تبدیل شکایات به فرصت (بخش اول)
تبدیل شکایات به فرصت، راهی برای جذب مشتری از طریق مراقبت و توجه به شکایات است. هر چه قدر شما راه شکایات را بیشتر مسدود کنید، حساسیتها و نارضایتیها بیشتر تحریک میشود.
تبدیل شکایات به فرصت
برخی شرکتها معتقدند که اگر شرایط برای اعتراض دشوار باشد، مشتریان از این کار خسته خواهند شد.
آنها گمان میکنند که اگر مشکلات را نبینند، مشکلات نیز آنها را نخواهند دید.
میتوان با سر دواندن یا از کار انداختن تلفنها تا حدودی از شکایتها فرار کنید اما بالاخره مشتری پیروز میشود.
در نظر داشته باشید که شکایات فرصتی برای ایجاد احساس شعف در مشتری و اصلاح اشتباهاتی است که ممکن است در نهایت به پیدایش عدهای از شاکیان خاموش بیانجامد.
پس راه شکایتها را باز بگذارید!
بدین ترتیب شما قادر خواهید بود تا پیش از آنکه به ارائه خدمات بد و نامناسب مشهور شوید، اشکالات موجود را اصلاح کنید.
هنگامی که شکایات مشتریان به نحو رضایت بخشی مورد رسیدگی قرار بگیرد، تمایل این افراد برای ایجاد ارتباط بلندمدت با سازمان، از دیگرانی که اصلا دلیلی برای شکایت نداشتهاند، بیشتر خواهد شد.
اغلب اولین شانس هر سازمانی برای نمایش خدمت و توجه متمایز به مشتری، هنگام رسیدگی به شکایات به وجود میآید .
مشتریان تحت تأثیر تقابل این رفتار، با بیتفاوتی و بعضاً تندی رفتار سایر سازمانها قرار میگیرند.
بیشتر مشتریان هنگامی که تلاشهای اولیه برای اصلاح امور را نافرجام میبینند، آشفته، عصبانی و حتی تندخو میشوند.
دلایل عمومی شکایات:
خدمات و محصولات شما با انتظارات مشتریان مطابقت ندارد.
آیا چیز نامناسبی به مشتری فروخته شده؟
یا فعالیتهای بازاریابی شما به گونهای است که محصولات و خدمات شما از پس پشتیبانی آن برنمیآید؟
عدم انعطافپذیری
این موضوع مخصوصاً به زمان و چگونگی ارائه خدمات به مشتری مربوط میشود.
اشتباهات
اشتباه همیشه وجود خواهد داشت ولی برخی سازمانها بدلیل عدم تخصیص زمان کافی برای برنامهریزی انجام درست کار، غالباً به اشتباه میافتند.
ارتباطات خارجی ضعیف
آیا مشتریان به راحتی به کسی دسترسی دارند که از او کمک بگیرند؟
ارتباطات داخلی ضعیف
ضعف ارتباطات رفتهرفته این تصویر را در اذهان ایجاد میکند که هیچکس نمیداند و یا اهمیت نمیدهد که چه کاری انجام میدهد.
تأخیرها
تعهدات خود به مشتریان را در زمان تعیین شده به انجام برسانید.
رفتار غیرحرفهای
آیا اعضاء تیم غیر متفاوت یا بیادب ظاهر میشوند؟ شاید آنها بیش از اندازه گرفتار هستند، ولی مشتریان این موضوع را نمیدانند.
تبدیل شکایات به فرصت (بخش دوم)
مطالب فوق برگرفته از کتاب ارائه خدمت به مشتری نوشته تونی نِو بی ترجمه رضا مومن خانی است، برای خرید کتاب میتوانید به فروشگاه الست مراجعه کنید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.