مهارتهای ارتباطی برای موفقیت


آشنایی با مهارت های ارتباطی برای موفقیت در کار امری ضروری است.

برگزاری دوره مهارت
های ارتباطی برای سازمان ها

شما باید بتوانید با رییس، همکاران و سایر افراد در محیط کار به خوبی ارتباط برقرار کنید.

مهم نیست در چه صنعتی فعالیت دارید. مهارت های ارتباطی برای موفقیت در هر حرفه و شغلی از اهمیت ویژه برخوردار است.

اگر صاحب یک کسب و کار هستید، حتما شنیده اید که مردم از کاسب مردم دار و خوش ارتباط، همیشه خوششان می آید.

اگر هم در موسسه یا شرکتی کار می کنید، می دانید که مهارت های ارتباطی از بدو ورود به آن موسسه اهمیت دارد.

در واقع احتمالا یکی از اصلی ترین معیارهای مدیران برای استخدام شما در چنین سازمانی این است که مهارت های ارتباطی مناسبی داشته باشید.

شما می توانید مهارت های ارتباطی خود را در مصاحبه استخدامی به نمایش بگذارید و بعد از استخدام  نیز به توسعه این گروه از مهارت های نرم خود ادامه دهید و به کمک آن رئیس، همکاران و مشتریان خود را تحت تأثیر قرار دهید.

با این توضیحات، در این مقاله به دنبال آن هستیم تا تعدادی از مهارت های ارتباطی برای موفقیت در محیط کار را به شما معرفی نماییم.

اگر آن ها را به کار گرفته و تمرین کنید، به زودی تاثیرات شگفت انگیز آن را در خود و محیط اطرافتان مشاهده خواهید کرد.

  • اولین مهارت های ارتباطی برای موفقیت در کار- مهارت گوش دادن موثر:

برای برقراری ارتباط موثر اولین قدم آن است که به خوبی گوش کنید.

هیچ کس تمایل ندارد با کسی که به حرف های او گوش نمی دهد، هم صحبت شود.

به علاوه، اگر شما شنونده خوبی نباشید، نمی توانید منظور دیگران را به درستی درک کنید.

برای تقویت مهارت های گوش دادن موثر چند راه حل ساده وجود دارد.

برای مثال شما باید در حین صحبت طرف مقابل، ارتباط چشمی خود را با او حفظ کنید، هر از گاهی از او سوالاتی بپرسید و یا گفته های وی را تکرار کنید.

 از طریق تقویت مهارت های گوش دادن موثر می توان به آسانی منظور طرف مقابل را فهمید و درک کرد دقیقا او چه می خواهد.

یاد دوران تحصیل خود بیفتید که در حین تدریسِ معلم یا استادتان از او سوالاتی می پرسیدید تا به این ترتیب مطالب را بهتر یاد بگیرید.

در سایر موقعیت ها نیز می توانید از این تکنیک ساده استفاده کنید.

  • دومین مهارت های ارتباطی برای موفقیت در کار- ارتباط غیرکلامی:

با استفاده از زبان بدن، تکان دادن دست ها، تغییر لحن صدا و تماس چشمی می توانید مکالمه جذاب تری داشته باشید.

شما با کمک لحنی دوستانه و در عین حال آرام و محترمانه می توانید دیگران را تحت تاثیر قرار دهید.

در ارتباطات غیر کلامی تماس چشمی اهمیت زیادی دارد.

تماس چشمی در گفت و گو نشان دهنده توجه کامل به آن مکالمه است.

البته تماس چشمی به معنای زل زدن نیست چون در این حالت ممکن است باعث آزار و ناراحتی فرد مقابل بشوید.

همچنین در حین صحبت به سیگنال های غیر کلامی طرف مقابل نیز توجه داشته باشید،

مثلا اگر وی به شما نگاه نمی کند شاید دلخور شده یا چیزی را پنهان می کند.

  • سومین مهارت های ارتباطی برای موفقیت در کار- گفت و گوی مختصر و مفید:

از تعارف بیش از حد دوری کنید. سعی کنید زیاد از حد وارد جزییات نشوید و توضیح ندهید.

چه در ارتباطات حضوری چه تلفنی و چه نوشتاری، قاعده “کوتاه و ساده” را رعایت کنید.

قبل از شروع صحبت حتما فکر کنید تا با آگاهی و اطمینان حرف بزنید.

به این ترتیب مخاطب گیج نمی شود و منظور شما را بهتر درک می کند.

  • چهارمین مهارت های ارتباطی برای موفقیت در کار- لحن صمیمانه:

از طریق لحن صمیمانه، لبخند و یک احوال پرسی ساده می توانید با همکاران خود راحت تر ارتباط برقرار کنید.

 صمیمیت را با بی احترامی اشتباه نگیرید.

رعایت احترام در هر موقعیت و از جمله در محیط کار امری ضروری است.

رعایت ادب چه در ارتباطات حضوری چه تلفنی و چه نوشتاری اهمیت فروان دارد.

مثلا هنگامی که می خواهید به همکار یا کارمندتان ایمیل بزنید حتما در انتهای ایمیل برای او آرزوی موفقیت و سلامتی کنید و یا از او تشکر و قدردانی نمایید.

  • پنجمین مهارت های ارتباطی برای موفقیت در کار- اعتماد و اطمینان به خود:

اعتماد به نفس کافی در محیط کار داشته باشید ولی خودخواه و پرخاشگر نباشید.

اعتماد به نفس در محیط کار نشان می دهد که به گفته های خود ایمان دارید.

می توانید با برقراری تماس چشمی یا استفاده از لحنی محکم و در عین حال دوستانه، اعتماد به نفس خود را نشان دهید.

  • ششمین مهارت های ارتباطی برای موفقیت در کار- همدلی:

در محیط کار لازم است به صحبت های رییس، همکار یا مشتریان گوش دهید و به عقاید یکدیگر احترام بگذارید.

این حرکت ساده در محیط کار باعث ایجاد همدلی می شود.

برای مثال اگر همکارتان اعتقادات مذهبی متفاوتی دارد، حتی اگر با او مخالف هستید نباید اعتقادات او را به سخره بگیرید.

  • هفتمین مهارت های ارتباطی برای موفقیت در کار- ذهن باز:

در برقراری ارتباط با دیگران انعطاف پذیری و داشتن ذهن باز و بدون تعصب امری ضروری است.

فقط به انتقال پیام خود توجه نداشته باشید.

سعی کنید تا دیدگاه و طرز فکر طرف مقابل را نیز درک کنید.

حتی اگر مخالف هستید به جای بحث و دعوا، با گفت و گوی موثر و سازنده از عقاید خود دفاع کنید و یکدیگر را قانع کنید.

  • هشتمین مهارت های ارتباطی برای موفقیت در کار- احترام:

اگر به دیگران و عقاید آن ها احترام بگذارید، ارتباط بهتر و موثرتری برقرار خواهید کرد.

با صدا زدن اسم افراد، تماس چشمی و گوش دادن به حرف آن ها می توانید به سادگی از دیگران قدردانی کنید.

هنگام مکالمه با تلفن نه چیزی بنوشید و نه چیزی بخورید.

سعی کنید تمام تمرکزتان روی مکالمه باشد.

کمی زمان بگذارید تا ایمیل مناسبی تهیه و ارسال کنید.

در بسیاری از مواقع، فرستادن ایمیل گیج کننده و نامناسب، از جانب طرف مقابل به بی احترامی برداشت می شود.

  • نهمین مهارت های ارتباطی برای موفقیت در کار- بازخور:

دادن بازخورد مناسب به دیگران یکی از مهمترین مهارت های ارتباطی برای موفقیت در کار و زندگی است.

بهتر است مدیران و سرپرستان به اشکال مختلف- چه به صورت تلفنی چه ایمیل، چه روزانه چه هفتگی-  به کارکنانشان بازخور بدهند.

بازخورد می تواند به صورت تشکر یا قدردانی، و یا تعریف و تمجید از کارمند باشد.

این کار باعث افزایش انگیزه در کارکنان می شود. باید نظرات دیگران را بپذیرید و حتی تشویق شان کنید.

  • دهمین مهارت های ارتباطی برای موفقیت در کار- در نظر گرفتن موقعیت:

باید بدانید در هر موقعیتی از چه شیوه ای برای برقراری ارتباط استفاده کنید.

برای مثال اخراج، استعفا و تغییر میزان دستمزد باید به صورت حضوری انجام شود.

وقتی که میخواهید برای کسی پیامی بفرستید به او فکر کنید و در مورد این که برای برای انتقال پیام به او از چه شیوه ای استفاده کنید، تصمیم بگیرید.

برای مثال اگر آن فرد سرش شلوغ است، شاید بهتر باشد تا به جای درخواست یک ملاقات حضوری، برایش ایمیلی بفرستید.

استفاده از شیوه مناسب برای انتقال پیام نشان دهنده احترام به طرف مقابل است.


جمع بندی:

به نظر می رسد که در عصر دیجیتال و تکنولوژی های ارتباطی، به رغم این که وسایل ارتباطی به میزان بسیار زیادی گسترش یافته، کیفیت ارتباطات به طور معکوس هر روز پایین تر می آید.

شاید به همین دلیل اهمیت یادگیری مهارت ارتباطی امروزه بیش از پیش اهمیت دارد.

ولی در حین یادگیری این گروه از مهارت های نرم باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که یادگیری مهارت های ارتباطی نیازمند زمان است و باید برای آن حوصله به خرج داد.

سعی کنید پیشرفت خود را بسنجید و به خودتان پاداش دهید.


خوشبختانه “کارگاه آموزشی مهارت های ارتباطی” به صورت جامع تر و کامل تر در سبد مهارت های نرم آقای رضا مومن خانی و مدرسه مدیریت اَلَست تدارک دیده شده و امکان استفاده از این کارگاه آموزشی به هر دو صورت حضوری و مجازی کاملا وجود دارد.

به علاوه امکان سفارشی سازی و برگزاری هر یک از کارگاه های آموزشی در محل مورد نظر شرکت های متقاضی نیز کاملا وجود دارد.

سوابق تصویری برخی از دوره های آموزشی اخیر را در آدرس شبکه های اجتماعی زیر صفحه ملاحظه خواهید کرد.

۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *