مهارتهای ارائه و موفقیت
مهارتهای ارائه و موفقیت، شامل مراحل یک ارائه خوب مانند سازماندهی ارائه، آمادهسازی ارائه و … در جهت دستیابی به موفقیت است که توسط آقای رضا مومن خانی مورد بحث قرار میگیرد.
مهارتهای ارائه و موفقیت
ارائه ابزاری است که علی رغم اهمیتش، به عنوان مهارت به آن توجه نمیشود.
ارائه مختص به یک گروه خاص نیست. همه افراد در تمام گروهها و در تمام ردههای سازمانی و یا دانشگاهی به مهارتهای ارائه نیاز دارند.
اگر شما نتوانید مطلب خود را به خوبی ارائه دهید، توجه مخاطب را از دست میدهید و افراد دیگر به شما و ارائه شما توجه نمیکنند.
در واقع ۵۰ درصد کار شما مربوط به نوع محتوا و ۵۰ درصد به نوع ارائه شما بستگی دارد. ارائه به مانند بستهبندی اجناس است. هرچه بستهبندی شما زیباتر باشد احتمال فروش محصول بیشتر است.
مراحل یک ارائه خوب و مناسب: (آساپ)
- آمادهسازی ارائه
- سازماندهی ارائه: به چه ترتیب ارائه دهیم تا همبستگی مطالب حفظ شود.
- انجام ارائه
- پشتیبانی ارائه: چگونگی استفاده از ابزارهای سمعی و بصری جهت پشتیبانی از ارائه
۱: آماده سازی ارائه
در این فاز به سه “چه” پاسخ میدهیم.
- چرا ارائه میدهیم؟ هدف ما از ارائه این موضوع چیست؟ ارائه میدهیم تا چیزی را بفروشیم؟ ارائه میدهیم تا فردی را متقاعد کنیم؟
ارائه باید جامع و کوتاه باشد. سخنرانی و بازگویی جزییات باعث بیحوصلگی و گوش ندادن مخاطب میشود.
اگر هدف ما فروش محصول است باید نفع کالا و محاسن و معایب محصول نسبت به محصولات دیگر را برای مخاطب بازگو کنیم.
اگر قرار است اطلاعاتی را ارائه دهیم باید به مواردی بپردازیم که افراد لزوماً باید بدانند، نه به مواردی که تصور میکنیم بهتر است بدانند.
اگر هدف ما بیدار داشتن افراد و به نوعی فقط ارائه دادن است، میتوانیم از رنگ و اشکال مختلف استفاده کنیم.
- چه چیزی را ارائه میدهیم؟ اگر پاسخ سوال قبل را درست بدهیم، به راحتی میتوانیم به این سوال پاسخ دهیم.
- چه کسی مخاطب ماست؟ تحصیلات آنها چیست؟ علاقهمند به بحث هستند؟ تعصبات و اعتقادات آنها چیست؟ و ….
۲: سازماندهی ارائه
ارائه یک ابزار ارتباط است. اصول مربوط به ارتباط در اینجا هم موثرند.
موانع ارتباطی باید در هنگام ارائه در نظر گرفته شوند و سعی در حذف آنها داشته باشیم چرا که در مقابل ادراک افراد نسبت به ارائه قرار میگیرند.
در فاز سازماندهی باید به ۶ گام توجه کنیم.
- با یک موضوع جذاب ارائه را شروع کنید. مثلا با یک داستان مرموز افراد را متوجه موضوع کنید. به این موارد بنگ گفته میشود. انواع بنگ عبارتند از :
بنگ مشارکتی: میتوانید سوالی را بپرسید .
بنگ تخیلی: یک موضوع تخیلی را بیان کنید.
بنگ کلاسیک: تاثیر موضوع بر روی سازمان یا کسب و کار را بیان کنید.
بنگ دراماتیک: آمار تکان دهندهای در مورد واقعیت موضوع ارائه دهید.
- ارائه را معرفی کنید. به افراد بگویید در مورد چه موضوعاتی میخواهید صحبت کنید.
- صحبت در مورد نکات کلیدی. افراد نه میتوانند و نه میخواهند که شما بیشتر از ۴ نکته اصلی را به آنها بگویید. پس فقط ۴ – ۵ مورد از این نکات را بیان کنید.
- مثال زدن برای نکات کلیدی: به این ترتیب مخاطبین از طریق مثالها بهتر نکات را درک میکنند.
- جمعبندی. به افراد بگویید به آنها چه چیزی را ارائه دادهاید.
- ارائه بنگ پایانی: یک بنگ را مانند ابتدای ارائه به افراد ارائه دهید تا آنها را به فکر بیاندازد.
کارگاه های آموزشی الست
الف- در حوزه مهارت های نرم | ب- در حوزه مدیریت منابع انسانی |
---|---|
۱. مدیریت زمان | ۱. مدیریت منابع انسانی برای مدیران غیر منابع انسانی |
۲. مدیریت استرس | ۲. سمینار شیوه های شناسایی گزینه های استخدام (Recruitment) |
۳. کارگاه یک روزه مهارت های کار تیمی وتیم سازی | ۳. سمینار شیوه های انتخاب از میان گزینه های استخدام (Selection) |
۴. مهارت های ارائه (Presentation skills) | ۴. سمینار/کارگاه آموزشی مهارت های مصاحبه |
۵. مهارت های مصاحبه | ۵. ارزیابی عملکرد نیروی انسانی |
۶. خلاقیت و حل مسئله | ۶. آموزش و ارزیابی اثربخشی آموزش |
۷. مهارت های ارتباطی • گوش دادن موثر • ارتباطات نوشتاری • ارتباطات تلفنی • ایمیل • برگزاری جلسات | ۷. جبران خدمت نیروی انسانی • حقوق پایه • سیستم های انگیزشی کوتاه مدت • سیستم های انگیزشی بلند مدت • مزایا |
۸. خدمت به مشتری (Customer service) | ۸. طراحی و برگزاری کانون های ارزیابی |
۹. مهارت های مذاکره | ۹. پرورش ارزیاب کانون های ارزیابی |
۱۰. آداب معاشرت در کسب و کار | ۱۰. رفتار سازمانی |