ضرورت یادگیری مدیریت زمان


ضرورت یادگیری مدیریت زمان و صد البته مهارت های نرم امروز بر عموم افراد شاغل پوشیده نیست و مطالعات سراسر دنیا نیز بر آن تاکید دارد.

برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت زمان آقای مومن خانی برای مدیران محترم هولدینگ مادیران

برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت زمان آقای مومن خانی برای مدیران محترم هولدینگ مادیران

در هر شغلی که باشید، مدیر میانی یا ارشد، از منابعی استفاده می‌کنید.

نیروی انسانی، پول، مواد و . . . همگی مهم هستند.

بعلاوه در برخی از این مشاغل، ممکن است اهمیت یکی از این منابع در مقایسه با دیگران بیشتر باشد.

ولی یک منبع هست که همه ما از آن استفاده می‌کنیم و به آن وابسته هستیم: زمان.

و زمان بسیار بی‌رحم و سخت‌گیر است.

به همین سبب، متخصصان همواره ضرورت یادگیری مدیریت زمان را به همه یادآوری می کنند..

همه ما گاه و بیگاه به کارهایمان نمی‌رسیم و برای انجام آن‌ها در زمان موجود با مشکلاتی مواجه می‌شویم.

برای برخی، این موضوع به درجات مختلف به یک مشکل همیشگی تبدیل شده است.

برای برخی هم لحظاتی وجود دارد که انگار همه چیز دست به دست هم می‌دهد تا کار طبق برنامه پیش نرود.

برخی دیگر هم همواره در آشوب و هرج و مرج زندگی می‌کنند.

بنابراین همه به یادگیری مدیریت زمان نیاز داشته و می‌توانند از مزایای این مهارت نرم بهره بگیرند.

در هر سازمانی، بسیاری از چیزهایی که شخصیت و طبیعت آن سازمان را ساخته، امکان مدیریت زمان صحیح را دشوار می‌سازد.

چیزهایی مثل:

  • ساختارهای سلسله مراتبی
  • کارکنان
  • ضرب‌العجل ها
  •  کاغذ بازی
  • ایمیل‌ها
  • جلسات
  • مشکلات و تعاملات چه در داخل سازمان و چه خارج آن.

همه این‌ها – و البته سایر مواردی که در این جا ذکر نشد – می‌تواند باعث پیچیده‌تر شدن مشکلات گردد.

حتی اگر تلاش‌های مشتاقانه زیادی برای سازماندهی روش کار خود انجام داده باشید، هنوز می‌توانید راهکارهای دیگر – و شاید بهتری- را یاد بگیرید و به دستاوردهای بزرگتری نایل شوید.

چرا یادگیری مدیریت زمان یک ضرورت است؟

  • اگر خود را آدمی می‌بینید که باید کارهای بسیاری را به انجام برساند
  • اگر زمان بسیار اندکی برای انجام آن کارها در اختیار دارید
  • اگر آنقدر درگیر کارهای فوری هستید که هیچ وقت به کارهای مهم فهرست خود نمی‌رسید
  • اگر می‌خواهید سازمان‌یافته تر کار و زندگی کنید ولی به درستی نمی‌دانید از کجا شروع کنید
  • اگر روی میز کار فیزیکی یا مجازی شما ستون‌های کاغذ یا فایل‌های زیادی به صورت نامرتب قرار گرفته
  • اگر دیگران دایم کارتان را قطع می‌کنند
  • و اگر رسیدن به ضرب‌العجل ها غیرممکن شده و احساس می‌کنید در حال غرق شدن هستید و دیگر نمی‌توانید سرتان را بالای آب نگه دارید

یادگیری مدیریت زمان چاره کار شماست.

از نظر من آموختن این مهارت نرم تنها یک گزینه اختیاری نیست.

هر کس علاقمند باشد که به طور موثرتری کار کند باید به طور رسمی یا غیر رسمی یادگیری مدیریت زمان را در دستور کار خود قرار دهد.

البته واقعیت این است که همه انسان‌ها تا اندازه‌ای به مدیریت زمان می‌پردازند.

ولی موضوع این است که:

اولا: به چه خوبی این کار را انجام می‌دهند و

ثانیا: انجام آن چگونه کارکرد آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

با تمام این تفاسیر، گاهی مدیریت زمان حتی برای کسانی‌که آن را تمرین کرده‌اند هم کار راحتی نیست!

زیرا اساسا امکان آن وجود دارد که کسی کاری را صد در صد درست انجام بدهد.

مزایای یادگیری مدیریت زمان

ولی این دشواری‌های گاه و بیگاه نباید موجب ناامیدی شما برای ایجاد یک تغییر جدی در زندگی و تن دادن به وسوسه رها کردن یادگیری باشد.

نباید اجازه بدهید هر چیزی بدون کنترل، به کار و زندگیتان راه یافته و باعث نابسامانی آن شود.

هر چند که این وسوسه‌ها گهگاه می‌تواند بسیار قدرتمند باشد.

می‌توانید تفاوت ایجاد کنید و چنین تفاوتی نه تنها ارزش صرف وقت را دارد؛ بلکه می‌تواند تاثیر بسیار تعیین‌کننده ای در زندگی و مسیر شغلی‌تان داشته باشد.

اشتباه نکنید : تاثیر یادگیری مدیریت زمان می‌تواند بسیار قابل ملاحظه و متنوع باشد. 

آموختن این مهارت نرم می‌تواند :کارایی، اثربخشی و بهره‌وری شما را تغییر دهد.

