مدیریت زمان، هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی


در مقاله “مدیریت زمان، هدف گذاری و برنامه ریزی” به دنبال آن هستیم تا در مورد نقش هر یک از این موارد در مدیریت زمان کمی فکر کنیم.

اینکه آیا هدف گذاری و برنامه ریزی تاثیر خاصی بر مدیریت زمان دارد

و اگر بله میزان این تاثیر چقدر است.

البته اگر مقالات ما را تا این لحظه دنبال کرده باشید پاسخ به پرسش اول را می دانید زیرا به خوبی دریافته اید که “چیزی تحت عنوان مدیریت زمان وجود ندارد !”.

به علاوه می دانید که برای مدیریت زمان باید تغییراتی در سبک کاری و زندگی فردیتان ایجاد کنید.

اگر فردی هستید که هدف خاصی ندارید و یا برای رسیدن به اهداف خود برنامه ریزی نمی کنید در این صورت برای مدیریت زمان خود با مشکلات جدی روبرو هستید.

البته شاید تا به حال به به تاثیر هدف گذاری و برنامه ریزی برای مدیریت زمان فکر نکرده باشید و در نگاه اول چیزی در این مورد به نظرتان نیاید

ولی اگر به یکی دو مثال زیر بپردازید متوجه خواهید شد که موضوع هدف گذاری و برنامه ریزی برای مدیریت زمان تا چه اندازه اهمیت دارد.

مثال اول:

در یک روز کاری برای رسیدن به محل کار از خانه بیرون می آیید.

برای امروز هدف خاصی در ذهنتان ندارید.

به محل کار می رسید. دم در یکی دو نفر از همکاران را می بینید.

چند دقیقه ای هر چند کوتاه با آن ها گپ می زنید.

سپس به اتاقتان می روید و برای خودتان یک چای یا قهوه درست می کنید و پشت میز می نشینید.

کامپیوتر  را روشن می کنید و صفحه خبرگزاری مورد نظر را باز می کنید و سر خط اخبار داخلی و خارجی را مرور می کنید.

یکی دو خبر اقتصادی توجه شما را جلب می کند.

روی آن ها کلیک می کنید و تمام خبر را می خوانید.

در همین اثنا یکی از همکاران در حالی که فنجان قهوه ای در دست دارد داخل می شود و احوال می پرسد.

لبخندی میزنید و او را به نشستن دعوت می کند و . . .

این نمونه یک روز عادی برخی از مردم است.

حالا آن را با روزی مقایسه کنید که باید چیزی را برای تیم مدیریت ارائه کنید  و پس از ساعت کاری خودتان را به موقع به خانه برسانید تا به مراسم نامزدی یکی از دودستان نزدیکتان برسید.

ایا آن روز نیز به همین ترتیب رفتار می کردید و از هر فرد یا پیش آمدی استقبال می کردید

اگر هنوز به تاثیر هدف گذاری و برنامه ریزی برای مدیریت زمان شک دارید به مثال دوم توجه کنید.

مثال دوم:

بدون این که دنبال چیز خاصی باشید به پروفایل شخصی تان در یکی از شبکه های اجتماعی مراجعه می کنید.

متوجه می شوید که شخصی از شما دعوت کرده تا در گروه دوستان / همکاران او عضو شوید.

به پروفایل او مراجعه می کنید تا در مرد او اطلاعاتی پیدا کنید

مدیریت زمان، هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی، مطلبی در خصوص چگونگی هدف‌گذاری صحیح و استفاده از فرصت‌ها است که توسط آقای رضا مومن خانی بیان می‌شود.

ویدیوی آقای مومن خانی در مورد اهمیت هدف گذاری و برنامه ریزی

ویدیوی آقای رضا مومن خانی در برنامه طلوع شبکه ۴ سیما در خصوص هدف گذاری و برنامه ریزی برای مدیریت زمان

مدیریت زمان، هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی

برای کشتی که مقصد مشخصی ندارد هر بادی موافق است.

آیا شما هدف دارید؟ تعریف شما از هدف چیست؟

برای ارزیابی خود مبنی بر اینکه مسیر را درست رفته‌ایم یا نه ، نیاز به یک نقطه مقصد داریم و این یعنی اثربخشی.

اثر بخشی یعنی میزان دستیابی به هدف.

وقتی شما به هدفتان نزدیک می‌شوید، احساس خوشایندی نسبت به خود و فعالیت‌هایتان خواهید داشت به این‌صورت اعتماد به نفس بیشتر و استرس کمتری خواهید داشت، گام بلندتری در مرحله بعد برخواهید داشت و به مرور احساس قدرتمندی می‌کنید.

زندگی ما مجموعه‌ای از عادات و باورهای ماست. هرچه عادات سودمندتری داشته باشیم، در زندگی قطعاً موفق‌تر خواهیم بود.

موفقیت شانسی نخواهد بود، هدف‌گذاری در رسیدن به موفقیت به ما کمک می‌کند.

مشخصات یک هدف درست: SMART/مقدمز

  1. (specific) هدف باید مشخص باشد: تعیین کنید که چه چیزی و به چه مقداری می‌خواهید.
  2. (measurable) هدف باید قابل اندازه‌گیری باشد.
  3. (adaptable) هدف باید انعطاف پذیر باشد.
  4. (real) هدف باید واقعی باشد.
  5. (timely) هدف‌گذاری مانع از این می‌شود که کارها خود را خارج از زمان موجود منبسط کنند: کارها در مدت زمانی موجود انجام می‌شوند( قانون پارکینسون).

هیچ هدف غیر قابل دستیابی وجود ندارد، تفاوت تنها در زمان دستیابی به هدف است.

هدف شما پولدار شدن است پس تعیین کنید که چه مقدار پول می‌خواهید، تا چه زمانی فرصت برای پولدار شدن دارید .

برای تثبیت یک هدف:

  1. هدف را یادداشت کنید. یادداشت نکردن هدف مانند اینست که بذری در هوا رها شده باشد.
  2. با دوستان خود در مورد هدف‌تان صحبت کنید: بیشتر صحبت کردن به تثبیت و تنظیم هدف در ذهن کمک می‌کند.
  3. تصویرسازی کنید: در ذهن خود رسیدن به هدف و تأثیر آن بر زندگیتان را تصویرسازی کنید .

ما به دو دلیل نمی‌توانیم از فرصت‌ها استفاده کنیم:

  1. فرصت‌ها را نمی‌بینیم: هدف‌گذاری یک عینک فرصت‌هاست و به دیدن فرصت‌ها کمک می‌کند.
  2. ما خود را آماده استفاده از فرصت‌ها نکرده‌ایم: شغلی پیدا کرده‌ایم، اما نیاز به یک مهارت خاص دارد که ما آن را نداریم.

    خبر خوب

    خوشبختانه در سبد مهارت‌های نرم آقای رضا مومن خانی و مدرسه مدیریت اَلَست، کارگاه آموزشی بسیار متفاوت و موثری برای یادگیری مهارت مدیریت زمان به هر دو صورت حضوری و مجازی تدارک دیده شده است.

    دوره های مدیریت زمان مدرسه مدیریت اَلَست توسط شخص آقای مومن خانی، مدیر عامل موسسه آموزش داده می شود.

    برنامه این کارگاه آموزشی را از منوی اصلی وب سایت، و یا از طریق همراهی ما در شبکه های لینکداین و اینستاگرام آقای رضا مومن خانی در آدرس های زیر صفحه وب سایت اَلَست در اختیار خواهید داشت.

    سوابق تصویری برگزاری دوره های مدیریت زمان در صفحات لینکداین و اینستاگرام آقای مومن خانی را در آدرس های زیر صفحه ملاحظه خواهید کرد.

    پیشنهاد ما این است که دوره مدیریت زمان را از سبد مهارت های نرم مدرسه مدیریت اَلَست انتخاب، و آن را به همراه مربی خود تمرین کنید.

    امکان برگزاری این کارگاه آموزشی به صورت سفارشی و اختصاصی در محل مورد نظر شرکت‌ها کاملا وجود دارد.

    نوشته آقای رضا مومن خانی

    مدیر عامل

     مدرسه مدیریت الست