کنترل (بخش دوم)
کنترل، به مدیر در جهت ارزیابی عملکرد کارکنان و تدوین برنامههایی در جهت برطرف کردن نقاط ضعف و قوت کمک میکند. در یک نظام مدیریت عملکرد خوب، معمولاً ارزیابی عملکرد به «مصاحبه ارزیابی» منجر میشود.
کنترل
مصاحبه ارزیابی عملکرد:
بهترین شیوه یک مصاحبه ارزیابی عملکرد، رویکرد SOS+5 است شامل:
- استانداردها (Standard): بر روی استانداردهای مورد توافق عملکرد در حوزههای مختلف تعهدات تاکید کنید.
- اهداف (Objective): بر روی اهداف تاکید کنید.
- خود ارزیابی (Self-apprasial): ارزیابیشونده را تشویق به خود ارزیابی کنید.
- دستاوردها: در مورد دستاوردهای عمده بحث کنید.
- محدودیتها: در مورد موانع انجام کار بهتر صحبت کنید.
- بهبود: به ارزیابیشونده جهت یافتن راههایی برای بهبود کمک کنید.
- پتانسیل: در مورد تصویر آینده مطلوب او در سازمان به توافق برسید.
- توسعه: به ارزیابیشونده کمک کنید تا راههایی برای دستیابی به این حد از رشد، پیدا کند.
احتمالا به تعداد ارزیابیکنندگان و ارزیابیشوندگان سبک مصاحبه وجود دارد.
سبک مصاحبه باید با شخصیت خود، موقعیت، نیازها و انتظارات ارزیابیشونده به واسطه ترکیبی از عوامل زیر تناسب داشته باشد.
- گفتن: به ارزیابیشونده گوش دهید، سپس قضاوت خود را اعلام کنید.
- فروختن: گوش کنید، سپس ارزیابیشونده را قضاوت کنید که ارزیابی شما منصفانه است.
- مشورت کردن: نتیجه ارزیابی را از او سوال کنید و سعی کنید به توافق نظر برسید.
- پیوستن: نتیجه خود ارزیابی وی را مبنای ادامه کار قرار دهید.
در هنگام مصاحبه:
نقطه ساکت و زمان مناسبی را انتخاب کنید.
زمان ایدهآل برای صحبت کردن ۴۰ درصد شما و ۶۰ درصد ارزیابی شونده است.
رویدادها را به صورت مجزا ارزیابی نکنید، بلکه پروندهای از رویدادها ایجاد کنید و سپس ارزشگذاری کنید.
ابتدا تکلیف یک موضوع را مشخص کنید سپس وارد موضوع دیگر شوید.
از تکنیک همبرگر استفاده کنید ( خبر خوب/ خبر بد/ خبر خوب).
در حوزههای عملکردی ضغیف در مورد راه علاج و بهبود به توافق برسید.
جمع بندی نموده و رتبه نهایی را تخصیص دهید.
مطالب فوق برگرفته از کتاب مدیر نوشته جان توزند ترجمه رضا مومن خانی است، برای خرید کتاب میتوانید به فروشگاه الست مراجعه کنید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.