اشتباهات رایج مدیریت زمان


اگر شما نیز مثل بسیاری از مردم برنامه ریزی می کنید ولی به کارهایتان نمی رسید، احتمالات با اشتباهات رایج مدیریت زمان به خوبی آشنا نیستید.

مقاله اشتباهات رایج مدیریت زمان از مجموعه مقالات مدرسه مدیریت اَلَست

اشتباهات رایج مدیریت زمان

آیا تا کنون برای تان پیش آمده که زمان تان رو به اتمام باشد و احساس کنید که نمی توانید کارها را سر وقت به انجام برسانید؟

همه ما در زندگی خود حداقل یک بار در چنین شرایطی قرار گرفته ایم. در این شرایط هر قدر برای پیشبرد برنامه های مان تلاش کرده ایم نتوانستیم آن را به خوبی جلو ببریم.

حتی زمانی که وظایف خود را مطابق برنامه انجام می دهیم، کنترل امور همچنان دشوار است.

بنابراین، به جای اینکه یک لیست بلند بالا از کارهای تان تهیه کنید و در نهایت به هیچ کدام نرسید، کمی وقت بگذارید تا مشکل مدیریت زمان خود را شناسایی کنید.

آیا تا به حال از خودتان پرسیده اید که چه اشتباهاتی در مدیریت زمان انجام می دهید و زمان شما صرف چه کارهایی می شود؟

اگر نه، بد نیست که برخی از اشتباهات رایج مدیریت زمان که در زیر به آن ها اشاره کرده ایم را- بشناسید و به آن ها فکر کنید.

اشتباه رایج مدیریت زمان (شماره ۱): اولویت بندی نمی کنید

برخی از این عوامل را می توان تغییر داد ولی تغییر برخی دیگر دشوار و یا نشدنی است. در این گونه مواقع یکی از بهترین تکنیک ها، اولویت بندی کارها است.

همچنین ابزارهایی مانند Action Priority Matrix  یا  Google Keep می تواند در بالا بردن سطح بهره وری به شما کمک کند.

اشتباه رایج مدیریت زمان (شماره ۲): روز خود را دیر شروع می کنید

افراد موفق همگی یک ویژگی مشترک دارند و آن سحرخیزی است. در واقع بهتر است کارهای تان را از صبح زود برنامه ریزی کنید.

متاسفانه اگر روز خود را دیر شروع می کنید باید بدانید که اثرات مخرب آن تا آخر شب دامن گیر شماست. یعنی هرچه تلاش می کنید، بی فایده است و کاری را از پیش نمی برید.

اشتباه رایج مدیریت زمان (شماره ۳): زمان های بهره ور خود را نمی شناسید

یکی از اشتباهات رایج مدیریت زمان این است که افراد نمی دانند زمان های بهره وری افراد مختلف فرق می کند.

برخی افراد صبح زود و در زمان طلوع خورشید بیشترین توانایی را دارند اما عده ای دیگر هنگام غروب به بالاترین پتانسیل خود می رسند.

شما باید تشخیص دهید که چه زمانی بیشترین بهره وری را دارید و کارهای مهم را به همان زمان موکول کنید.

اشتباه رایج مدیریت زمان (شماره ۴): کارهایتان را عقب می اندازید

برای مقابله با این اشتباه، توصیه می شود کمی از کاری که به تاخیر می انداخته اید را آغاز کنید.

با این ترفند، ذهن خود را تحریک می کنید و توجه شما به سمت آن جلب می شود و در ادامه کاملا درگیر آن کار خواهید شد.

اگر راه حل بالا برای شما بی فایده بود، بهتر است کار را به قطعات کوچک و قابل کنترل تقسیم کنید. این کار به مدیریت زمان و مدیریت استرس شما کمک خواهد کرد.

اشتباه رایج مدیریت زمان (شماره ۵): نمی توانید حواستان را جمع کنید

به عقیده خیلی از بزرگان در عصر حاضر، شبکه های مجازی و وسایل دیجیتال از مهم ترین اشتباهات رایج مدیریت زمان و اتلاف وقت هستند.

در واقع کانال های ارتباطی ابزارهایی هستند که قرار است به شما کمک کنند تا راحت تر زندگی کنید ولی عدم استفاده درست از آن ها از سوی دیگر باعث عدم تمرکز می شود.

برای مثال در حین کار، تلفن شما مدام زنگ می زند یا شبکه های مجازی به طور دایم به شما اعلام می کنند که پیامی را دریافت کرده اید.

همه این ها باعث می شود تا حواس تان از کاری که انجام می دهید پرت شود و نتوانید به خوبی از قوه خلاق خود استفاده کنید.

برای اینکه بدون عامل مزاحم و با تمرکز برای مدت طولانی تری به صورت پیوسته کار کنید بهتر است اتصال اینترنت خود را خاموش کنید یا تلفن همراه خود را در وضعیت سکوت قرار دهید.

اشتباه رایج مدیریت زمان (شماره ۶): به زمان پایان کار بی توجه هستید

این چنین رفتارهایی در افراد با تیپ شخصیتی A بیشتر مشاهده می شود. آن ها فکر می کنند که می توانند همه چیز را تحت کنترل خود در بیاورند و بنابراین هیچ خواسته ای را رد نمی کنند.

این در نهایت باعث خستگی و در برخی موارد شکست آن ها در انجام به موقع کارها می شود.

پیشنهاد ما این است که مدت زمان مورد نیاز برای انجام وظایف را در لیست کارهای تان، یادداشت کنید.

توصیه دیگر ما این است که در وهله بعد، زمان برآورد شده را دو برابر کنید.

مثلا اگر تخمین زده اید که برای انجام کاری ۲۰ دقیقه زمان لازم است، برای داشتن یک حاشیه امنیت و مدیریت استرس، برای آن ۴۰ دقیقه در نظر بگیرید.

اشتباه رایج مدیریت زمان (شماره ۷): چند کار را هم زمان انجام می دهید

به عبارت دیگر، اگر می خواهید همزمان به وظایف متفاوتی رسیدگی کنید، باید بسیار منظم، متمرکز، خلاق و دقیق باشید.

ناگفته نماند، چند وظیفه ای شدن برای همه مناسب نیست.

بنابراین بهتر است این افراد چند وظیفه ای شدن را فراموش کرده و روی یک کار تمرکز کنند. به این ترتیب احتمال موفقیت بیشتر خواهد بود.

اشتباه رایج مدیریت زمان (شماره ۸): سرتان شلوغ است ولی فعالیت هایتان اثربخش نیست

گاهی اوقات کارهای بی اهمیت زیادی انجام می دهید. به این ترتیب انرژی و زمان خود را مصرف می کنید ولی نتیجه چندانی عاید نمی شود. برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی باید پیوسته از خود بپرسید:

پیشنهاد ما این است که کارهایتان را به دو بخش اصلی و فرعی تقسیم کنید. کارهای فرعی را به زمان هایی که انرژی بالایی ندارید موکول نموده، و زمان هایی که انرژی بالایی دارید را به کارهای اصلی اختصاص دهید.

اشتباه رایج مدیریت زمان (شماره ۹): کمال گرا هستید

زندگی یک فرایند یادگیری است. امکان آن وجود دارد که در هر لحظه با مشکلی مواجه شوید. آنچه اهمیت دارد این است که از موانع و مشکلات عبور کنید و از آن ها درس بگیرید.

از مهم ترین اشتباهات رایج مدیریت زمان آن است که بسیاری تصور می کنند که نباید هیچ وقت اشتباهی مرتکب شوند.

شما باید تلاش کنید تا به موفقیت برسید اما در نظر داشته باشید که زمان و توانایی شما محدود است.

احتمال دارد که گاهی اشتباه کنید. نباید خودتان را سرزنش نکنید.

اشتباه رایج مدیریت زمان (شماره ۱۰): استراحت کردن را فراموش می کنید

داشتن و همینطور نداشتن استراحت کافی در طولانی مدت تاثیر خود را نشان خواهد داد. بنابراین حتما آن را در برنامه روزانه خود در نظر بگیرید.

مهم نیست کاری که انجام می دهید چقدر با اهمیت باشد، اختصاص دادن زمانی برای استراحت یک امر ضروری است. چون مغز نمی تواند ساعات طولانی بدون استراحت کار کند.

بهتر است گاهی از کار دست بکشید و مثلا کمی ورزش کنید (پیاده روی یا شنا و یا …)، با دوستان تان قرار ملاقات بگذارید، غذای مورد علاقه تان را در یک رستوران صرف کنید و یا روزانه تمرینات مراقبه انجام دهید تا انرژی خود را دوباره بدست آورید.

برای مقابله با اشتباهات رایج مدیریت زمان باید گهگاه افکار خود را پاکسازی کنید و تکنیک های مدیریت استرس را به کار بگیرید.

برای کنترل بهتر برنامه، باید کمی آینده نگر باشید تا اگر مانعی در کارهای تان پیش آمد بدون استرس و اتلاف وقت فورا به آن رسیدگی کنید.

در این مقاله تلاش کردیم تا برخی اشتباهات رایج مدیریت زمان را به طور خلاصه برای تان بگوییم ولی اگر علاقه مند هستید تا این مهارت را به طور کامل یاد بگیرید،

پیشنهاد ما این است که دوره مدیریت زمان را از سبد مهارت های نرم مدرسه مدیریت اَلَست انتخاب، و آن را به همراه مربی خود آقای رضا مومن خانی تمرین کنید.

رزومه آقای مومن خانی را با کلیک روی دکمه زیر در  اختیار خواهید داشت:

سبد مهارت های نرم مدرسه مدیریت اَلَست اولین سبد مهارت های نرم ایرانی است که از سال ۱۳۸۷ توسط ایشان طراحی و هم زمان در مدرسه مدیریت اَلَست و سازمان مدیریت صنعتی معرفی گردید.

کارگاه های آموزشی موجود در این سبد به هر دو صورت حضوری و مجازی تدریس می گردد.

به علاوه امکان برگزاری هر یک از کارگاه های آموزشی به صورت سفارشی در محل مورد نظر شرکت های متقاضی نیز کاملا وجود دارد.

اطلاعات کامل این دوره های آموزشی از منوی اصلی “دوره های آموزشی” در وب سایت مدرسه مدیریت اَلَست، و یا از شبکه های اجتماعی لینکداین و اینستاگرام- در آدرس زیر صفحات وب سایت-  در دسترس شما قرار دارد.