موانع-تغییر

موانع تغییر (بخش اول)

موانع تغییر، در مقابل موفقیت فرایند تغییر در سازمان قرار دارند. برای ایجاد تغییر در سازمان باید فرهنگ را درک نموده و کارکنان را فهمید و سپس برای تغییر آماده بود.

موانع تغییر

برنامه تغییر، شیوه انجام کار در سازمان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. قبل از پیاده‌­سازی تحول دو عامل می‌­بایست مورد توجه و دقت نظر قرار گیرد.

  • افراد

افراد به پدیده تغییر در سازمان چگونه نگاه می‌­کنند و برای مقابله با آن چه می­‌کنند.

  • فرهنگ

سازمان چگونه عملیات خود را انجام می‌­دهد؛ برنامه تغییر در برخی موارد کاملاً با فرهنگ جاری مغایرت دارد.

 

بررسی‌­های اخیر در ایالات متحده حاکی از آنست که بزرگترین موانع تغییر به ترتیب اهمیت عبارتند از:

  • مقاومت کارکنان
  • فرهنگ نامناسب
  • ارتباطات/ برنامه­‌ریزی ضعیف
  • پیگیری ضعیف
  • عدم توافق مدیریت روی استراتژی
  • مهارت ناکافی

افراد

افراد بسته به ویژگی‌­های شخصیتی، محیط و درکشان از فرآیند تغییر، واکنش­‌های متفاوتی نسبت به آن نشان می‌­دهند.

 

پاسخ منفی

دلایل پاسخ منفی افراد به تغییر:

  • نمی‌­توانند لزوم آن را درک کنند.
  • بواسطه تغییر، تهدید می­‌شوند (مستقیم یا غیر مستقیم).
  • آن‌ها گمان می‌­کنند که به واسطه تغییر تهدید خواهند شد.
  • سیاست آن­‌ها، ایشان را به دشمن طبیعی تغییر تبدیل می­‌کند.
  • مشکلات فرهنگی وجود دارد.

 

پاسخ­‌های احساسی به تغییر:

  • سکون
  • انکار
  • خشم و عصبانیت
  • چانه‌­زنی
  • افسردگی
  • آزمایش
  • پذیرش

برای رسیدن به هر مرحله از تغییر لازم است تا مراحل قبل با خویشتن­‌داری پشت سر گذاشته شود.

 

پاسخ مثبت

حتی آن دسته از افراد که تغییر به نفع آن‌­هاست و از آن استقبال می‌کنند نیز باید تحت مدیریت صحیح قرار گیرند تا اطمینان حاصل گردد که در جریان حرکت در فازهای مختلف دچار بدبینی نخواهند شد.

پاسخ‌های احساسی به تغییر:

  • خوش‌­بینی ناآگاهانه: افراد اطمینان به نفس دارند و نسبت به تغییر مثبت فکر می­‌کنند.
  • بدبینی ناآگاهانه: پاسخ‌­های خود منفی نسبت به تغییر شروع می­‌شود و افراد اطمینان به نفس خود را از دست می­‌دهند.
  • واقع­­‌بینی امیدوارانه: رفته رفته افراد دستاوردهای تغییر را می‌­بینند و جو اطمینان حکم فرما می‌­گردد.
  • خوش‌­بینی آگاهانه: اطمینان باز می­‌گردد، افراد خود را به آغوش پروژه انداخته و در آن درگیر می­‌شوند.
  • تکمیل: افراد به سایرین در سازمان کمک نموده و اعتماد به نفس را در سازمان اشاعه می‌­دهند.

موانع تغییر (بخش دوم)

 

مطالب فوق برگرفته از کتاب مدیریت تغییر نوشته نیل راسل-جونز ترجمه رضا مومن خانی است، برای خرید کتاب می‌توانید به فروشگاه الست مراجعه کنید.

الست در آپارات

ویدئوهای مدرسه الست در آپارات

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *