ارتباطات در رهبری (بخش دوم)
ارتباطات در رهبری، تکنیکی جهت جلوگیری از دریافت اطلاعات غیر دقیق و نامطلوب است. لازم است مهارتهای طراحی سئوال را بیاموزیم تا از این طریق به اطلاعات درستی دست یابیم.
ارتباطات در رهبری
مهارتهای طراحی سئوال:
برای به حداقل رساندن مزاحمت در ارتباطات با اعضای تیم و دریافت اطلاعاتی با کیفیت مطلوب که بتوان از آنها در تصمیمگیری استفاده نمود، باید مهارتهای طراحی سئوال خود را توسعه دهید.
این مهارتها در موقعیتهای مصاحبه نیز نقش مهمی ایفا میکنند.
در واقع انواع سئوالاتی که مطرح میکنیم به صورت کلی به یکی از دو شکل زیر است:
سوالات چند جوابی: که پاسخ به آخرین و یا راحتترین گزینه را ترغیب میکند.
سئوالات راهنمایی کننده: که پاسخ مطلوب را در خود دارد.
انواع سئوالات:
-
سئوالات بسته:
که تنها یک جواب دارند شامل:
سئوالات کاوشگرانه: گردش فروش محصول الف چقدر بوده است؟
سئوالات ترغیب کننده: اسامی(دقیقاً کدام؟)، افعال(دقیقاً چطور؟)، جهانی(همه را…؟ هیچوقت …؟)، مقایسهای(نسبت به چه؟)
-
سئوالات باز:
که میتوانند جوابهای زیادی داشته باشند شامل:
سئوالات “در مورد”: یک مقدار بیشتر در مورد …. بگویید.
سئوالات فرضی: چه میکردید اگر… ؟
سئوالات چالش برانگیز : مدرک(چه چیزی را به عنوان مدرک قبول خواهید کرد؟)،
حلقه گمشده(پیش از…. به چه اطلاعاتی نیاز داریم؟)
وکیل مدافع شیطان(چه بحثی را در مقابل … میتوانید پیش بکشید؟)
مدیران موفق به شیوههای زیر رویکرد خود را نسبت به نیازهای اعضای تیم برای راهنمایی در خصوص وظایف و نیز حمایتهای روانی خود تنظیم میکنند.
این شیوهها عبارتند از:
- مستقیم: نیاز کم به راهنمایی در خصوص وظایف و نیاز کم به حمایت
- مربی: نیاز زیاد به راهنمایی در خصوص وظایف و نیاز زیاد به حمایت
- حمایت: نیاز کم به راهنمایی در خصوص وظایف و نیاز زیاد به حمایت
- تفویض: نیاز زیاد به راهنمایی در خصوص وظایف و نیاز کم به حمایت
مطالب فوق برگرفته از کتاب مدیر نوشته جان توزند ترجمه رضا مومن خانی است، برای خرید کتاب میتوانید به فروشگاه الست مراجعه کنید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.