تکنیکهای تولید ایده خلاق
تکنیکهای تولید ایده خلاق، به خلاقیت و نوآوری و در نتیجه بقای سازمان کمک میکنند. یادتان باشد بنگاهی که نوآور نباشد رفتهرفته پیر شده و دوران افول را تجربه میکند.
تکنیکهای تولید ایده خلاق
۱. توفان فکری
۲. تجزیه و تحلیل کاستی (NYAKA)
استفاده از تواناییهای طبیعی نقادی گروه به منظور بهبود یک محصول، خدمت و یا موقعیت با فهرست نمودن کاستیهای اصلی و یافتن چاره آنها.
۳. مرلین (MERIN)
بهبود و توسعه یک محصول، خدمت و یا موقعیت با اعمال یکسری تغییرات فرضی در اندازه، نحوه استفاده، کارکرد و… .
این تکنیک میتواند گروهی یا انفرادی مورد استفاده قرار گیرد.
۴. ماتریس ویژگیها
استفاده از یک ماتریس برای تحریک ترکیبهای دوتایی اجباری و غیرمتعارف بین دو ویژگی یک محصول، خدمت یا موقعیت.
۵. EUREKA
حل مسائل و مشکلات به شیوهای غیر منطقی با ایجاد ترکیب اجباری بین دو کلمه/ موضوع کاملا نامربوط.
این تکنیک در موقعیتهای گروهی، بهتر جواب میدهد.
۶. دورنگار فکری
یافتن یک راهحل خلاقانه برای یک سناریوی منفی با کمک ۴-۶ شرکتکننده دیگر که در نقاط دیگری از سازمان هستند ولی به کمک یک دورنگار با هم در ارتباط هستند.
۷. شباهت(قیاس)
نگاه به مسئله از منظری تازه و تحریک ایدههای خلاق با درخواست از گروه برای مقایسه آن با یک موقعیت کاملا متفاوت.
هنگام انتخاب نهایی غالبا شباهت اولیه کاملا از بین رفته است.
۸. ارتباط با مسئله
پیداکردن راهحلهای نوآورانه برای هر مسئلهای، به این صورت که از اعضای تیم درخواست میگردد تا خود را جزئی از مسئله تصور کنند.
یک تکنیک حساس ولی قدرتمند که انجام آن به اشتیاق و جسارت نیاز دارد.
۹. قوانین اشتباهی
افزایش اثر بخشی/کیفیت یا کاهش هزینههای عملیات با بکار گرفتن قوانین اشتباهی مانند قانون مکتاویش.
این تکنیک هم به صورت فردی و هم گروهی مورد استفاده قرار میگیرد.
۱۰. چارچوب بزرگتر/کوچکتر
این تکنیک به افراد کمک میکند تا برای حل مسئله از چارچوب خود خارج شده، آن را از زاویه دیگری مورد بررسی قرار دهند.
مطالب فوق برگرفته از کتاب مدیر خلاق نوشته جان توزند ترجمه رضا مومن خانی است، برای خرید کتاب میتوانید به فروشگاه الست مراجعه کنید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.