مدیریت استرس برای مدیران


مدیریت استرس برای مدیران -و البته همه مردم امروز – یک مهارت نرم ضروری است.

همه ی ما در زندگی دچار استرس می شویم. دانش آموزی که امتحان دارد یا بیماری که قرار است زیر عمل جراحی قرار بگیرد، هر دو استرس را تجربه می کنند.

البته استرس لزوما بد نیست. مقداری استرس برای انجام هر کاری لازم است و باعث می شود تا کار در زمان مقرر و با کیفیت و دقت مورد نظر انجام گیرد.

ولی وقتی استرس از سطح مجاز فراتر می رود، به طور معکوس دقت و تمرکز را کاهش داده و باعث اشتباه، فراموش کاری، کاهش بهره وری و حتی بروز حادثه می گردد.

به همین دلیل برای جلوگیری از پیامدهای بد استرس منفی باید با به کارگیری تکنیک های مناسب، استرس را کنترل و آن را در سطح مجاز نگه داشت تا مانعی در زندگی شخصی ما ایجاد نکند.

مدیران هم از این قاعده مستثنی نیستند و دچار استرس می شوند.

ولی نکته در این جاست که کیفیت تصمیمات این گروه می تواند گروه بزرگی را تحت تاثیر قرار دهد.

تصمیمات درست این گروه باعث ایجاد استفاده درست از منابع و حفط منافع گروه ذینفعان، و تصمیمات اشتباه آنان باعث ایجاد استرس مضاعف برای این افراد و اتلاف منابع و منافع می گردد.

به همین دلیل مدیریت استرس برای مدیران از اهمیت مضاعفی برخوردار است و یادگیری این موضوع باید در دستور کار همه مشاغل مدیریتی قرار گیرد.

به همین دلیل در این مقاله به تکنیک های مدیریت استرس برای مدیران پرداخته ایم و آن ها را با شما مرور خواهیم کرد:

 مدیریت استرس برای مدیران – راهکارها

 در وهله اول عوامل استرس زا را بشناسید:

اولین اقدام در مدیریت استرس برای مدیران، شناسایی عواملی است که باعث ایجاد استرس در آن ها می شود.

برای این کار بهتر است در طول روز به نوسانات سطح استرس خود توجه کنید.

آیا تاکنون در طول روز سطح بالایی از تنش و فشار روحی را تجربه کرده اید؟ از خودتان بپرسید علت اصلی این احساسات چیست؟

اگر افراد و شرایط خاصی باعث ایجاد استرس و تنش در شما می شود بهتر است با آن ها مقابله و یا از آن ها دوری کنید.

برای مثال اگر کارمند بی مسئولیتی دارید، به جای عصبانیت و حرص خوردن، ابتدا با او صحبت کنید و به او فرصت اصلاح بدهید ولی اگر آن را بی فایده تشخیص دادید بهتر است عذرش را بخواهید.

برای از بین بردن استرس، راه حل هایی پیدا کنید:

اگر با وضعیت استرس زا روبرو شدید، بهتر است برای از بین بردن استرس در لحظه اقداماتی انجام دهید.

برای مثال تکنیک های مراقبه، گوش دادن به موسیقی آرامش بخش، ورزش و یا تنفس عمیق می تواند به آرامش شما کمک کند.

ناگفته نماند مدیریت استرس برای مدیران یک نسخه ثابت ندارد و هرکس باید با در نظر گرفتن شرایط و وضعیت خود، بهترین روش مقابله با استرس را بیابد.

کمال گرایی را رها کنید:

شاید شما به عنوان مدیر بخواهید همه چیز مطابق برنامه و در وضعیت عالی و بی نقص باشد.

ولی باید توجه داشته باشید که تلاش برای انجام یک کار بی نقص می تواند هم زمان هم مفید و هم مضر باشد.

در واقع ممکن است کمال گرایی به وسواس فکری تبدیل شود.

به این ترتیب که اگر موضوعی ایده آل و بی نقص نباشد برای تان غیر قابل قبول بشود.

بهتر است به اولویت های تان منطقی نگاه کنید و واقع گرا باشید.

درباره استرس تان صحبت کنید:

به هیچ عنوان استرس را در خودتان نریزید. نادیده گرفتن و بی توجهی به استرس باعث تشدید آن می شود.

زمان هایی که دچار استرس می شوید با اعضای خانواده یا دوستان تماس بگیرید و کمی درد و دل کنید تا آرام شوید.

اگر این روش برای شما مفید نبود، بهتر است از یک مشاور یا روانشناس کمک بگیرید تا او شیوه های مقابله با استرس را به شما یاد بدهد.

سبک زندگی سالم داشته باشید:

یکی از بهترین راه های مدیریت استرس برای مدیران- و البته برای همه- داشتن سبک زندگی سالم است.

بنابر این به اندازه کافی بخوابید.

ورزش کنید و تحرک داشته باشید. حداقل زمان ورزشی که در طول یک روز توصیه می شود نیم ساعت پیاده روی در روز است.

به اندازه کافی آب بنوشید و مصرف میوه، سبزیجات و پروتئین را فراموش نکنید.

رعایت موارد گفته شده رفته رفته شما را به سمت زندگی سالم تر با استرس کم تر سوق خواهد داد.

به هیچ عنوان زندگی سالم خود را فدای کار کردن نکنید. در وهله اول باید یک انسان سالم باشید و در وهله دوم یک مدیر خوب.

به کارمندان خود هم توصیه کنید که استراحت کافی داشته باشند و خودتان نیز هر چند وقت یکبار برایشان برنامه های شاد و مفرحی در نظر بگیرید.

از واگذاری مسئولیت نترسید:

ممکن است شما از جمله مدیرانی باشید که چون می خواهید همه کارها عالی و ایده آل باشد وظایف را تفویض نکرده و همچنان خودتان انجام می دهید.

بهتر است گاهی به کارمندانتان اعتماد کنید.

هر چقدر خود را درگیر کارهای کوچک بکنید، استرس تان افزایش می یابد.

مدیر نباید در همه امور جزیی دخالت کند.

بهترین مدیران کسانی هستند که با کارمندان خود همکاری می کنند و در عین حال سازگار و انعطاف پذیر هستند.

برای مدیریت حجم کاری بالا، از بیرون کمک بگیرید:

یکی از راه های مدیریت استرس برای مدیران آن است که افرادی را استخدام کنید و کارهایی که اهمیت کم تری دارند را به آنان واگذار کنید تا از فشاری کاری تان کاسته شود.

در فرهنگ کاری ما به اشتباه جا افتاده است که حجم کار بالا را خود به عهده بگیرید و خودتان را تحت فشار بگذارید.

به عهده گرفتن مسئولیتی فراتر از توانایی در دراز مدت شما را بیمار خواهد کرد.

مهارت های مدیریت زمان را یاد بگیرید:

یکی از دلایل استرس، ترس از کمبود وقت است. به همین دلیل یک راه عالی مدیریت استرس برای مدیران یادگیری مهارت های مدیریت زمان است.

 در واقع وقتی مسئولیت های تان زیاد می شود فکر می کنید که نمی توانید به آن ها برسید و این موضوع اضطراب و نگرانی شما را افزایش می دهد.

بهتر است اول هفته فعالیت هایتان را در زمان های مشخص برنامه ریزی کنید.

همچنین زمانی که برای تحویل پروژه در نظر می گیرید را منطقی تنظیم کنید.

زمان باید به گونه ای باشد که کارمندان بتوانند کار با کیفیت تحویل دهند.

زمان زیاد باعث تنبلی می شود و زمان کم موجب کار بی کیفیت و سرسری می شود.

از مدیریت کارکنان لذت ببرید

شاید کارکنان اشتباهاتی مرتکب شوند و شما را عصبانی کنند. پیشنهاد ما این است که به کار کردن با دیگران علاقه مند باشید.

هر فردی ممکن است اشتباه کند بنابراین نه خودتان را اذیت کنید و نه با کارکنان بحث و مشاجره کنید.

تنها شیوه درست کار را به آنان بیاموزید.

در عین جدیت با کارکنان صمیمی باشید و در کنار کار جدی، فضای کار دوستانه ای ایجاد کنید.

انتظارات کارکنان را بدانید و انتظارات خود را نیز بیان کنید:

به عنوان یک ترفند خوب مدیریت استرس برای مدیران، هرچند وقت یکبار در جلسه ای انتظارات و مشکلات کارمندان خود را جویا شوید و انتظارات خود را نیز بیان کنید.

به این ترتیب از سو تفاهم و خطا جلوگیری کرده و در نتیجه ارتباط شفاف و دو طرفه ای بر قرار خواهد شد.

دیگر نه کارمندان از مدیرشان ناراضی هستند و نه شما به دلیل اشتباهات شان عصبانی می شوید.

برای مثال وقتی کارکنان بدانند که مهلت تحویل پروژه چه زمانی خواهد بود و شما به عنوان مدیر نقاط قوت و ضعف کارکنانتان را بدانید، بسیاری از چالش ها حل خواهد شد.

اهداف روزانه تعیین کنید:

برای رسیدن به یک هدف بزرگ باید اهداف روزانه داشته باشید تا هر روز قسمتی از کار را جلو ببرید و در نهایت به هدف اصلی نائل شوید.

هدف اصلی را برای کارمندان توضیح دهید و وظیفه هر کارمند را در روند رسیدن به آن مشخص کنید.

اگر هرکس مسئولیت خود را روشن و دقیق بداند هیچ استرسی به وجود نمی آید.

در دوره های آموزشی مدیریت استرس مدرسه مدیریت اَلَست شرکت کنید:

در مدرسه مدیریت اَلَست کارگاه های آموزشی بسیار متفاوتی جهت مدیریت استرس برای مدیران تدارک دیده ایم.

در این کارگاه ها برای درک ماهیت استرس، و یادگیری شیوه های مختلف مدیریت استرس برای مدیران فعالیت های مختلفی در نظر گرفته شده است.

امکان استفاده از این کارگاه های آموزشی به هر دو صورت حضوری و مجازی کاملا وجود دارد.

به علاوه امکان سفارشی سازی و برگزاری هر یک از کارگاه های آموزشی در محل مورد نظر شرکت های متقاضی نیز کاملا در نظر گرفته شده است.

اطلاعات کامل این دوره های آموزشی را از منوی اصلی “دوره های آموزشی” در وب سایت اَلَست، و مستندات تصویری آن ها را در شبکه های اجتماعی لینکداین و اینستاگرام- در آدرس زیر صفحات وب سایت-  در اختیار خواهید داشت.