موانع تغییر (بخش دوم)
موانع تغییر، فرهنگ سازمانی، توانایی و سرعت آن سازمان را برای پذیرش تغییر تحت تاثیر قرار میدهد. برنامه تغییر بدون توجه به فرهنگ مستلزم شکست است.
موانع تغییر
فرهنگ
یعنی شیوه انجام امور در سازمان و آنچه قابل قبول است و آنچه نیست.
قوانین آشکار و نهان/ آداب و رسوم/ هنجارها که رفتار را تحت تاثیر قرار میدهند.
درک فرهنگ یک سازمان برای یافتن بهترین شیوه پیادهسازی تغییر بسیار مهم است.
طریقه لباس پوشیدن، طرز تلقی و نگرش، چیدمان/ سبک آرایش محیط کار، نوع ساختمان، نوع کارکنان و سبک کار نمودهایی از فرهنگ هستند.
عناصر کلیدی فرهنگ
- تاریخ: سازمان دارای قدمت طولانی/ جدید، محصول ادغام دو یا چند شرکت و یا تملک آنها است.
- مالکیت: کار آفرین، مشارکتی، نهاد، دولتی، سهامداران بسیار کوچک، خانوادگی، تعاونی.
- محیط عملیاتی: جهانی، ملی، منطقهای، محلی
- مأموریت: سودآوری، خیریه، کیفیت، شرکتهای متقابل (شرکتهایی هستند که مشتریان آن در واقع مالکین آن میباشند).
- افراد: فارغالتحصیلان دانشگاهها ،کارگران ساده، چند ملیتی، حسابداران، محاسبهگران برح بیمه (actuaries)، فروشندگان
- سبک مدیریت: پدرانه، استخدام و اخراج، مهربانانه (سودآوری هدف غایی نیست)، دیکتاتوری، مشارکتی، کنترلی.
- تکنولوژی اطلاعات: تکنولوژی اطلاعات تا چه اندازه به صنعت مربوط میشود.
انواع فرهنگ
چارلز هندی (Charles Handy) در کتاب «درک سازمان» انواع فرهنگ را در چهار گروه عمده دستهبندی میکند:
قدرت
سمبل این نوع فرهنگ یک تار عنکبوت است، زیرا در یک تار عنکبوت، قدرت همانند ارتعاشات در طول خطوط به سمت مرکز جاری میشود.
قدرت در دست افرادیست که در مرکز قرار دارند، تصمیمات به راحتی اتخاذ میشوند ولی ممکن است تصمیمات درستی نباشند.
نکته کلیدی: برای اعمال تغییر در چنین سازمانی، شما باید حمایت قدرت مرکزی را جلب کنید.
نقش
سمبل این نوع فرهنگ یک معبد یونانی است، زیرا همانند آن بر روی ستونهایی بنا میشود.
این نوع فرهنگ مخصوصاً در سازمانهایی که اطلاعات در آن از سطوح پایین به بالا جریان دارد، بسیار معمول و متداول است.
در اینجا، ثبات عامل کلیدی است و وقتی از بین برود، فرهنگ سقوط میکند. بسیاری از سازمانها در این گروه قرار میگیرند.
نکته کلیدی: برای ایجاد تغییر در چنین سازمانهایی، شما باید روی هر پایه سازمان کار کنید و از ساختار و پروتکل آن تبعیت نمایید.
وظیفه
سمبل این نوع فرهنگ یک تور است، زیرا در این ساختار قدرت به سمت بالا، پایین و در عرض ساختار ماتریسی جریان پیدا میکند.
مشاغل، پروژه یا وظیفه محور بوده و عاری از هرگونه ساختار، بسیار منعطف هستند.
شرکتهای مشاورهای و نیز نوآور در این گروه قرار میگیرند. ویژگی بارز این سازمانها تمرکز اهداف بر روی مشتریان است.
نکته کلیدی: برای اعمال تغییر در چنین سازمانی، شما باید تصمیمگیران اصلی را با خود همراه نموده و بیشتر اعضا را در آن درگیر کنید.
شخص
از آنجا که در این نوع فرهنگ افراد اهمیت بیشتری پیدا میکنند، سمبل آن یک خوشه یا صورت فلکی است.
چنین سازمانهایی بسیار کمیابند و مدیریت آنها نیز بسیار دشوار است.
در این گونه ساختارها هر کس به دنبال علایق خویش است و نیازهای سازمانی در اولویت بعدی این افراد قرار میگیرد.
نکته کلیدی: برای ایجاد تغییر در این سازمانها، شما باید به شیوه موثری همه افراد را با خود همراه کنید.
مطالب فوق برگرفته از کتاب مدیریت تغییر نوشته نیل راسل-جونز ترجمه رضا مومن خانی است، برای خرید کتاب میتوانید به فروشگاه الست مراجعه کنید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.