به همین دلیل نگاه و طرز تلقی شما نسبت به مدیریت زمان اهمیت بسیاری داشته و کار روزانه و هر ساعت شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

  • می‌تواند فشار و استرس موجود در هر شغل را تعدیل کند.
  • می‌تواند باعث شود تا بهتر دیده شوید. مهارت‌های مدیریت زمان میزان دیده شدن شما در سازمان توسط دیگران را تغییر می‌دهد.
  • مدیریت زمان خوب عامل موثری است که می‌تواند باعث ایجاد تمایز افرادی باشد که از استعداد و توانایی‌های همسانی برخوردار هستند و باعث می‌شود تا برخی از آن‌ها در مسیر شغلیشان نسبت به بقیه موفق‌تر باشند.

بنابراین، اگرچه ممکن است یادگیری مدیریت زمان اندکی وقت‌گیر باشد ولی چیزی  از ضرورت یادگیری مدیریت زمانکم نمی کند.

تسلط بر یک سیستم شخصی مدیریت زمان بی‌اندازه مهم است.

از دیدگاهی مدیریت زمان را می‌توان معادل “مدیریت بر خود” دانست.

زیرا مدیریت زمان نیازمند انضباط است و انضباط نیز با عادت‌ها تقویت می‌شود.

ولی خبر خوب آنست که هر چه که روی مهارت مدیریت زمان کار می‌کنید، انجام آن آسان‌تر می‌شود.

عادت‌های خوب باعث می‌شود تا از یک رویکرد سازمان‌یافته برای برنامه‌ریزی و اجرای کارها اطمینان حاصل کنید.

به هر حال ترک و جایگزین کردن عادت‌های بد- همانگونه که بسیاری از ما می‌دانیم- کار سختی است.

ولی گاهی نتیجه ضروری هر بازنگری، تغییر عادت های فردی خواهد بود.

چه زمانی یادگیری مدیریت زمان اثربخش است؟

برای این که مدیریت زمان برای شما کارگر باشد، توجه به دو نکته ضروری است :

  • اول این‌که چگونه زمان خود را برنامه‌ریزی کنید
  • دوم آن‌که چگونه برنامه خود را اجرا کنید.
  • مورد اول می‌تواند شالوده بسیار قدرتمندی باشد که می‌توانید فعالیت‌های خود را روی آن بسازید و انجام دهید.
  • مورد دوم می‌تواند گروه کثیری از فاکتورهای عملیاتی، تمرین‌ها، روش‌ها، و ترفندها را در بر بگیرد که تک تک آن‌ها به طور مثبت روش کار شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

برخی از این ترفندها می‌تواند به طرز خنده‌داری ساده باشد.

برای مثال، این که هر از گاهی به وضوح ساعتتان را نگاه کنید، باعث می‌شود تا ملاقات کنندگان متوجه بشوند که وقت دیدار تمام شده و شما کار دارید.

البته اگر این کار با نگاه‌های نگران شما هم همراه شود، احتمالا تاثیر بیشتری خواهد داشت.

یا برای مثال استقرار یک سیستم بایگانی مرتب باعث صرفه‌جویی در زمان و حصول اطمینان از قرار گرفتن درست و سریع مستندات کاغذی خواهد شد.

برخی از ترفندهای دیگر می‌تواند قدری رندانه باشد.

برای مثال این که بین شما و منشی‌تان یک علامت خصوصی وجود داشته باشد که به محض ارسال این علامت از ناحیه شما او وارد جلسه شده و خبر دهد که کار فوری پیش آمده که نیازمند توجه سریع شماست و لازم است تا شما جلسه را به سرعت ترک کنید.

واقعیت اینجاست که تمرین و یادگیری این مهارت ها اثر تجمعی دارد. در این فرآیند رفته رفته به مهارت‌های خود اضافه می‌کنید.

هرچه ترفندهای بیشتری برای مدیریت زمان تمرین کنید و یاد بگیرید، کارایی شما بیشتر خواهد شد.

با این توضیحات بازنگری شیوه انجام کار، فعالیتی است که همیشه ارزش دقت و صرف وقت را دارد و همه ما باید همواره گوشه چشمی به آن داشته باشیم تا از منافع دائمی آن بهره‌مند شویم.

کارگاه مدیریت زمان آقای رضا مومن خانی برای بانک آینده

خبر خوب

خوشبختانه در سبد مهارت‌های نرم آقای رضا مومن خانی و مدرسه مدیریت اَلَست، کارگاه آموزشی بسیار متفاوت و موثری برای یادگیری مهارت مدیریت زمان به هر دو صورت حضوری و مجازی تدارک دیده شده است.

برنامه این کارگاه آموزشی را از منوی اصلی وب سایت، و یا از طریق همراهی ما در شبکه های لینکداین و اینستاگرام آقای رضا مومن خانی در آدرس های زیر صفحه وب سایت اَلَست در اختیار خواهید داشت.

پیشنهاد ما این است که دوره مدیریت زمان را از سبد مهارت های نرم مدرسه مدیریت اَلَست انتخاب، و آن را به همراه مربی خود آقای رضا مومن خانی تمرین کنید.

رزومه آقای مومن خانی را با کلیک روی دکمه زیر در  اختیار خواهید داشت:

به علاوه، امکان برگزاری این کارگاه آموزشی به صورت سفارشی و اختصاصی در محل مورد نظر شرکت‌ها نیز کاملا وجود دارد.

رضا مومن خانی

مدیر عامل 

مدرسه مدیریت اَلَست