مهارت اعمال تغییر

اعمال تغییر (بخش اول)

اعمال تغییر، بعد آمادگی جهت تغییر و آمادگی سازمانی صورت می‌گیرد و در واقع مرحله نهایی ایجاد تغییر در سازمان است. در این مطلب، چارچوبی را معرفی نموده‌ایم که به شما در طراحی برنامه تغییرتان کمک خواهد کرد.

اعمال تغییر

گام‌های اصلی اعمال تغییر عبارتند از:

  1. توانایی سازمان برای تغییر را تجزیه و تحلیل کنید.
  2. در برنامه تغییر ملاحظات فرهنگی/ انسانی سازمان را لحاظ کنید.
  3. تغییر را برنامه‌ریزی کنید.
  4. برای ایجاد ارتباط و اطلاع‌رسانی، برنامه‌ریزی کنید.
  5. تیم کارآمدی انتخاب کنید (حامی تغییر را در این تیم فراموش نکنید).
  6. تعهد مدیریت راجلب کنید. برای تحصیل موفقیت به آن‌ها مسئولیت واگذار کنید.
  7. در صورت نیاز مشورت کنید.

 

کلید طلایی مدیریت تغییر موفق، برنامه‌ریزی است.

برنامه‌ریزی تغییر به معنی تأمل در مورد کلیه موضوعات، تمامی مشکلاتی که ممکن است با آن مواجه شوید.

همچنین شامل گام‌های لازم برای مقابله با آن و نیز انتخاب تیم تغییر است.

اگر برای انجام این کارها به کمک افراد خارج از سازمان نیاز دارید، حتما کمک بگیرید.

صرف‌نظر از نوع تغییر، یکپارچگی مدیریت تغییر با برنامه جامع یک الزام است.

تدوین برنامه تغییر:

فاز ۱. تجزیه و تحلیل

درک طبیعت تغییر و فرهنگ سازمان و نیز ظرفیت تغییر در این مرحله ضروری است .

در این فاز کارکنان و پروژه‌های قبلی بررسی می‌شود.

ساختار، استراتژی، سبک مدیریت و نحوه تعامل شرکت با محیط خارجی مورد بازنگری قرار ‌می‌گیرد.

 خروجی

درک سازمان و نقشه فرهنگ سازمانی خروجی این قسمت است.

موارد فوق توانمندی برنامه‌ریزی برای اجتناب از لغزش‌های بالقوه در فاز آتی را برای شما فراهم ‌می‌کند.

حال که ظرفیت تغییر مورد ارزیابی قرار گرفته است می‌توان سرعت و ابعاد تغییر را بهینه نمود.

فاز ۲. طراحی

طراحی برنامه در این فاز از پروژه انجام می‌گیرد.

این کار که البته باید در سطوح بالای سازمانی انجام شود، موارد زیر را شامل می گردد:

  • توافق روی طبیعت دقیق چشم‌انداز
  • تشکیل تیم برای پیاده‌سازی برنامه تغییر
  • جلب مشارکت کارکنان

در این مرحله حتی پیش از برنامه‌ریزی دقیق، باید در مورد تعیین یک فرد توانمند به عنوان قهرمان تغییر، اجماع صورت گیرد.

اطلاع‌رسانی و برقراری ارتباط، برگزاری کارگاه‌ها و بحث و گفتگو در این مرحله از اهمیت به سزایی برخوردار است.

خروجی

چشم‌انداز مشترک، تیم‌سازی و توافق روی مسئولیت‌ها خروجی‌های این فاز را تشکیل می‌دهند.

فاز ۳. برنامه‌ریزی

هدف در اینجا برنامه‌ریزی برای تحقق تغییر است.

خود شامل نگاه به آینده، تأمل در مورد همه مخاطرات، وابستگی‌ها، موارد اقتضا و مسائل و مشکلات بالقوه و ترکیب آن‌ها در یک برنامه شامل و فراگیر است.

این برنامه باید همه موارد فوق را در خود جای داده باشد.

این کار تخصیص منابع، توافق روی زمان، تجزیه و تحلیل موارد ضمنی و پیشنهادات و جلب مشارکت در خصوص تدوین اصول از مصاحبه‌شنوندگان را شامل می‌گردد.

خروجی

برنامه‌ها، تجزیه و تحلیل مخاطرات، نمودار وابستگی‌ها و منابع لازم برای دستیابی به هدف برنامه، خروجی‌های این فاز را تشکیل می‌دهد.

 

فاز ۴. پیاده‌سازی

حال که برنامه را تدوین نموده‌اید نوبت برای اجرای آن فرا رسیده است .

در این مرحله باید اطمینان حاصل گردد که کار مطابق برنامه پیش می‌رود و برنامه مورد بازبینی و ارزیابی مجدد قرار می‌گیرد.

ارزیابی مجدد از آن جهت لازم است که این امکان وجود دارد در محیط عملیاتی و یا استراتژی تغییری بوجود بیاید و یا احیاناً مورد پیش‌بینی نشده‌ای رخ دهد .

مهارت‌های کلیدی و بحرانی در این مرحله عبارتست از مدیریت پروژه و دیپلماسی.

هر چه مراحل گذشته بهتر مدیریت شده باشد، عبور از این مرحله آسانتر خواهد بود.

خروجی

خروجی این مرحله عبارتست از یک برنامه تغییر موفق که به خوبی مدیریت شده است.

اعمال تغییر (بخش دوم)

 

مطالب فوق برگرفته از کتاب مدیریت تغییر نوشته نیل راسل-جونز ترجمه رضا مومن خانی است، برای خرید کتاب می‌توانید به فروشگاه الست مراجعه کنید.

الست در آپارات

ویدئوهای مدرسه الست در آپارات

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *