مدیریت زمان، هدفگذاری و برنامهریزی
مدیریت زمان، هدفگذاری و برنامهریزی، مطلبی در خصوص چگونگی هدفگذاری صحیح و استفاده از فرصتها است که توسط آقای رضا مومن خانی بیان میشود.
مدیریت زمان، هدفگذاری و برنامهریزی
برای کشتی که مقصد مشخصی ندارد هر بادی موافق است.
آیا شما هدف دارید؟ تعریف شما از هدف چیست؟
برای ارزیابی خود مبنی بر اینکه مسیر را درست رفتهایم یا نه ، نیاز به یک نقطه مقصد داریم و این یعنی اثربخشی.
اثر بخشی یعنی میزان دستیابی به هدف.
وقتی شما به هدفتان نزدیک میشوید، احساس خوشایندی نسبت به خود و فعالیتهایتان خواهید داشت به اینصورت اعتماد به نفس بیشتر و استرس کمتری خواهید داشت، گام بلندتری در مرحله بعد برخواهید داشت و به مرور احساس قدرتمندی میکنید.
زندگی ما مجموعهای از عادات و باورهای ماست. هرچه عادات سودمندتری داشته باشیم، در زندگی قطعاً موفقتر خواهیم بود.
موفقیت شانسی نخواهد بود، هدفگذاری در رسیدن به موفقیت به ما کمک میکند.
مشخصات یک هدف درست: SMART/ مقدمز
-
(specific) هدف باید مشخص باشد: تعیین کنید که چه چیزی و به چه مقداری میخواهید.
-
(measurable) هدف باید قابل اندازهگیری باشد.
-
(adaptable) هدف باید انعطاف پذیر باشد.
-
(real) هدف باید واقعی باشد.
-
(timely) هدفگذاری مانع از این میشود که کارها خود را خارج از زمان موجود منبسط کنند: کارها در مدت زمانی موجود انجام میشوند( قانون پارکینسون).
هیچ هدف غیر قابل دستیابی وجود ندارد، تفاوت تنها در زمان دستیابی به هدف است.
هدف شما پولدار شدن است پس تعیین کنید که چه مقدار پول میخواهید، تا چه زمانی فرصت برای پولدار شدن دارید .
برای تثبیت یک هدف:
- هدف را یادداشت کنید. یادداشت نکردن هدف مانند اینست که بذری در هوا رها شده باشد.
- با دوستان خود در مورد هدفتان صحبت کنید: بیشتر صحبت کردن به تثبیت و تنظیم هدف در ذهن کمک میکند.
- تصویرسازی کنید: در ذهن خود رسیدن به هدف و تأثیر آن بر زندگیتان را تصویرسازی کنید .
ما به دو دلیل نمیتوانیم از فرصتها استفاده کنیم:
- فرصتها را نمیبینیم: هدفگذاری یک عینک فرصتهاست و به دیدن فرصتها کمک میکند.
- ما خود را آماده استفاده از فرصتها نکردهایم: شغلی پیدا کردهایم، اما نیاز به یک مهارت خاص دارد که ما آن را نداریم.
کارگاه های آموزشی الست
الف- در حوزه مهارت های نرم | ب- در حوزه مدیریت منابع انسانی |
---|---|
۱. مدیریت زمان | ۱. مدیریت منابع انسانی برای مدیران غیر منابع انسانی |
۲. مدیریت استرس | ۲. سمینار شیوه های شناسایی گزینه های استخدام (Recruitment) |
۳. کارگاه یک روزه مهارت های کار تیمی وتیم سازی | ۳. سمینار شیوه های انتخاب از میان گزینه های استخدام (Selection) |
۴. مهارت های ارائه (Presentation skills) | ۴. سمینار/کارگاه آموزشی مهارت های مصاحبه |
۵. مهارت های مصاحبه | ۵. ارزیابی عملکرد نیروی انسانی |
۶. خلاقیت و حل مسئله | ۶. آموزش و ارزیابی اثربخشی آموزش |
۷. مهارت های ارتباطی • گوش دادن موثر • ارتباطات نوشتاری • ارتباطات تلفنی • ایمیل • برگزاری جلسات | ۷. جبران خدمت نیروی انسانی • حقوق پایه • سیستم های انگیزشی کوتاه مدت • سیستم های انگیزشی بلند مدت • مزایا |
۸. خدمت به مشتری (Customer service) | ۸. طراحی و برگزاری کانون های ارزیابی |
۹. مهارت های مذاکره | ۹. پرورش ارزیاب کانون های ارزیابی |
۱۰. آداب معاشرت در کسب و کار | ۱۰. رفتار سازمانی |