مسئله شماره ۱: کارگاه آموزشی مهارت های ارائه آقای رضا مومن خانی
بدترین اشتباه/ عادت (های) یک ارائه کننده از نظر شما چیست؟
بدترین اشتباه/ عادت (های) یک ارائه کننده از نظر شما چیست؟
درباره الست / آقای رضا مومن خانی:
مدرسه مدیریت اَلَست در سال 1384 با شماره ثبت 265569 در اداره کل ثبت شرکت ها در تهران ثبت گردید.
آقای رضا مومن خانی موسس مدرسه مدیریت الست می گوید:
ما بوجود آمده ایم تا ...
تماس با ما:
موبایل: 09127197244
تلفن: 22022012-021
تلگرام: t.me/alastacademy
ایمیل: info@alast-co.ir
r_momenkhani@yahoo.com
لینکداین: کلیک کنید
با سلام
۱-اضطراب و استرس قابل مشاهده در فرد ارائه دهنده و عدم مدیریت استرس که این مورد هم در خود ارائه دهنده و هم درمورد گیرنده باعث عدم دستیابی مطلوب به اطلاعات ارائه شده میشود
۲- نداشتن اطلاعات کافی در حوزه مطلب ارائه شده و حوزه های مرتبط با مسائله
با سلام
به نظر من یکی از عادت های اشتباه ارائه کننده استفاده از پوشش نامناسب می باشد، که علاوه بر برهم زدن تمرکز مخاطبین باعث از بین رفتن تسلط و راحتی خود شخص می شود.
همچنین یک ارائه طولانی و برنامه ریزی نشده یکی از بدترین اشتباهات ارائه کننده می باشد زیرا در اکثر مواقع فرصت کافی برای اتمام کار را پیدا نمی کند و به هدف مورد نظر از ارائه نمی رسد.
بدترین اشتباه ارائه دهنده ها، عادت اونهاس، برای مثال معلمان مدارس و اساتید دانشگاه و… همیشه به روشی خاص درس رو تدریس میکنند و به روزرسانی و خلاقیتی در ارائه های آن ها طی سال های مختلف نمیبینید، حتی اگر مطالب فوقالعاده ارزشمندی رو داشته باشن اما به خاطر ارائه قدیمی بدون تغییر جذابیت مطالب و… را ناخواسته از بین میبرند.
عادت های بد در ارائه :
– عدم مدیریت زمان
– عدم مدیریت افراد منفی
– عدم استفاده از رسانه مناسب
– دیر رسیدن
– جذاب نکردن موضوع برای مخاطب
استفاده نکردن از خلاقیت در ارائه
– عدم مدیریت استرس
اشتباهات ارائه دهنده
– عدم شناخت کافی از محیط ارائه و مخاطبان
– پوششی که با آن احساس راحتی نداشته باشد – عدم توجه به رنگ لباس و یا مدل و سبک لباس
– عدم مدیریت در برنامه زمانبندی ارائه
– به موقع حاضر نشدن در برنامه ارائه
– عدم تسلط کافی به موضوع
ضمن عرض سلام و درود خدمت استاد گرامی جناب آقای مهندس مومن خانی؛
از نظر من این چند مورد جزو بدترین اشتباهاته :
– نداستن قصد از ارائه
– شروع به ارائه ، بدون هیچگونه “آمادگی” از قبل (Preparation)
– عدم دقت به سطح شرکت کنندگان در تهیه و آماده سازی و صرفا ارائه یکسان مواردی که حفظ کردیم مثل یک نوار ضبط شده برای ارائه ها در مکانهای مختلف برای حاضرین متفاوت
– و عدم توجه به زمان و ارائه تعداد نکات مهم بیستر از مورد و بمباران اطلاعاتی حضار
با سپاس
۱. عدم تسلط و اشراف به موضوع ارائه شده
۲. زمان بندی نامناسب برای برگزاری جلسه ارائه (به خصوص در زمان شروع و پایان) و عجله کردن برای اتمام جلسه و خارج شدن از محیط قبل از شرکت کنندگان (اول از همه حاظز شویم و آخرین نفر خارج شویم)
۳. ابزار نامناسب
۴. لباس نامناسب
۵. تمرین نکردن ارائه و بررسی نکردن تمامی سناریوهای قابل پیش بینی قبل از برگزاری و آمادگی شخصی برای جواب دادن به هر کدام از این سناریوها
۶. عدم آشنایی با فضای برگزاری جلسه(که بهتر است است حداقل ۱۰ دقیقه قبل از برگزاری محیط جدید حضور داشته با تمامی جزئیات تاثیر گذار احتمالی آشنا شویم)
۷. عدم تمرکز، استفاده از کلمات تکراری، رفتارهای تکراری و به خصوص لحن و صدای یکنواخت ارائه دهنده
۸. عدم برقراری ارتباط چشمی با شرکت کنندگان
۹. عدم جمع بندی و پرسش و پاسخ
۱۰. خوشرویی و لبخند
۱۱. استفاده از شوخی های مناسب برای ایجاد وقفه در صحبت های طولانی و مذاکرات سنگین
۱۲. در اخیتار گذاشتن راه های ارتباطی برای شرکت کنندگان در انتهای جلسه برای مطرح کردن مسائلی که شاید به هر دلیلی در جلسه مطرح نگردد.
از نظر من بدترین عادت یک ارائه کننده عجله کردن در ارائه و اینکه از روی کارت یا کاغذی که تهیه کرده است بخواند و دچار لرزش ناشی از استرس ارائه قرار بگیرد .
سلام و عرض ارادت
۱- عدم پوشش مناسب
۲- شلوغی بیش از حد صفحه پاورپوینت
۳- روخوانی از روی پاور پوینت بجای نیم نگاه به آن
۴- استفاده از تن صدای نامناسب
۵- عدم جامعیت نگاه روی همه مخاطبین
۶- افراط و تفریط در بذله گویی/ جدیت
با سلام
بدترین اشتباه/ عادت (های) یک ارائه کننده از نظر شما چیست؟
۱- تکرار کردن یک موضوع برای چند بار در طول ارائه.
۲- مسلط نبودن بر موضوع ارائه.
۳- داشتن استرس در هنگام ارائه و لکنت زبان چون باعث خستگی حضار میگردد.
۴- خواندن اطلاعات از روی کاغذ یا کامپیوتر و عدم نگاه کردن به حضار.
۵- عدم تنظیم صدا در هنگام ارائه.
۶- پوشش نامناسب در هنگام ارائه.
۱ عدم وجود تسلط به موضوع ۲ نبود زمانبندی درست ۳ عدم استفاده از مدیای مناسب . ۴ ظاهر نامناسب
۱.عدم حضور به موقع
۲.نداشتن زمانبندی صحیح
۳.نداشتن شروع و پایان بندی مناسب و پراکنده گویی
۴.نداشتن شناخت صحیح از مخاطب
۵.نداشتن تسلط کافی به موضوع
۶.ظاهر نامناسب
عدم زمانبندی صحیح
عدم ارائه شروع و پایان بندی صحیح
عدم دانش کافی در رابطه با موضوع
عدم شناخت مخاطب
عدم کنترل مخاطبان منفی
۱-عدم مدیریت زمان
۲– عدم توانایی مدیریت افراد منفی
۳– عدم استفاده از رسانه مناسب
۴– ظاهر نامناسب و شلخته
۵– جذاب نکردن موضوع برای مخاطب
۶-استفاده نکردن از خلاقیت در ارائه
۷-– عدم مدیریت استرس
با سلام
به نظر اینجانب بدترین اشتباه یک ارایه کننده این است که برای مرحله آماده سازی وقت کافی نگذاشته باشدویک ارایه دهنده باید این سوال را از خود بپرسد که چرا دارد ارایه می کندووقتی این سوال را می پرسدمی تواند روی whatتمرکز کندو دقیقا مطالبی را بگوید که نیاز است مخاطبین بدانند،پس باید در نظر بگیرد مخاطبین چه کسانی هستند و چه چیزی می خواهند بشنوند.علاوه بر مطلب ذکر شده موارد زیر نیزجزعادتهای بد یک ارایه کننده است
۱)استفاده از پوشش نامناسب بدون در نظر گرفتن مخاطبین
۲)نداشتن اطلاعات کافی در حوزه مطلب ارایه شده
۳)استفده نکردن از خلاقیت در ارایه و جداب نکردن موضوع برای مخاطب
۴)ارایه طولانی و برنامه ریزی نشده
عدم مدیریت زمان- عدم مدیریت افراد منفی – عدم استفاده از رسانه مناسب برای ارائه – دیر رسیدن -جذاب نکردن موضوع برای مخاطب- استفاده نکردن از خلاقیت در ارائه- عدم مدیریت استرس-
۱- تشخص سخنران بسیار مهم است، زیرا سخنران قبل از اینکه شنیده شود، دیده میشود، بنابراین وضعیت ظاهری و طمانینه و آرامش در رفتار جایگاه مهمی دارد، حتی در هنگام قدم برداشتن به سمت جایگاه. رعایت نکردن پوشش مناسب، استرس دررفتار، و حتی بی احتیاطی در خوردن و آشامیدن بیش از حد معمول در جلساتی که دارای زمان پذیرایی هستند باعث کاهش تشخص میگردد.
۲-از دست دادن آغاز سخنرانی در شروع، که به جرات میتوان گفت با یک شروع بد سخنران مخاطب خود را از دست میدهد. تیر اولی که از کمتن سخنران خارج میوشود ذهن مخاطب را مورد هدف قرار نمیدهد بلکه به قلب او باید اصابت کند و شما هستید که مورد توجه قرار میگیرید.
۳-نداشتن هدف و نقشه سخنرانی، که بعد از شروع سخنران به بیراهه میرود و عملا نتیجه گیری درستی انجام نمیشود و مخاطب رها و سرگردان میگردد.
۴-لذت نبردن از سخنرانی: سخنرانی که از سخن خود لذت ببرد این لذت از او تسری پیدا میکند و کلام وی بر جان مخاطب رخنه میکند. در حالت زبان بدن هم به صورت خودکار فعال میشود و احتیاج به انجام کار خاصی نیست.
۵- در نظر نگرفتن شرایط مکانی و زمانی مخاطب: به عنوان مثال نوع سخنرانی در مسجد با دانشگاه متفاوت است.
بی توجهی به نیازی که مخاطب مد نظر دارد
نداشتن اطلاعات کافی در خصوص موضوع ارائه
عدم توجه به جو حاکم
به نظر اینجانب مهمترین اشتباهات ارائه دهنده نبود تسلط کافی بر موضوع، عدم توضیح کافی مسائل کلیدی بحث، توضیح بیش از حد برخی مباحث و در نتیجه عدم مدیریت زمان ارائه می باشد.