درک مشتریان
درک مشتریان، نیازی است که به وسیله محیط رقابتی حاکم بر بازار و حق انتخاب مشتریان، تقویت میشود. جهت بازاریابی موفق باید بدانید که در بازار شما چه میگذرد، مردم از تأمینکنندگان چه انتظاراتی دارند و روند تقاضا به چه صورت است.
درک مشتریان
خواستهها: به امیال انسان مربوط میشود و بیانگر هوس و تمناست.
نیازها: چیزهایی که انسان/ شرکت باید داشته باشند تا بتوانند به کار خود ادامه دهند.
برقراری ارتباط بین نیاز و خواسته، بهرهوری را به مقدار بسیار زیادی افزایش میدهد. هر چقدر احساس مشتری از ارتباط بین این دو بیشتر باشد، شما موفقتر خواهید بود.
تبلیغات غالبا با ایجاد ارتباط بین سبک فریبنده و مسحور کننده زندگی با محصولات، خواستهها و نیاز را به هم مربوط میکند.
مسیر پاسخگویی به یک نیاز:
- وجود نیاز هنوز شناخته نشده است(Existence).
- درک این که نیاز وجود دارد(Realization).
- هوشیاری در خصوص این که باید در قبال آن کاری انجام داد(Awareness).
- جستجو برای اطلاعات(Search).
- ارزیابی اطلاعات(Evaluation).
- انتخاب یک پیشنهاد(Selection).
- برطرف شدن نیاز(Erases).
تحقیقات بازار:
تحقیقات بازار عبارت است از جمعآوری سیستماتیک اطلاعات در خصوص بازارهای بالقوه آینده و یا بازارهای موجود، جهت تجزیه و تحلیل و اقدامات بعدی.
بازاریابی موفق:
شناسایی نیازها و خواستههای مشتریان، درک رقابت، تجزیه و تحلیل پویایی بازار، و سپس گردآوری اطلاعات جمعآوری شده جهت پاسخگویی به نیازها، بهتر بودن مجموعه/ بسته ارائه شده نسبت به رقبا، رعایت پارامترهای بازار و سازگاری زیاد با خواستهها.
مشتریان عوامل مختلفی را هنگام خرید کالا/ خدمت در نظر میگیرند که شامل:
- ویژگیها و مزایای خاص محصول
- در دسترس بودن کالا/ خدمت
- نحوه توزیع/ بستهبندی
- خدمات پشتیبانی
- تصویر سازمان
- قیمت محصول و ارزش آن
پیش از انجام تحقیق هدف خود را از این کار مشخص کنید. سپس به وسیله یک تحقیق کتابخانهای، اطلاعاتی در مورد تحقیقات قبلی انجام شده در بازار توسط افراد دیگر جمعآوری کنید. اگر این اطلاعات به سئوالات شما پاسخ نداد، یک تحقیق میدانی انجام دهید.
مطالب فوق برگرفته از کتاب بازاریابی نوشته نیل راسل-جونز ترجمه رضا مومن خانی است، برای خرید کتاب میتوانید به فروشگاه الست مراجعه کنید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.