تجزیه و تحلیل شغل
تجزیه و تحلیل شغل، به دنبال تعیین وظایف مشاغل و خصوصیات انسانى مورد نیاز براى انجام آن مشاغل در یک سازمان است. در هر سازمان، فعالیتهایى وجود دارد که بایستى براى سهولت پیشبرد به وظایف کوچک تقسیم شود.
تجزیه و تحلیل شغل
تجزیه و تحلیل شغل شامل :
- شرح شغل (Job Descriptions): چه وظایفی به وسیله کدام پست سازمان؟
- شرایط احراز شغل (Job Specifications): برای هر شغل به چه نوع افرادی نیاز است؟
- راهنمای شغل (Job Maps): به هر فرد چه مسئولیتهایی واگذار شده و چگونه مورد قضاوت قرار میگیرد؟
شرح شغل:
یک شرح شغل به روز برای هر پست از اختلاط مشاغل و نیز دوباره کاری جلوگیری میکند.
یک شرح شغل باید موارد ذیل را در برداشته باشد:
- پاسخگویی: یک لیست از وظایفی که موقعیت شغلی مذکور باید بدان پاسخگو باشد.
- ابعاد: اندازه موقعیت شغلی از بابت بودجه، افراد زیر مجموعه، ماشین آلات.
- چارچوب: موقعیت سازمانی شغل یا نمودار سازمانی.
- ارتباطات: فهرست و تناوب ارتباطات داخلی و خارجی که موقعیت شغلی به آنها نیاز دارد.
شرایط احراز شغل:
در این قسمت فرد مناسب برای تصدی شغل مورد نظر بر اساس معیارهای دهگانه ذیل توصیف میشود.
- شخصی: ظاهری، سلامت، سن
- تحصیلات: مدرک تحصیلی مرتبط، مهارتهای حرفهای
- تجربه: نوع تجربه و سطح مورد نیاز از آن
- شخصیتی: تیپ شخصیتی مورد نیاز برای شغل
- مهارتها: مهارتهای ارتباطی با دیگران، مهارتهای سخن گفتن، مهارت کار با تجهیزات، مهارتهای محاسباتی
- حقوق و دستمزد: محدودیتهای حقوق و دستمزد
راهنمای شغل:
شرح شغل و شرایط احزار شغل معمولا رسمی و غیر قابل تغییر هستند. در مقابل آن راهنمای شغل انعطاف پذیر بوده و میتواند به تناسب طراحی گردد.
هرگاه تغییری در شغل و یا شاغل به وجود آید میتوان آن را تغییر داد.
این شرایط باید ۴ جزء اصلی عملکردی را پوشش دهد:
- مأموریت: فلسفه وجودی فرد در آن جایگاه
- پاسخگویی
- استانداردها
- حدود اختیارات
مطالب فوق برگرفته از کتاب مدیر نوشته جان توزند ترجمه رضا مومن خانی است، برای خرید کتاب میتوانید به فروشگاه الست مراجعه کنید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.