناسیم، ولی در عمل چیز متفاوتی در سازمان های ما- و البته در جاهای مختلف دنیا- اتفاق می افتد.
اگر باور نمی کنید می توانید به آمارهای موجود مراجعه کنید.
برای مثال آیا می دانستید که بر اساس برخی آمارهای موجود، متوسط بهره وری مدیران و کارکنان از ۸ ساعت کاری در سازمان های ایرانی کمتر از ۱ ساعت برآورد می شود !
شاید دلتان بخواهد که شما هم به منابعِ در دسترس نگاهی بندازید و قدری جستجو کنید.
حتما متعجب خواهید شد.
شاید این بررسی، انگیزه یادگیری مهارت مدیریت زمان را در شما و سازمانتان افزایش دهد !
به احتمال زیاد مثل عموم شرکت کنندگان دوره های ما خواهید گفت که:
“مطمینا این در مورد شرکت ما مصداق ندارد”.
هر چند ممکن است این موضوع واقعیت داشته باشد (این عدد در واقع متوسط بهره وری سازمان های ما را نشان می دهد)،
ولی جالب است بدانید که نظر بسیاری از شرکت کنندگان در خصوص بهره وری، در همان جلسه اول کلاس تغییر کرده است !
سالهای اولیه کار من در حوزههای علوم مدیریت با فعالیت در مرکز آموزش سازمان مدیریت صنعتی در تهران آغاز شد.
در آن دوران به دلیل انگیزههای شخصی و محیط کاری پویا، ساعات زیادی از وقتم را در آنجا سپری میکردم (چیزی در حد ۳۲۰ ساعت در ماه!).
وقتی با مهارت مدیریت زمان آشنا شدم و آن را تمرین کردم، بسیاری از پیشفرضهای من در خصوص کار و بهرهوری تغییر کرد (وجود این پیشفرضها بزرگترین چالش من در تدریس این موضوع به مدیران و کارکنان سازمان هاست).
بعدها وقتی موفق شدم درآمد دپارتمانی که مدیریت آن به من سپرده شده بود را با زمان کار بسیار کمتری، به ۴ برابر افزایش دهم متوجه شدم که “مشغول بودن” نه تنها لزوماً به معنی بهرهوری بیشتر نیست،
بلکه در بیشتر موارد با افزایش استرس منفی بهرهوری شما را کاهش داده و سلامت شما را نیز به خطر میاندازد.
در واقع من توانستم با یادگیری مهارتهای نرم (به خصوص مهارت های مدیریت زمان و مدیریت استرس)، با ساعات کار بسیار کمتر، بهرهوری بیشتری ایجاد کنم.
این دستاورد با ارزش، انگیزه و آغاز راه من برای تدریس این مهارت- و در ادامه مسیر از سال ۱۳۸۱ تا به امروز- طراحی اولین و منسجم ترین سبد مهارتهای نرم ایرانی شد.
تعجب نکنید وقتی به شما می گویم که میزان اتلاف وقت در خانه (امور غیر کاری) نیز به همان اندازه بالا، و حتی بالاتر است. زیرا:
- اگر ما منطق مدیریت زمان و استفاده صحیح از این منبع بسیار محدود را به درستی فرا نگرفته باشیم، رفتار ما در خانه نیز “نمی تواند“ متفاوت باشد.
- ضمن این که در خانه کنترل های مدیریتی و سایر مکانیزم های فعال در سازمان ها نیز وجود ندارد.
اگر هنوز تردید دارید، می توانید به بخش “دیدگاه های علاقمندان و/ یا شرکت کنندگان کارگاه مدیریت زمان آقای رضا مومن خانی” در پایین همین صفحه مراجعه کنید و ببینید که آن ها در مورد تاثیر این دوره آموزشی در محل کار و خانه شان چه می گویند.
شاید برخی از این افراد را بشناسید !
ممکن است دلتان بخواهد برخی از ترفندهایی که آن ها به کار گرفته و تمرین کرده اند را امتحان کنید.
شاید دوست داشته باشید تا نقطه نظرات خود را در ارتباط با موضوع مطرح شده، از بخش “ارسال دیدگاه” در انتهای همان صفحه ها برای ما ارسال کنید !
قاعدتا وقتی چنین حجم گسترده ای از اتلاف وقت در خانه، سازمان و جامعه- در تمام شهرهای مملکت عزیزمان- وجود دارد ما با یک مشکل فرهنگی اجتماعی روبرو هستیم.
این که این مشکل فرهنگی از کجا به وجود می آید موضوع این مقاله نیست.
سوال اینجا است که آیا می توان در مورد آن کاری کرد؟
خبر خوب آنست که: بله.
“مهارت مدیریت زمان مثل همه مهارت ها، اکتسابی و یادگرفتنی است.“
اگر چه ممکن است یادگیری این مهارت در جایی که فرهنگ غالب سازمان یا جامعه از آن به خوبی حمایت نمی کند قدری دشوار و گاه ملال آور باشد، مورد تمسخر قرار گیرد (حتی از ناحیه خانواده)، و عجیب جلوه کند، ولی به همین دلایل، هیجان انگیزتر است و پاداش آن نیز جذاب تر خواهد بود.
اهمیت یادگیری مدیریت زمان
الف- تاثیر مدیریت زمان در زندگی فردی:
آیا شما هم جزو افرادی هستید که پیش خود می گویید:
- ای کاش وقت بیشتری داشته باشم تا به پدر و مادر، همسر، فرزندان و خواهر برادر خود بیشتر می رسیدم و یا دست کم در طول هفته آن ها را بیشتر ملاقات می کردم.
- ای کاش وقت بیشتری داشته باشم تا به سلامت خودم بپردازم و ورزش مورد علاقه ام را که چندین سال است در آن وقفه افتاده ادامه بدهم.
- ای کاش وقت بیشتری داشته باشم تا در حوزه تخصص خودم ادامه تحصیل بدهم و یا در برخی دوره های آموزشی لازم برای حرفه ام شرکت کنم.
- ای کاش وقت بیشتری داشته باشم تا قدری به علایق خودم بپردازم، ساز مورد علاقه ام را که چندین سال است به آن دست نزده ام دوباره به دست بگیرم.
- ای کاش وقت بیشتری داشته باشم تا به توسعه و یادگیری خودم اختصاص بدهم. چند تایی کتاب بخوانم.
- ای کاش وقت بیشتری داشته باشم تا قدری از هیاهوی کسب و کار خودم بیرون بیایم و بتوانم با فراغ بال برای آینده کسب و کار خودم فکر و برنامه ریزی کنم.
- ای کاش وقت بیشتری داشته باشم تا بخشی از آن را صرف امور عام المنفعه کنم، برای مردم مملکتم و دنیا کاری انجام بدهم، چیزی را که بلد هستم به دیگران هم یاد بدهم و در یک کلام باقیات و صالحاتی برای خودم تدارک ببینم.
- ای کاش وقت بیشتری داشته باشم تا قدری آرام بگیرم و به احوال خودم توجه کنم.
- و در یک جمله: ای کاش شبانه روز بیش از ۲۴ ساعت بود تا من به هر کاری که دلم می خواهد برسم.
حال سوال من از شما ایسنت که:
آیا همه این ها با یادگیری این مهارت نرم و اصلاح شیوه زندگی میسر نمی شود؟
شاید دلتان بخواهد که به صحبت های استاد حسین الهی قمشه ای در مورد اهمیت پرداختن به این موضوع نیز گوش کنید:
ب- تاثیر مدیریت زمان در زندگی سازمانی:
آیا در سازمان شما نیز این سوالات وجود دارد که:
- چرا با این که ساعات موظف کار ما بر اساس قانون کار در مقایسه با برخی کشورهای دنیا از جمله آلمان، دانمارک و هلند و . . . بیشتر است، حجم کار موثر انجام شده کمتر است؟
- چرا عموم پروژه ها در زمان برنامه ریزی شده تمام نمی شود؟
- چرا جلسات رسمی و غیر رسمی در سازمان های ما تا این اندازه طولانی است؟
- چرا در سازمان های ما رویه های سازمانی اصلاح نمی شود؟
- چرا در سازمان های ما (مخصوصا سازمان های دولتی) کارها تا این اندازه به طول می انجامد (برای مثال دریافت مجوز، تسهیلات، رسیدگی ها و . . .)؟
- چرا انجام یک کار کوچک در سازمان های ما (به خصوص سازمان های دولتی) مدت ها به طول می انجامد و در این مدت شما مجبور هستید بارها برای کارهای بی اهمیت و کم اهمیت به آن ها مراجعه کنید؟
- و چرا . . .
مقالات مرتبط با مدیریت زمان در وب سایت مدرسه مدیریت اَلَست (کلیک کنید)
- ضرورت یادگیری مدیریت زمان
- نشانه های مدیریت زمان ضعیف
- سندروم “وقت ندارم” در مدیریت زمان
- مدیریت زمان را از کجا شروع کنیم؟
- چیزی تحت عنوان مدیریت زمان وجود ندارد !
- قانون پارکینسون در مدیریت زمان
- اشتباهات رایج در مدیریت زمان
- مدیریت زمان در دوران کرونا
- مدیریت زمان برای دانشجویان
- مدیریت زمان آدمهای به اصطلاح گرفتار
- اهمیت تمرکز برای مدیریت زمان
- راهکارهای افزایش تمرکز برای مدیریت زمان
- ارزش مدیریت زمان از دیدگاه آقای دکتر الهی قمشه ای
- تاثیر عادت ها بر مدیریت زمان
- نقش ارتباطات در مدیریت زمان
معرفی کتاب
در صورتی که برای یادگیری مهارت مدیریت زمان به دنبال چند کتاب خوب هستید، می توانید از منوی اصلی سایت به بخش فروشگاه الست مراجعه نموده و یا روی لینک های زیر کلیک کنید:
- کتاب جیبی مدیریت زمان
- کتاب تکنوکراسی و سیاست گذاری اقتصادی در ایران
اگر این مقاله را مفید ارزیابی کرده اید بسیار خوشحال خواهیم شد چنانچه با کلیک روی دکمه شبکه احتماعی مورد نظرتان در زیر صفحه به انتشار آن کمک کنید.
و صد البته چنانچه نظرات ارزشمنتان را در قسمت “دیدگاه” در انتهای مقاله برایمان ارسال کنید
بخش دوم:
تفاوت محتوای دوره مدیریت زمان مدرسه مدیریت الست با محتوای دوره های موجود در بازار آموزش مدیریت
صرفنظر از روش ارائه، از نظر من بزرگترین تفاوت محتوای کارگاه آموزشی مدیریت زمان مدرسه الست در ۳ چیز است:
- از آن جا که تمامی مواردی که طراحی و تدریس کرده ام در گذشته دغدغه خود من بوده، به آن دچار شده، برای آن چاره ای اندیشیده و آن ها را تمرین کرده ام، محتوای دوره بسیار کاربردی است.
- محتوای این کارگاههای آموزشی با محتوای بقیه مهارت های موجود در سبد مهارت های نرم اَلَست پیوند خورده است.
- در طراحی سبد مهارتهای نرم، ملاحظات و نیازهای مؤسسات ایرانی را کاملاً در نظر گرفته و تجربه حدود ۲۰ سال کار آموزش مهارتهای نرم، خدمات مشاوره و مشاهداتم را در آن به کار بسته ام.
محتوای دوره:
- تعریف دوباره مدیریت زمان!
- مرور و اصلاح برخی مفاهیم اولیه!
- آشنایی با برخی نگرشها و عادات غلط در مدیریت زمان
- نشانههای مدیریت زمان ضعیف
- معرفی کانونها و عوامل اصلی اتلاف وقت
- ارائه راهکار برای مقابله با عوامل اتلاف وقت و استفاده موثر از آن
- هدفگذاری و اهمیت آن در مدیریت زمان
- برنامه ربزی برای رسیدن به اهداف
- مدیریت ارتباطات برای مدیریت زمان
- تعریف ارتباط
- موانع ارتباطی
- انواع (معمول) ارتباطات
- گوش دادن موثر
- ارتباطات نوشتاری
- ارتباطات تلفن
- مدیریت جلسات
- افزایش قدرت تمرکز
- سازماندهی
- تعلل و راههای مقابله با آن
روش تدریس دوره
شامل:
- تدریس
- بحث گروهی
- تمرین های عملی خارج از کلاس
- قضایای آموزشی (مطالعه موردی – Case study)
- تمرین های عملی داخل کلاس فردی
- تمرین های عملی گروهی
- آزمون های تشخیصی
- نمایش فیلم های آموزشی
مدرس دوره:
این کارگاه آموزشی توسط شخص آقای رضا مومن خانی مدیر عامل مدرسه مدیریت الست آموزش داده می شود.
رزومه آقای مومن خانی را با کلیک روی دکمه زیر در اختیار خواهید داشت:
طول دوره:
مدت زمان در نظر گرفته شده برای این دوره آموزشی ۲۰ ساعت می باشد. (امکان سفارشی سازی و برگزاری دوره کوتاه تر و طولانی تر نیز وجود دارد)
دوره های پیشنهادی در ادامه کارگاه مدیریت زمان:
با همه این توضیحات آیا یادگیری مهارت مدیریت زمان باعث دستیابی به همه موارد فوق و در نگاه عمیق تر، بهبود کیفیت زندگی کاری و فردی شما نمی شود؟
گاهی اوقات از خودم می پرسم که اگر این مهارت نرم را درست آموخته بودیم و اگر یادگیری مهارت مدیریت زمان از اساس در سیستم آموزشی و در نگاه عمیق تر،فرهنگ ما جایگاهی داشت چه حجمی از تحول را در زندگی فردی، سازمانی و اجتماعیمان تجربه می کردیم.
اگر شما هم (مثل خود من در سال ۱۳۸۰) متقاعد شده اید که این مهارت می تواند منشا تغییرات بزرگی بوده و مشکلات بسیاری را از پیش پای شما و سازمانتان بردارد، می توانید با کلیک روی لینک های زیر از انواع خدمات آموزشی ما در این حوزه اطلاع حاصل فرمایید..
با آرزوی موفقیت
مدیر عامل مدرسه مدیریت اَلَست
سوابق برگزاری و مشتریان این دوره
جهت مشاهده فهرست مشتریانی که قبلا این دوره را سفارش داده اند، روی آیکون بالا کلیک کنید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.