مقاومت در برابر تغییر

مقاومت در برابر تغییر (بخش دوم)

مقاومت در برابر تغییر، هنگامی رخ می‌دهد که افراد علیرغم همه فعالیت‌های صورت گرفته نسبت به تغییر غافلگیر می‌شوند. برای دستیابی به موفقیت باید رفتارهای مقاومتی را به طور صحیح مدیریت کنید.

مقاومت در برابر تغییر

شناسایی جایگاه گروه‌های ذینفع

برای مواجهه با مقاومت بسیار مفید است.

در واقع ۹ گروه ذینفع وجود دارد که به ترتیب به میزان مقاومت آن‌ها افزوده می‌شود.

  1. شرکا: که از موضوع حمایت می‌کنند.
  2. متحدین: که با تشویق و ترغیب از شما حمایت می‌کنند.
  3. گروه‌هایی که با سازمان بصورت مستقیم ارتباط ندارند ولی برای حمایت از شریک (سیاسی) خود دست به حمایت می‌زنند:

حمایتگران منفعل ممکن است به موضوع یا دستور کار متعهد باشند ولی نسبت به شما یا اعضای تیم احساس تعهد نمی‌کنند.

  1. متحدین غیره منتظره: این گروه از موضوع یا دستور کار حمایت می‌کنند ولی به شما یا تیم اطمینان ندارند.
  2. مرزنشینان: احساسات آن‌ها مبهم و نامشخص است.
  3. تیغ دو لبه: این گروه (افراد‌) خطرناک هستند زیرا ممکن است در جایی که منافع آن‌ها اقتضا نمی‌کند، شروع به مخالفت نمایند.
  4. رقبا: که با موضوع یا دستور کار مخالفت می‌کنند ولی شخص با شما یا تیم مخالفتی ندارند.
  5. دشمنان: که با موضوع، شما و تیم مخالفت می‌کنند.
  6. بی صدایان: ذینفعانی که تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

ولی توانایی چندانی برای مقاومت و یا حمایت ندارند و از حمایت مدافعین بی‌بهره‌اند.

 

با هر گروه باید رفتار متفاوتی در پیش گرفت.

شرکا و متحدین را در کنار خود نگه دارید، رقبا را تغییر دهید و دشمنان را در حاشیه قرار داده و بی اعتبار نمایید.

پذیرش تغییر

پذیرش تغییر در سازمان از افرادی که به احتمال زیاد تغییر را می‌پذیرند، نوجویان، شروع می‌شود و در نهایت به مؤخرین ختم می‌گردد.

از نوآوران به عنوان سفیران پیشرفت بهره ببرید.

مقاومت در برابر تغییر (بخش اول)

 

مطالب فوق برگرفته از کتاب مدیریت تغییر نوشته نیل راسل-جونز ترجمه رضا مومن خانی است، برای خرید کتاب می‌توانید به فروشگاه الست مراجعه کنید.

الست در آپارات

ویدئوهای مدرسه الست در آپارات

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *