مدیریت زمان برای دانشجویان


تهیه مقاله مدیریت زمان برای دانشجویان از این بابت در دستور کارمان قرار گرفت که عموم دانشجویان با این که در مقایسه با افراد شاغل زمان های خالی بیشتری دارند ولی از آن به خوبی استفاده نمی کنند.

مقاله مدیریت زمان برای دانشجویان از مجموعه مقالات مدرسه مدیریت اَلَست

مدیریت زمان برای دانشجویان

دانشجویان باید زمان شان را برای فعالیت های مختلفی مثل رفتن به دانشگاه، مطالعه برای امتحان، نوشتن مقاله، شرکت در کلاس های خارج از دانشگاه، رسیدگی به خانواده و رفتن به سرکار صرف کنند.

ناگفته نماند، علاوه بر موارد گفته شده ممکن است برخی از دانشجویان متاهل بوده و یا حتی بچه داشته باشند. از این رو یادگیری مدیریت زمان برای دانشجویان اهمیت بسیاری دارد.

یادگیری مهارت های مدیریت زمان برای دانشجویان به آن ها کمک می کند تا با بهره وری بالاتری به تمام کارهایشان برسند. اگر شما دانشجو هستید و احساس می کنید که همیشه از بابت زمان در فشار هستید، این مقاله برای شما مفید خواهد بود.

 در ادامه چندین راه کار عملی مدیریت زمان برای دانشجویان را توضیح خواهیم داد:

برای مدیریت زمان دانشجویان باید وظایف خود را تعریف و سپس اولویت بندی کنند

براساس مهلت تعیین شده برای هر کار، اولویت بندی کنید.

اگر فهرست برنامه های شما طولانی شده است، می توانید بعضی از کارها را بر اساس ماهیت مشابه شان گروه بندی کنید. برای مثال: کارهای مربوط به دانشگاه یا کارهای مربوط به خانه و خانواده.

اگر کارهای آسان تر را زودتر انجام دهید، از فهرست شما خارج می شود و احساس بهتری خواهید داشت.

برای مدیریت زمان دانشجویان باید برای پروژه های بزرگ راهکار پیدا کنند

 منظور این است که پروژه های بزرگ تان را به چند پروژه کوچک تر تقسیم کنید تا تمام شود.

برای مثال فرض کنید باید کتابی با تعداد صفحات زیاد را ظرف مدت زمان معینی بخوانید. بررسی کنید که کتاب شما چند فصل دارد و هر روز باید چه مقدار از کتاب را بخوانید تا تمام شود و یا برای نوشتن مقاله ابتدا تحقیق کنید و سپس طرح کلی انجام آن را بنویسید.

استفاده از چک لیست برای مدیریت زمان دانشجویان

بهترین شیوه برای جلوگیری از فراموشی آن است که همه وظایف و مسئولیت ها را به طور دقیق در یک دفترچه یادداشت کنید و بعد از اتمام آن کار کنارش علامت بزنید.

به خودتان جایزه بدهید

شیرینی جوایزی که در زمان کودکی به ازای انجام یک کار خوب دریافت کرده ایم هنوز هم در کامِمان باقی مانده است.

هر چند متاسفانه رسم جایزه دادن در بسیاری از فرهنگ ها تنها به دوران کودکی محدود می شود ولی واقعیت آن است که شیرینیِ تشویق تنها مختص کودکی نبوده و در هر سن و موقعیتی دلنشین است.

بنابراین در ازای اجرای برنامه هایتان برای خود پاداش در نظر بگیرید. مهم نیست پاداشی که در نظر می گیرد چه باشد. جایزه یا پاداش، انگیزه شما را برای ادامه مسیر تقویت می کند.

برای مثال اگر می خواهید کفش ورزشی جدیدی بخرید، هر بار به ازای کار خوبی که انجام می دهید مقدار کمی پول کنار بگذارید تا کم کم پول های تان برای خرید آن کفش جمع شود و یا به ازای چهل و پنج دقیقه کار مفید، پانزده دقیقه به خودتان استراحت بدهید.

برنامه ریزی برای مدیریت زمان بهتر

نوشتن برنامه روزانه تان چه روی کاغذ و چه به صورت دیجیتال-  برای مثال در تلفن همراه- یک تکنیک بسیار خوب مدیریت زمان برای دانشجویان – و البته همگان- است.

برای کارهایی که می خواهید انجام دهید زمان مشخصی در نظر بگیرید. برنامه باید مطابق توانایی های تان تنظیم شده و نباید سخت گیرانه و خیالی باشد. پایبندی به برنامه اهمیت زیادی دارد.

یادتان باشد که باید زمان خود زا باید بین خانواده، کار، تفریح و استراحت تقسیم کنید. اگر خیلی تحت فشار هستید از دوستان یا خانواده تان کمک بخواهید تا بار مسئولیت شما سبک تر شود.

برای مدیریت زمان دانشجویان باید برای خود اهداف واقع بینانه تعیین کنید

 با محقق ساختن اهداف روزانه و کوچک، در بلند مدت تغییرات بزرگی ایجاد خواهید کرد. مثلا اگر می خواهید در یک ماراتن پیروز شوید باید هر روز تمرین کنید.

در واقع شما باید به مرور ذهن خود را آماده و قدرتمند می کنید. اگر می خواهید زبان جدیدی یاد بگیرید، باید هر روز تمرین کنید تا به آن زبان مسلط شوید.

سحر خیز باشید

فقط با چند راهکار ساده، می توانید ساعت ۵:۳۰ دقیقه صبح بیدار شوید:

برای صبح زود بیدار شدن، در ابتدا باید زنگ ساعت خود را تنظیم کنید. ولی پس از مدتی به مرور بدن تان تنظیم می شود. وقتی صبح زود بیدار می شوید، بدون استرس، زمان بیشتری برای رسیدگی به کارهایتان در اختیار خواهید داشت. می توانید صبح ها ورزش کنید و یا در سکوت صبح درس بخوانید.

برای مدیریت زمان دانشجویان باید از عوامل حواس پرتی اجتناب کنند

اینترنت و شبکه های مجازی حواس شما را پرت می کند و اجازه نمی دهد که با تمرکز کافی به درس و کارتان بپردازید.

بنابراین یکی از تکنیک های مهم مدیریت زمان برای دانشجویان اجتناب از این عوامل برای تمرکز بیشتر است.

برای تمرکز بیشتر می توانید از راهکارهای پیشنهادی زیر کمک بگیرید:

برای مدیریت زمان برای هر کار زمان مشخصی در نظر بگیرید

یادگیری درست مهارت های درست مدیریت زمان برای دانشجویان اهمیت زیادی دارد. متاسفانه تصورات، رفتارها و توصیه های اشتباه بسیاری در این حوزه وجود دارد. یکی از این توصیه ها آنست که در لحظه باید چند کار را به صورت هم زمان به انجام رساند.

تحقیقات ثابت کرده است که انجام همزمان چند کار نشدنی است، بنابراین بیهوده تلاش نکنید. مغز در لحظه می تواند روی یک کار تمرکز داشته باشد. با انجام همزمان چند کار خودتان را گول نزنید چون در نهایت بهره وری بالاتری نخواید داشت.

برای مدیریت زمان بهتر، در هر لحظه تنها روی کاری که دارید انجام می دهید تمرکز کنید. بعد از اتمام یک کار سراغ کار بعدی بروید.

برای مدیریت زمان دانشجویان باید به اندازه کافی استراحت کنند

آیا می دانستید خواب کافی به افزایش بهره وری کمک می کند؟

هنگام خستگی، عملکرد مغز به حداقل می رسد. مغز شما برای بهره وری به خواب کافی نیاز دارد.

بنابراین بین کار حتما استراحت کنید. مصرف روزانه میوه و سبزیجات را فراموش نکنید و مصرف قهوه و چای و سایر نوشیدنی های حاوی کافئین را به حداقل برسانید چون روی عملکرد بدن تان تاثیرات مخربی به جا می گذارد.

حداقل نیم ساعت در روز ورزش کنید (توجه داشته باشید که این حداقل زمان ورزش روزانه است).

به علاوه به نوشیدن آب کافی در شبانه روز توجه زیادی داشته باشید.

جمع بندی:

تغییر عادت ها یک شبه اتفاق نمی افتد بنابراین آن چه در مسیر یادگیری مدیریت زمان برای دانشجویان اهمیت دارد، ایجاد تغییرات کوچک و مستمر است.

به این ترتیب رفته رفته این عادت ها در شما نهادینه می شود. در طول مسیر تلاش کنید تا پیشرفتتان را بسنجید و به خودتان پاداش دهید.

البته این بدان معنی نیست که تغییرات بنیادین تغییرات بدی هستند. شاید برخی اوقات تصمیم بگیرید تا چیزی را در زندگی خود به یکباره زیر و زبر کنید.

هر چند در این مقاله به مدیریت زمان برای دانشجویان پرداخته ایم ولی این مهارت نرم تنها مختص این گروه و یا افراد پر مشغله نیست و یادگیری تکنیک های مدیریت زمان برای همه راه گشا است.

خوشبختانه مدیریت زمان برای دانشجویان و سایر علاقمندان به صورت جامع تر و کامل تر در سبد مهارت های نرم آقای رضا مومن خانی و مدرسه مدیریت اَلَست تدارک دیده شده است.

کارگاه مدیریت زمان مدرسه مدیریت الست توسط شخص آقای رضا مومن خانی مدیر عامل موسسه آموزش داده می شود.

رزومه آقای مومن خانی را با کلیک روی دکمه زیر در  اختیار خواهید داشت:

امکان استفاده از این کارگاه های آموزشی به هر دو صورت حضوری و مجازی کاملا وجود دارد. به علاوه امکان برگزاری هر یک از کارگاه های آموزشی به صورت سفارشی در محل مورد نظر شرکت های متقاضی نیز وجود دارد.

اطلاعات کامل این دوره های آموزشی از منوی اصلی “دوره های آموزشی” در وب سایت اَلَست، و یا در شبکه های اجتماعی لینکداین و اینستاگرام- در آدرس زیر صفحات وب سایت- در دسترس شما قرار داده شده است.