اثربخشی آموزش


اثربخشی آموزش و پرداختن به آن از این جهت اهمیت دارد که علی رغم هزینه های گزاف در این حوزه، اهداف مورد نظر ذینفعان آن به خوبی تامین نمی شود.

ارائه آقای مومن خانی در خصوص ارزیابی اثربخشی آموزش در صنعت سلامت

ارائه آقای مومن خانی در خصوص ارزیابی اثربخشی آموزش در همایش مدیریت منابع انسانی در صنعت سلامت

آن چه در این مقاله می خوانید:

بخش اول:

  • میزان سرمایه گذاری سازمان ها روی آموزش کارکنان
  • دلایل کامل نبودن ارزیابی اثربخشی آموزش در سازمان ها
  • آموزش در سازمان ها  و اهمیت استراتزی ارزیابی اثربخشی آموزش
  • شیوه کلان تعیین استراتژی ارزیابی اثربخشی آموزش
  • پیش نیازهای لازم برای تعیین استراتژی ارزیابی اثربخشی آموزش

بخش دوم:

  • محتوای دوره ارزیابی اثربخشی آموزش مدرسه مدیریت اَلَست
  • روش تدریس
  • مدرس دوره
  • طول دوره
  • دوره های پیشنهادی در انتهای دوره ارزیابی اثربخشی آموزش
  • مقالات مرتبط با ارزیابی اثربخشی آموزش در وب سایت مدرسه مدیریت الست
  • مشتریانی که از کیفیت آموزش های ما آگاهند

بخش اول:

میزان سرمایه‌گذاری سازمان‌ها روی آموزش کارکنان

طبق گزارش انجمن توسعه استعدادها در امریکا، سالانه به چیزی ۷۰ میلیارد دلار بالغ می شود.

در بسیاری از شرکت‌ها مبلغی در حدود ۲ تا ۴ درصد درآمد سالانه صرف فعالیت‌های آموزشی می شود.

بنابراین برای شرکتی با درآمدی در حدود ۱۰۰ میلیارد دلار، هزینه فعالیت‌های آموزشی حداقل به ۲ میلیارد دلار می رسد.

آن‌ها برای آموزش‌های درون سازمانی خود به تعیین استراتژی ارزیابی اثربخشی آموزش و تحلیل میزان اثربخشی آموزش خود نیاز دارند.

تعجب خواهید کرد اگر بگویم، به رغم این سرمایه گذاری سنگین، اثربخشی و بازگشت سرمایه از آن به دقت ارزیابی نمی شود.‎

دلایل کامل نبودن ارزیابی اثربخشی آموزش در سازمان‌ها

در واقع سازمان‌ها به دو دلیلِ عمده، ارزیابی اثربخشی فعالیت‌های آموزشی را به طور کامل انجام نمی‌دهند.

این دلایل عبارتند از:

  • استراتژی ارزیابی اثربخشی آموزش مدیران به خوبی مشخص نیست.
  • فرایند ارزیابی اثربخشی آموزش به خودی خود، فعالیتی پیچیده و دشوار است.

آموزش در سازمان‌ها و اهمیت استراتژی ارزیابی اثربخشی آموزش

در بیشتر سازمان‌ها استراتژی ارزیابی اثربخشی آموزش وجود ندارد.

مدیریت ارشد نیز، به آن نیازی ندارد.

در عوض، فعالیت آموزشی توسط مدیران سفارش داده و ارزیابی می‌شود.

نیازسنجی آموزشی به درستی و به اندازه کافی صورت نمی گیرد.

مدل‌های شایستگی به روز نبوده و یا اصلا” وجود ندارند و مدیران آموزش، معمولا” با معیارهای کلیدی کسب و کار آشنا نیستند.

در واقع هیچ مقصود استراتژیکی برای آموزش وجود ندارد و آموزش متناسب با اهداف کسب و کار و در راستای آن طراحی نمی شود.

شیوه کلان تعیین استراتژی ارزیابی اثربخشی آموزش

یک معیار مناسب برای ارزیابی اثربخشی آموزش می‌تواند این باشد که آموزش‌ها تا چه اندازه با نیازهای بحرانی و اساسی کسب و کار همسو هستند.

چنانچه آموزش ارائه شده توسط یک سازمان براساس یک مدل متداول مبتنی بر شایستگی نبوده و توسط یک سنجه کلیدی و اساسی کسب و کار ارزیابی نشود، آن‌گاه “کیفیت” آموزش زیر سوال خواهد بود.

مشکل هم راستا نبودن آموزش با کسب و کار را می توان با تشکیل یک کمیته آموزشی مشتمل بر مدیران آموزش و رهبران کسب و کار جل کرد.

این کمیته براساس اهداف کسب و کار، تجزیه و تحلیل مهارت لازم برای تعیین اهداف و نیازسنجی آموزشی مناسب، فعالیت‌های آغازگر آموزش را انتخاب و از نظر مالی تامین می کند.

کمیته آموزش تصمیم می گیرد که چه دوره هایی به ارزیابی نیازمند است و چه سطوحی از ارزیابی – بر اساس مدل کرک پاتریک – را باید برای آن ها استفاده کرد.

. ممکن است کمیته برای اخذ این تصمیمات از نظرات مشاوران و متخصصان استفاده نماید.

لزوما” همه دوره‌های آموزشی به بیش از یک سطح از ارزیابی نیاز ندارند.

در واقع استراتژی ارزیابی اثربخشی آموزش باید شامل تعیین دوره‌هایی که باید ارزیابی گردند، و نیز سطح ارزیابی مورد نظر باشد.

مدیران نیز باید معیارها و اندازه های خوبی از پیشرفت به سمت و سوی اهداف کسب و کار در اختیار داشته باشند.

مدیران نیز باید معیارها و اندازه‎مدرسان باید به خوبی با آن‌ها آشنا بوده و آن ها را درک نموده باشند (مفاهمه کاملی بین مدیران و مدرسان برقرار شده باشد) تا برگزاری دوره تاثیر خود را بر اهداف مزبور به خوبی نشان داده و امکان دستیابی به آن‌ها را بالا ببرد.

به طور خلاصه، کمیته آموزشی، استراتژی ارزیابی اثربخشی آموزش را تدوین و نتایج را دنبال می کند.

پیش‌نیازهای لازم برای تعیین استراتژی ارزیابی اثربخشی آموزش

ارزیابی اثربخشی آموزش مثال بسیار خوبی از تحقیق در علوم اجتماعی است.

تمامی مهارت‌ها و ابزارهای موردنیاز برای انجام یک تحقیق در زمینه علوم اجتماعی، برای یک ارزیابی خوب آموزشی مورد نیاز است.

.توسعه معیارهای ارزیابی آموزش، انتخاب طرح تحقیق، و تحلیل داده ها همه جزء موضوع بوده و پیچیده و دشوار است.

این فعالیت‌ها همگی به درک سنجه‌های روانشناسی، طراحی تجربی و تحلیل آماری نیاز دارد.

سنجه های روان شناسی – کاربرد خاصی از ریاضیات در توسعه و تایید منطقی ابزارهای اندازه گیری – از جمله ابزارهای اندازه گیری های کسب و کار هستند.

طراحی تجربی نیازمند دانش، گروه‌های کنترل، مطالعات بین بخشی و عمقی و نیز سایر موضوعات مهم برای یک روش تحقیق موفق است.

تحلیل آماری کاربرد معمول تری از ریاضیات است که برای ارزیابی کمی نتایج مطالعات مورد استفاده قرار می گیرد.

این مهارت ها غالبا در سازمان ها یافت نمی شود.

برای انجام کارهای فنی لازم برای ایجاد یک برنامه ارزیابی آموزش می توان از افرادی بهره جست که در تحقیقات علوم اجتماعی از تجربه خوبی برخوردار هستند.

از جمله این افراد می‌توان به روانشناسان صنعتی اشاره کرد.

معرفی کتاب

در صورتی که برای یادگیری مهارت های مدیریت منابع انسانی به دنبال چند کتاب خوب هستید، می توانید از منوی اصلی سایت به بخش فروشگاه الست مراجعه نموده و یا روی لینک مربوطه کلیک کنید.


بخش دوم:

 محتوای دوره ارزیابی اثربخشی آموزش مدرسه مدیریت الست

  • تعاریف آموزش
  • انواع مدل های آموزش
  • رویکرد های مختلف به ارزیابی
  • ارزیابی اثربخشی آموزش
  • مدل های ارزیابی اثر بخشی آموزش
  • سایر روش های توسعه نیروی انسانی

روش تدریس دوره

شامل:

  • تدریس
  • بحث گروهی
  • قضایای آموزشی (Case study)

مدرس دوره

این دوره توسط شخص آقای رضا مومن خانی مدیر عامل موسسه آموزش داده می شود.

طول دوره 

طول دوره استاندارد ارزیابی اثربخشی آموزش مدرسه مدیریت اَلَست ۴ ساعت می باشد.

(امکان سفارشی سازی و برگزاری دوره کوتاه تر و طولانی تر نیز وجود دارد)

دوره های پیشنهادی در ادامه دوره ارزیابی اثربخشی آموزش

مقالات مرتبط با ارزیابی اثربخشی آموزش در وب سایت مدرسه مدیریت الست

اگر به یادگیری در حوزه آموزش و ارزیابی اثربخشی آموزش علاقمند هستید، مقالات زیر به صورت رایگان در همین وب سایت در اختیار شما قرار داده شده است:

الف- ارزیابی اثربخشی آموزش

ب- مدل کرک پاتریک برای ارزیابی اثربخشی آموزش

ج- مدل CIPP برای ارزیابی اثربخشی آموزشی

د- مدل هالتون برای ارزیابی اثربخشی آموزش

ه- سایر مدلهای ارزیابی اثربخشی آموزش

مشتریانی که از کیفیت آموزش های ما آگاهند

فهرست برخی از مشتریان ما را که در طول بیش از ۲۰ سال از همه یا بخشی از دوره های مدیریت نیروی انسانی و نیز مهارت های موجود در سبد مهارت های نرم مدرسه مدیریت الست استفاده نموده اند را در رزومه آقای رضا مومن خانی در صفحه “درباره ما” مشاهده خواهید نمود.

خاطرات تصویری دوره های آموزشی مزبور نیز در منوی “گالری تصاویر” از صفحه اصلی سایت یا در صفحات شبکه های اجتماعی شرکت و آقای رضا مومن خانی (در لینکداین و اینستاگرام) در آدرس های زیر صفحه در دسترس شما قرار دارد.

اگر شما نیز به یادگیری مهارت‌های حوزه مدیریت سرمایه های انسانی علاقمند هستید، می‌توانید از مقالات و فیلم‌های آموزشی وب‌سایت مدرسه مدیریت الست استفاده نموده و یا در کارگاه‌های آموزشی ما شرکت کنید.

رضا مومن خانی

مدیر عامل

مدرسه مدیریت اَلَست

۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *