ارتباطات در رهبری (بخش اول)
ارتباطات در رهبری، یک ابزار مهم جهت حصول اطمینان از هممسیر بودن افراد است. بیشتر ابزارهای کمکی بصری معمولاً نه تنها کمکی به ارائه نمیکنند بلکه اکثراً به عنوان مانع بصری و یا قرص آرام بخش بصری عمل نموده و مخاطب را به خواب میفرستند.
ارتباطات در رهبری
مزاحمت:
هرگونه تغییر شکل، حذف و اضافه به پیغام رهبر (مدیریت) را مزاحمت یا اختلال در ارتباط گویند.
احتمال بروز مزاحمت در هر یک از مراحل ذیل وجود دارد:
- فرستنده: رهبر به هر دلیلی در وضعیت فکری مناسبی نیست.
- فرموله کردن: نظرات، نگرشها، اعتقادات و پیشینه رهبر شیوه کدگذاری را تحت تاثیر قرار میدهد.
- پیغام: انتخاب نوع پیغام نامناسب است.
- گیرنده: اعضای تیم به هر دلیلی نمیتوانند یا نمیخواهد پیغام را دریافت کنند.
- درک: نگرشها، اعتقادات و پیشینه اعضاء تیم همیشه درک پیغام را تحت تاثیر قرار میدهد.
- بازخورد: نوع انتخاب بازخورد نامناسب است یا اصلا انتخابی وجود ندارد.
ارتباطات غیرکلامی:
حتی وقتی که فرد تصمیمی بگیرد که چیزی نگوید، در حال برقراری ارتباط است.
تحقیقات نشان داده است هنگامی که فردی یک پیغام کلامی را ارسال میکند، تنها ۷ درصد از ادراک و قضاوت شنونده از کلام ناشی میشود، این در حالیست که ۳۸ درصد معنی از شیوه سخنوری و ۵۵ درصد آن از زبان حرکات و علائم بدن سخنگو درک و دریافت میگردد.
پیش از هر ارائه رهبر باید به سه ?Why پاسخ دهد.(مهارتهای ارائه)
پس از پاسخگویی به این سوالات از مدل “آزمایشی” برای ساخت پیغام استفاده کنید. (BOMBERB)
- انفجار(Bang)
- تعیین خطوط اصلی(Outline)
- پیغام(Message)
- ایجاد ارتباط(Bridge)
- مثالها(Examples)
- جمعبندی(Recap)
- انفجار(Bang)
برای جلوگیری از خوابآلودگی افراد از قوانین “FLIKCK” استفاده کنید:
چارچوب(Frame) : برای هر اسلاید یک چارچوب افقی و یک نشان مخصوص در نظر بگیرید.
حروف بزرگ(Large letters): عناوین ۱-۲ سانتیمتر و متن ۰.۵-۱ سانتیمتر
تصاویر(Image): برای هر کدام یک تصویر مربوط قرار دهید.
رنگ(Colours): در هر اسلاید دست کم یک رنگ اضافی وجود داشته باشد.
کوتاه و ساده(Kiss): حداکثر ۶ سطر و حداکثر ۶ کلمه در هر سطر
مطالب فوق برگرفته از کتاب مدیر نوشته جان توزند ترجمه رضا مومن خانی است، برای خرید کتاب میتوانید به فروشگاه الست مراجعه کنید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.