دوره رفتار سازمانی


دوره رفتار سازمانی احتمالا مهجورترین دروس رشته های علوم مدیریت در ایران است.

دوره رفتار سازمانی آقای مومن خانی برای شرکت فکور صنعت

دوره آموزشی رفتار سازمانی آقای مومن خانی برای شرکت فکور صنعت

به قدری به آن نپرداخته ایم که حتی شناخت و تعریف درستی از آن هم نداریم.

شاید هم به دلیل این که آن را نشناخته ایم به آن نپرداخته ایم.

به تجربه من بیشتر آن را معادل ارتباط موثر می دانیم.

(هر چند که قطعا یکی از کارکردهای مهم علم رفتار سازمانی بهبود ارتباطات در سازمان خواهد بود).

اگر بخواهم برایتان درد دل کنم باید بگویم که از سال ۱۳۸۰ که مسئولیت دپارتمان آموزش های کوتاه مدت سازمان مدیریت صنعتی به من سپرده شده بود تا امروز که راهبری مدرسه مدیریت اَلَست را به عهده دارم، هیچکدام از دوره های عمومی رفتار سازمانی ما در زمان مقرر به حد نصاب نرسیده است.

علت – از نظر من – همچنان همان است که بود:

“علی رغم کاربردهای فراوان آن، علم رفتار سازمانی را نمی شناسیم.”

“به همین دلیل در شکل دادن به رفتارهای مورد نظرمان در سازمان چندان موفق نیستیم.”

علم رفتار سازمانی برای شکل دهی به رفتار کارکنان

مصاحبه اختصاصی رادیو فولاد با آقای مومن خانی در مورد این که “چرا رفتارهای مورد نظر ما در سازمان به خوبی شکل نمی گیرد؟”


آن چه در این مقاله می خوانید:

بخش اول:

  • اهمیت رفتار سازمانی
  • رفتار سازمانی چیست؟ تعریف علم رفتار سازمانی
  • مبانی علم رفتار سازمانی
  • رفتار سازمانی، علمی که ورودی خود را از چند رشته علمی دیگر می گیرد
  • تغییر پارادایم ها در رفتار سازمانی

بخش دوم:

  • محتوای دوره رفتار سازمانی مدرسه مدیریت اَلَست
  • روش تدریس دوره
  • مدرس دوره
  • طول دوره
  • دوره های پیشنهادی در ادامه کارگاه رفتار سازمانی

بخش اول:

اهمیت رفتار سازمانی

از سبک رهبری برخی مدیران می‌توان درس‌های بسیاری را در زمینه رفتار سازمانی آموخت.

از جمله این‌که، اگر در رفتار خود اخلاق را رعایت کنید و با کارکنان به خوبی رفتار کنید می‌توانید از آن‍ها هم انتظار داشته باشید که در مقابل با شما به خوبی رفتار کنند.

واقعیت آن است که راهروی منتهی به عملکرد بالا در دنیای امروز، پیچیده، چالش برانگیز و پر از دست‌انداز است.

نمی‌توانید از هیچ چیز تا ابد خاطر جمع باشید.

با این وجود، برخی مدیران با جلب اعتماد و احترام کارکنان توانسته‌اند با مخاطرات آینده کسب وکار خود با اعتماد به نفس بیشتری روبرو شوند.

در مسیر شغلی آینده خود به عنوان یک کارآفرین، کارمند یک شرکت بزرگ، در بخش خدمات یا در سایر بخش‌های اقتصاد باید همواره این درس را به خاطر داشته باشید.

موفقیت در هر مسیر شغلی، به درک از رفتار انسان‌ها در سیستم‌های پیچیده سازمانی و احترام به کارکنان وابسته است.

به علاوه میزان تعهد شما به انعطاف‌پذیری، خلاقیت، یادگیری و تمایل به تغییر در دوران پر چالش امروز نیز در این بین بسیار تعیین‌کننده خواهد بود.

این پیام امروز به ما است و فردا نیز جز این به شما نخواهد گفت.

امروز کارکنان سازمان‌ها بخشی از یک دوران جدید هستند. نهادهای اجتماعی و افرادی که آن‌ها را به حرکت انداخته‌اند به شیوه‌های مختلفی به چالش کشیده شده‌اند.

جامعه نیز به طور فزاینده انتظار دارد عملکرد و کیفیت زندگی دست در دست یکدیگر افزایش یابد و در کنار آن، ارزش‌های محوری اخلاقی و مسئولیت‌های اجتماعی را در نظر می‌گیرد، به ظرفیت‌های گسترده تفاوت‌های جمعیتی و فرهنگی احترام می‌گذارد و به نقش جهانی شدن در رقابت پذیری سازمانی توجه دارد.

رفتار سازمانی چیست؟ تعریف علم رفتار سازمانی

در این دوران جدید، دانشی که از آن به “رفتار سازمانی” یاد می‌کنیم، بینش‌های بسیار با ارزشی در اختیار می‌گذارد.

به یک تعریف ساده، رفتار سازمانی علمی است که به مطالعه رفتار افراد در سازمان‌ها می‌پردازد.

علمی که ورودی خود را از چندین حوزه علمی دیگر می‌گیرد و خود را وقف مطالعه رفتارهای فردی و گروهی، فرآیندهای بین فردی، و پویایی سازمانی نموده است.

یادگیری رفتار سازمانی به خود شما هم کمک می‌کند تا درک بهتری از رفتارهای خود و دیگران در محیط کار برای خود ایجاد کنید.

به علاوه باعث می‌شود تا در محیط‌های کاری جدید، پوبا، متغیر، پیچیده و چالشی امروز و فردا ظرفیت خود را برای موفقیت در مسیر شغلی خود افزایش دهید.

رفتار سازمانی علمی است در مورد انسان‌ها، افرادی مانند من و شما که کار می‌کنند و در چیدمان جدید و پرتقاضای امروز، مسیر شغلی خود را جستجو و دنبال می‌کنند.

در مورد افرادی که به شیوه‌های مختلف در جستجوی کامل کردن کار و زندگی خود در این زمانه هستند و به زمینه‌های مشترکی می‌پردازد که ویژگی‌های سازمان‌های مدرن امروز را تشکیل می‌دهد.

مواردی چون رفتار حرفه‌ای و اخلاق‌مدار، جهانی شدن، استفاده از تکنولوژی، تنوع، عملکرد بالا، توازن بین کار و خانه و . . ..

از سوی دیگر رفتار سازمانی روشن می‌سازد که محیط پیچیده ما چگونه افراد و سازمان‌ها را برای تغییر و یادگیری و پرورش مستمر خودشان در جستجو برای عملکرد بهتر و آینده‌ای مطمئن‌تر به چالش می‌کشد.

مبانی علمی رفتار سازمانی

در حدود یک قرن پیش، مشاوران و دانشگاهیان توجه زیادی به مطالعه سیستماتیک مدیریت نشان دادند.

اگر چه در ابتدا تمرکز، بیشتر روی شرایط فیزیکی محیط، اداره امور و مبانی مهندسی صنایع قرار داشت.

ولی در دهه ۵۰ رفته رفته توجهات به سمت فاکتورهای اصلی انسانی سوق یافت.

این موضوع مشوق تحقیقاتی شد که به نگرش‌های فردی، پویایی گروه و ارتباط بین مدیران و کارکنان می‌پرداخت.

از دل این همه دست آخر، حوزه رفتار سازمانی به عنوان رویکردی گسترده‌تر و شامل‌تر متولد شد.

امروزه رفتار سازمانی به عنوان حوزه‌ای که خود را وقف درک علمی افراد و گروه‌ها، تاثیر عملکردی فرآیندها، سیستم‌ها و ساختارهای سازمان نموده هم‌چنان به رشد و تکامل خود ادامه می‌دهد.

