ترس از ارائه / ترس از سخنرانی در جمع


ترس از ارائه در بین عموم سخنرانان وجود دارد، ولی اعتماد به نفس و اراده فکر کردن بدون نگرانی در حین سخنرانی حتی به اندازه یک دهم آن‌چه اکثر افراد تصور می‌کنند، دشوار نیست.

این توانایی فقط به یک عده انگشت شمار داده نشده و مانند بازی والیبال، یادگرفتنی است.

ترس از ارائه / ترس از سخنرانی در جمع

آیا می توان بر ترس از ارائه / ترس از صحبت کردن در جمع غلبه کرد؟

هر کس می‌تواند استعدادهای پنهان خود را تقویت کند و این مهارت نرم را یاد بگیرد، به شرطی‌که به اندازه کافی به این کار علاقمند باشد.

آیا کوچکترین علتی وجود دارد که شما در حال ایستادن نتوانید همانند وقتی‌که نشسته‌اید فکر کنید؟

البته که این طور نیست.

شما باید ترس از ارائه را کنار بگذارید و بتوانید هنگام روبرو شدن با یک گروه از مخاطبان فکر کنید.

حضور یک عده باید شما را به حرف زدن تشویق کند و برانگیزد.

عده زیادی از سخنرانان می‌گویند که حضور عده‌ای شنونده، الهام‌بخش آن‌ها بوده و در این حالت، مغز آن‌ها می‌تواند دقیق‌تر و روشن‌تر فکر کند.

در این هنگام، حقایق و ایده‌هایی که از وجود آن‌ها خبر نداشته‌اند، از فکر آن‌ها خارج شده است.

تجربه شما هم ممکن است همین‌طور باشد، به شرطی‌که به یادگیری این مهارت نرم همت کنید.

مطمئن باشید که آموختن و ممارست کردن، ترس از صحبت کردن در جمع را از میان برده و اعتماد به نفس و جرات بیشتری در شما به وجود می‌آورد.

تصور نکنید وضعی که برای شما پیش آمده، غیرعادی است.

حتی کسانی‌که بعدها سخنرانان حرفه‌ای زمان خود شدند نیز در آغاز کار تحت تاثیر ترس از ارائه، در هنگام سخنرانی، دست و پای خود را گم می‌کردند.

نمونه‌های ترس از ارائه در افراد مشهور

  • ویلیام جینگز، با این‌که سربازی کهنه‌کار و مردی جنگ‌دیده بود، می‌گفت که در اولین ارائه از شدت ترس، زانوانش به هم می‌خورد!
  • مارک تواین، در هنگام ایراد نخستین سخنرانی خود احساس می‌کرد که دهانش پر از پارچه است. قلبش آن‌چنان سریع می‌زد که گویی می‌خواهد جایزه‌ای بزرگ بگیرد.
  • ژنرال گرانت، با یکی از عظیم‌ترین ارتش‌هایی که تا آن زمان جهان به خود ندیده بود؛ ویکس بورگ را تصرف کرد و آن‌ها را به سوی پیروزی هدایت کرد. ولی با این وجود زمانی‌که او می‌خواست برای مردم سخنرانی کند، اقرار کرد که ترس از ارائه باعث می‌شد نتواند حرکات اعضای بدن خود را کنترل کند.
  • ژان ژوره، سیاستمدار فرانسوی که یکی از معروف‌ترین سخنرانان سیاسی زمان خود بود، به مدت یک سال در مجلس ساکت نشست تا به ترس از ارائه در مقابل آن جمع غلبه کند. او بالاخره جرات پیدا کرد تا اولین سخنرانی خود را ایراد کند.
  • لوید جرج اقرار کرد اولین باری‌ که می‌خواسته برای جمعی صحبت کند دچار وضع اسفباری شده و زبانش به سقف دهان چسبیده بود. او در آغاز به سختی می‌توانسته کلمه‌ای بیان کند.
  • جان برایت، سیاستمدار مشهور انگلیسی، در زمان جنگ‌های داخلی امریکا از نیروهای ایالات متحده امریکا و آزادی بردگان دفاع می‌کرد. او نخستین سخنرانی خود را برای گروهی از همشهریانش که در مدرسه‌ای جمع شده بودند، ایرادکرد. در مسیر رفتن به مدرسه به قدری از ارائه در مقابل جمع می‌ترسید که از دوستانش درخواست کرد هر وقت آثار ضعف و نگرانی در او دیدند، شروع به دست زدن کنند تا وحشت او بر طرف شود.
  • ترس از ارائه باعث می‌شد تا چارلز استوارت، پارنل رهبر بزرگ ایرلند، در ابتدای سخنرانی‌های خود دستپاچه شود و مشت‌های خود را آن‌چنان گره کند که ناخنش به گوشت فرو می‌رفت و از کف دستش خون جاری می‌شد.
  • دیسرائیلی می‌گفت: “وقتی برای اولین بار وارد مجلس عوام شدم، احساس کردم ترجیح می‌دهم فرماندهی نیروهای زرهی را به عهده بگیرم تا در آن‌جا سخنرانی کنم”. نطق افتتاحیه او در مجلس عوام با شکست سختی روبرو شد، درست مثل سخنرانی شریدان.

در حقیقت ترس از ارائه باعث شد تا عده زیادی از سخنرانان انگلستان، در ابتدای کار چنان از خود نگرانی و ضعف نشان دادند طوری‌که زمانی در مجلس عوام این باور به وجود بیاید که اگر اولین سخنرانی نماینده جوانی موفقیت‌آمیز باشد، آن را نشانه “بد شگونی” می‌دانستند!

پس اعتماد به نفس داشته باشید.

سیسرون، خطیب رومی، دو هزار سال پیش عنوان کرد نطق خوب آن است که در زمان ایراد آن، ارائه‌کننده ناراحت و عصبی بشود.

ترس از ارائه معمولا بین سخنرانان وجود دارد.

حتی هنگامی‌که سخنرانی از طریق رادیو انجام می‌شود، نیز ترس از ارائه وجود دارد که به آن ترس از میکروفون گویند.

برخی از افراد هر اندازه هم زیاد حرف زده باشند، همیشه قبل از آغاز ارائه احساس ترس و دلهره می‌کنند.

ولی پس از چند لحظه که روی پای خود ایستادند، این ناراحتی از بین می‌رود.

 حتی لینکلن، در لحظات اولیه ایراد سخنرانی خود احساس خجالت می‌کرد.

هرندن، که در کارهای قضایی شریک او بود، می‌نویسد:

“در آغاز ارائه رفتار او کمی عجیب و غریب بود و به نظر می‌رسید با زحمت زیاد وضع خود را با محیطش منطبق می‌کند. برای مدتی تحت تاثیر احساس کم‌رویی قرار می‌گرفت و تلاش می‌کرد تا به ترس از ارائه غلبه کند. این تلاش، به رفتار عجیب و غریبش اضافه می‌شد. در این اوقات، من اغلب با لینکلن اظهار هم‌دردی می‌کردم. زمانی‌که شروع به صحبت می‌کرد، صدایش ناهنجار و لرزان بود. نوع رفتار، چهره زرد، خشک و چروکیده، پُز عجیب و غریب و حرکاتش (که ناشی از کم‌رویی وی بود) به نظر همه علیه او متحد شده بود. ولی این حالت‌ها، فقط برای مدت کوتاهی دوام می‌آورد. در عرض چند لحظه، آرامش و شور و شوق خود را دوباره به دست می‌آورد و نطق اصلی را آغاز می‌کرد. ممکن است تجربه شما هم شبیه او باشد!”


نتیجه‌گیری

بنابراین ترس از ارائه در بین عموم مردم وجود دارد.

ولی این ترس- غیر از مواردی که باعث می‌شود ارائه‌کننده در مقابل حضار فلج شود- لزوما بد نیست.

اساسا همین استرس و ترس از ارائه است که برای بسیاری از مردم انگیزه حرکت به وجود می‌آورد و باعث می‌شود تا خودشان را برای سخنرانی آماده کرده و این مهارت نرم را در خود پرورش دهند.

در کارگاه آموزشی مدیریت استرس اَلَست در مورد این ترس برایتان بیشتر می‌گوییم.

خوشبختانه در سبد مهارت‌های نرم آقای رضا مومن خانی و مدرسه مدیریت اَلَست، کارگاه آموزشی بسیار متفاوت و موثری برای مهارت‌های ارائه به هر دو صورت حضوری و الکترونیکی تدارک دیده شده است.

این دوره توسط شخص آقای رضا مومن خانی مدیر عامل موسسه آموزش داده می شود.

برنامه این کارگاه آموزشی را از منوی اصلی وب‌سایت، و یا از طریق همراهی ما در شبکه‌های لینکداین و اینستاگرام آقای رضا مومن خانی در آدرس‌های زیر صفحه وب‌سایت اَلَست در اختیار خواهید داشت.

به علاوه، امکان برگزاری این کارگاه آموزشی به صورت سفارشی و اختصاصی در محل شرکت‌ها نیز کاملا وجود دارد.

۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *