مدیریت زمان را از کجا شروع کنیم؟


اگر سوالِ “مدیریت زمان را از کجا شروع کنیم؟” را از خود نپرسید و به آن پاسخِ درستی ندهید، احتمال تعلل، اتلاف منابع- و از جمله خودِ زمان- و گم شدن و بیراهه رفتن در مسیر، بسیار زیاد خواهد شد.

وقتی می خواهید فعالیتی را آغاز کنید باید بدانید که از کجا شروع کنید و به کجا می خواهید بروید. سفر مدیریت زمان هم از این قاعده مستثنی نیست.

برگزاری دوره های مدیریت زمان آقای مومن خانی برای مشتریان سازمانی

برگزاری دوره مدیریت زمان آقای مومن خانی برای مدیران گروه صنعتی انتخاب (تولید کننده برندهای دوو، اسنوا و بُست)

ولی به راستی مدیریت زمان را از کجا شروع کنیم؟ باید به کجا برویم؟ اجازه بدهید که در این مقاله، تنها به سوال اول پاسخ بدهیم.

 نقطه شروع مدیریت زمان

برای پیدا کردن نقطه شروع، در وهله اول باید بدانید که اوضاع چطور است و در وضعیت موجود، چه اشکالاتی وجود دارد.

به عبارت دیگر باید بدانید کجا وقت تلف می کنید و دلایل و عوامل اتلاف وقت خود را بشناسید !

دقت کنید که از همین ابتدا ممکن است در ذهن شما مقاومتی ایجاد شود.

ممکن است پیش خود بگویید: “ولی من از اول صبح تا آخر شب یک بند مشغول هستم و کار می کنم. حتی به سختی برای صرف وعده های غذایی اصلی یعنی صبحانه، ناهار و شام وقت پیدا می کنم. میان وعده ها و استراحت که دیگر بماند. من حتی وقت ندارم که به اندازه کافی به خانواده ام برسم !”

 مقاومت برای شروع مدیریت زمان

متوجه باشید که این مقاومت، بازی ذهن شما برای عدم پذیرش تغییرات جدید است (در کارگاه های آموزشی مدیریت استرس، در مورد شیوه کارکرد و نقش منحرف کننده آن برایتان بیشتر می گوییم).

اگر به دنبال یادگیری این مهارت نرم و بکارگیری تکنیک های مدیریت زمان و در نتیجه، دستاوردهای بزرگتر در زندگی خود هستید، باید به بازی ذهن خود اعتنا نکرده و طبق راهنمایی ها به پیش بروید.

همانطور که پیشتر اشاره کردم، برای استفاده بهتر از زمان در اختیارتان، در وهله اول باید عوامل اتلاف وقت خود را بشناسید.

باید بدانید که در چه فعالیت هایی وقت تلف می کنید، کدام فعالیت های غیر ضروری را صرفا از روی عادت انجام می دهید، کدام فرآیندها در سازمان اِشکال دارد و باعث اتلاف وقت و انرژی می شود، و کدامیک از دوستان و همکاران- شاید هم رییستان !- دانسته و ندانسته وقت زیادی از شما می گیرند.

یادتان باشد همان طور که همیشه پدر و مادر و معلمان قدیممان می گفتند: اگر صورت مسئله را درست بشناسید، قسمت بزرگی از مسئله حل شده است.

بنابراین در وهله اول باید صورت مسئله مدیریت زمانمان را به خوبی تعریف کنیم. برای این کار شما باید فعالیت های روزانه خود را به طور کامل ثبت کنید و این کار را حداقل برای مدت یک تا دو هفته ادامه دهید.

دستاوردها

درست است. کار پر زحمتی است. ولی هیچ کارِ با ارزشی هیچ وقت راحت نبوده است.

به جای آن که فکر کنید پُر کردن این برگه- به عنوان یکی از تکنیک های بسیار مهم مدیریت زمان-  چقدر زحمت دارد، به دستاوردهای بسیار بزرگ یادگیری این مهارت نرم فکر کنید.

به این فکر کنید که ممکن است با تمرین مهارت مدیریت زمان برای همه فعالیت هایی که یک عمر در حسرت انجام آن بوده اید، وقت پیدا کنید.

تصور کنید که یادگیری این مهارت نرم باعث شود برای عزیزان خود وقت بیشتری داشته باشید، به اوضاع نه چندان  مطلوب سلامتیتان برسید، به علایق خود- که به خاطر مشغله کاری سالها کنار گذاشته اید- بپردازید، شغلتان را بازنگری و در آن پیشرفت کنید، پول بیشتری در بیاورید، وقتی برای ورزش پیدا کنید، کتاب هایی که دوست دارید بخوانید، و در یک کلام، “زندگی” کنید.

چه حسی دارد؟

آیا این همه دستاورد، ارزش آن را ندارد که یکی دو هفته از وقت خود را بدان اختصاص بدهید؟

یادتان باشد که اگر این مهارت نرم را به جعبه ابزار مهارت های خودتان اضافه کنید، می توانید کیفیت زندگیتان را تغییر دهید !

خبر خوب دیگر این که، اگر یک بار این کار را به درستی انجام دهید، می توانید تا دو سه سال از نتایج آن به خوبی استفاده کنید !

ابزارها

خوشبختانه امروز، فناوری دیجیتال انواع ابزارها را در اختیار گذاشته که اگر کار کردن با آن ها برایتان راحت باشد، می توانید برای انجام فعالیت بالا از آن ها نیز کمک بگیرید.

در کارگاه های آموزشی مدیریت زمان آقای مومن خانی و مدرسه مدیریت اَلَست، تعدادی از آن ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

تعجب خواهید کرد اگر برایتان از داستان های شرکت کنندگان این دوره های آموزشی بگوییم.

بگوییم که چطور بعد از تشخیص عوامل اتلاف وقت، و تمرین مهارت های مدیریت زمان در زندگیشان تحول ایجاد کردند و به چه دستاوردهایی نایل شدند.

مثال

به این مثال های واقعی از کارگاه های آموزشی مدرسه مدیریت الست، توجه کنید:

خانم جوانی که به همراه همسر خود یک شرکت IT موفق را اداره می کرد و بچه کوچکی داشت و نطفه فرزند دیگری را هم در جان خود پرورش می داد، بعد از شرکت در کارگاه آموزشی مدیریت زمان به این نتیجه رسید که وقت کافی برای ادامه تحصیل در رشته مدیریت دارد.

بعد از یکی دو جلسه مشورت در مورد کیفیت دوره های مختلف MBA در ایران، در دوره مورد نظر ثبت نام و در این رشته ادامه تحصیل داد !

مثالی دیگر

یکی از مدیران بسیار مسئول و زحمت کش در مجموعه سازمان صنایع دفاع، بواسطه شغل بسیار پُر مسئولیتی که انتخاب کرده بود- شغلی که به خاطر دردسرهای زیادش، کمتر کسی آن را می پذیرفت- دچار بیماری تکرر ادرار شده بود.

شش ماه بعد از شرکت در این کارگاه آموزشی اعلام کرد که با به کار بستن مهارت های مدیریت زمان توانسته تا سطح استرس خود را به سطح بسیار قابل قبول تری کاهش داده و به واسطه آن، خوشبختانه بیماری را پشت سر بگذارد.

بعدها در کارگاه های مدیریت استرس برایتان خواهیم گفت که تکنیک های مدیریت زمان، نوعا تکنیک های مدیریت استرس هم به حساب می آیند و این دو مهارت نرم به میزان بسیار زیادی با هم ارتباط در ارتباط هستند.

به بیان ساده تر، به کارگیری و تسلط روی مهارت های مدیریت زمان باعث کاهش سطح استرس و آرامش بیشتر برای شما خواهد شد.

دوره آموزشی

در دوره آموزشی “مدیریت زمان” آقای رضا مومن خانی و مدرسه مدیریت اَلَست، به این سوال که “مدیریت زمان را از کجا شروع کنیم؟” پاسخ خواهیم داد.

 چنانچه مایل باشید تا به صورت فردی در این دوره آموزشی شرکت کنید، می توانید برنامه دوره های آموزشی را با کلیک روی دکمه تدارک دیده شده در این صفحه وب، و یا از منوی “کارگاه های آموزشی” در وب سایت مدرسه مدیریت الست در آدرس www.alast-co.ir دریافت نمایید.

برنامه دوره های آموزشی در پروفایل آقای رضا مومن خانی در لینکداین و اینستاگرام به طور مستمر به روز رسانی می شود که آدرس آن را در پایین صفحات وب سایت ملاحظه خواهید کرد.

رزومه آقای مومن خانی را با کلیک روی دکمه زیر در  اختیار خواهید داشت:

بعلاوه امکان برگزاری این کارگاه آموزشی به صورت اختصاصی و با محتوای سفارشی در محل مورد نظر شرکت شما
در داخل و خارج تهران نیز کاملا وجود دارد.

ابزارهای ارتباطی برای دریافت اطلاعات و شرایط برگزاری، در پایین صفحه وب سایت الست در اختیار شما خواهد بود.

رضا مومن خانی

مدیر عامل

مدرسه مدیریت اَلَست