رفتار سازمانی، علمی که ورودی خود را از چندین رشته علمی دیگر می‌گیرد

  رفتار سازمانی علمی است که ورودی خود را از چندین حوزه علمی دیگر می‌گیرد و با علوم رفتاری- مثل روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی و نیز علوم اجتماعی مانند اقتصاد و سیاست ارتباط بسیار محکمی دارد.

ولی علیرغم این ارتباط، علم رفتار سازمانی از بابت اهدافی که برای یکپارچه‌سازی همه این علوم جهت بکارگیری آن‌ها در فرصت‌ها و مشکلات دنیای واقعی دارد؛ منحصر به‌فرد است.

هدف نهایی رفتار سازمانی آنست که عملکرد افراد، گروه‌ها، و سازمان‌ها را بالا برده و کیفیت زندگی کاری را بهبود بخشد.

تغییر پارادایم‌های رفتار سازمانی

  فضاهای کاری مترقی امروزی، نگاه و رفتار متفاوتی نسبت به فضاهای کاری گذشته دارند.

آن‌ها ویژگی‌های جدیدی دارند، به فرآیندهای کاری به شیوه‌های جدیدی نگاه می‌کنند و به مشتریان و بازارهای متفاوتی خدمت ارائه می‌کنند.

امروز احساس دگرگونی و تغییرات بنیادین به یک واقعیت تبدیل شده است.

رقابت شدید جهانی، مهاجرت مشاغل به دلیل برون‌سپاری، وابستگی زیاد اقتصادهای ملی، فناوری‌های اطلاعاتی و کامپیوتری که به طور مستمر ظهور می‌کنند، پیدایش شکل‌های جدیدی از سازمان‌ها و تغییرات جمعیت شناختی امروزه بخشی از هنجارها به حساب می‌آیند.

امروز تغییر و عدم قطعیت ما را محاصره کرده و به دنبال خود مواردی را به سازمان‌ها (به واقعیت‌های اقتصادی جدید و دنیای تجارت الکترونیک نگاه کنید) و افراد (به حجم تقاضا برای شایستگی‌های مرتبط با تکنولوژی‌های جدید و تعهد به توسعه فردی مستمر) تحمیل نموده است.

آن‌چه باقی می‌ماند آنست که به صورت فردی و سازمانی به بهترین شکل با این تغییرات دست و پنجه نرم کنیم و با ظهور چالش‌های جدید در سازمان، هم پای آن به پیش رویم.

علم رفتار سازمانی به شما کمک می‌کند تا با در نظر گرفتن روندهای امروز خود را برای انتخاب‌هایی از این دست در آینده نزدیک آماده کنید.

در زیر به روندهای مزبور اشاره شده است:

تعهد به رفتار اخلاق مدارانه

  رسوایی‌های بزرگی که به دلیل عدم رعایت ملاحظات اخلاقی و قانونی جنجال‌های بسیاری به پا کرده، ملاحظه و دقت نظر در خصوص رفتارهای اخلاقی را افزایش داده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تحمل عمومی نسبت به سوء استفاده سازمان‌ها و مدیران آن‌ها از اعتماد مردم در مقایسه با گذشته کمتر شده است.

اهمیت سرمایه‌های انسانی

  یک محیط کاری پویا و پیچیده چالش‌های مداومی را به وجود می‌آورد و موفقیت پایدار ارزش بالاتری برای دانش، تجربه و تعهد افراد به عنوان دارایی‌های انسانی سازمان ایجاد می‌کند.

افول رویکردهای دستوری و کنترل

ناکارآمدی ساختارهای سنتی سلسه مراتبی در رویایی با تقاضا و فشارهای جدید محیط به اثبات رسیده است.

امروز آن‌ها با ساختارهای منعطف و محیط‌های کاری اشتراکی که برای سرمایه‌های انسانی ارزش قائلند، جایگزین می شوند.

تاکید روی کار تیمی

  تمرکز فعالیت سازمان‌های امروز بیشتر افقی و کمتر عمودی و تحت تاثیر محیط پیچیده و تقاضای مشتریان است.

کار به طوز فزاینده‌ به صورت تیمی انجام می‌شود و تمرکز روی مشارکت افراد با هم قرار دارد.

تاثیر فزاینده فناوری اطلاعات

  هم‌چنان که کامپیوترها به طور گسترده در همه ابعاد کار نفوذ می‌کنند؛ مواردی چون جریان کار، تنظیمات کاری، و سیستم‌ها و فرآیندهای سازمانی دور از دسترس‌تر می‌شود.

احترام به انتظارات جدید نیروی کار

  نسل جدید کارکنان سلسله مراتب را تحمل نمی‌کنند، غیررسمی تر هستند و موقعیت کاری برایشان اهمیت کمتری دارد.

امروزه سازمان‌ها بیشتر به دنبال کمک به کارکنان برای ایجاد توازن بین مسئولیت‌های کاری و موضوعات شخصیشان هستند.

تغییر تعاریف “کار” و “مسیر شغلی”: واقعیت‌های جدید اقتصاد جهانی باعث شده است تا کارفرمایان بیشتر به دنبال برون‌سپاری کارها باشند.

به این ترتیب همواره تعداد پیمانکاران مستقل در مقایسه با کارکنان تمام وقت بیشتر می‌شود.

نتیجه گیری

  به این ترتیب برای رویارویی با این تحولات عظیم در شیوه‌های کار و سازمان‌های امروز، آشنایی با علم رفتار سازمانی یک الزام به نظر می‌رسد.

“به نظر من تلاش برای شناخت رفتار خود، ابتدای مسیر شیوه دیگری از بودن است.”

به همین منظور ما در مدرسه مدیریت اَلَست دوره آموزشی بسیار مناسبی را تدارک دیده‌ایم.

اطلاعات کامل این دوره‌های آموزشی از منوی اصلی “دوره های آموزشی” در وب‌سایت الست، و یا در شبکه‌های اجتماعی لینکداین و اینستاگرام -در آدرس در زیر صفحات وب‌سایت وجود دارد- در دسترس خواهد بود.

معرفی کتاب

در صورتی که برای یادگیری مهارت های مدیریت منابع انسانی به دنبال چند کتاب خوب هستید، می توانید از منوی اصلی سایت به بخش فروشگاه الست مراجعه نموده و یا روی لینک مربوطه کلیک کنید.


بخش دوم:

محتوای دوره رفتار سازمانی مدرسه مدیریت اَلَست

  • بخش اول: معرفی رفتار سازمانی
  • بخش دوم: ادراک/برداشت (Perception)
  • بخش سوم: تئوری های انگیزش (Motivation)
  • بخش چهارم: گروه ها چگونه کار می کنند؟
  • بخش پنجم: قدرت و سیاست
  • بخش ششم: ارتباطات

روش تدریس دوره

شامل:

  • تدریس
  • بحث گروهی
  • قضایای آموزشی (Case study)
  • فیلم های آموزشی

مدرس دوره

دوره رفتار سازمانی مدرسه مدیریت الست توسط شخص آقای رضا مومن خانی مدیر عامل موسسه آموزش داده می شود.

رزومه آقای مومن خانی را با کلیک روی دکمه زیر در  اختیار خواهید داشت:

طول دوره:

طول دوره استاندارد رفتار سازمانی مدرسه مدیریت است ۲۴ ساعت است.

(امکان سفارشی سازی و برگزاری دوره کوتاه و یا بلند تر – از ۴ تا . . . ساعت – کاملا وجود دارد)

دوره های پیشنهادی در ادامه کارگاه رفتار سازمانی:

با همه این توضیحات، آیا شرکت در یک “دوره رفتار سازمانی” برای همه مدیران واجب نیست؟

اگر شما هم مثل ما بر این عقیده هستید، می توانید با کلیک روی لینک های زیر از انواع خدمات آموزشی ما در این حوزه اطلاع حاصل فرمایید.

با آرزوی موفقیت

رضا مومن خانی

مدیر عامل مدرسه مدیریت الست

۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *