موفقیت در مدیریت زمان


.بسیاری از مردم می خواهند بدانند که برای موفقیت در مدیریت زمان چه باید کرد. بگذارید یک قدم به عقب برگردیم و از تعریف مدیریت زمان شروع کنیم.

برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت زمان آقای مومن خانی برای شرکت سن ایچ

برگزاری کارگاه های آموزشی متعدد مدیریت زمان آقای مومن خانی برای شرکت سن ایچ

در‌حقیقت مدیریت زمان روشی است که طی آن با تصمیم‌گیری درست می‌کوشیم از وقت خود حداکثر استفاده را ببریم
همه ما انسان‌ها در فکر استفاده بیشتر از ۲۴ ساعت شبانه‌روز خود هستیم. با این حال، بعضی افراد از زمان خود بهتر استفاده می‌کنند و در یک بازه زمانی مشخص به موفقیت و کامیابی بیشتری دست پیدا می‌کنند.
این ما هستیم که تصمیم می‌گیریم چگونه مدیریت زمان بهتری برای کسب موفقیت داشته باشیم.

برای موفقیت در مدیریت زمان چه باید کرد؟

سوال این است که چگونه می توان در مدیریت زمان موفق‌تر عمل کرد و به موفقیت در مدیریت زمان رسید؟

پاسخ آنست که باید هشیارانه شیوه استفاده از زمان خود را ارزیابی و سپس برای استفاده بهتر از آن برنامه‌ریزی کنید.

نکات زیر راه‌کارهایی را برای کسب موفقیت در مدیریت زمان در اختیار شما قرار می‌دهد:

۱- ایجاد یک حسابرسی زمانی دقیق برای موفقیت در مدیریت زمان

ابتدا باید با فهم این موضوع که زمان خود را چگونه خرج می‌کنیم شروع کنیم.

باید بدانیم که معمولا میان آن زمانی که در ذهن ما می‌گذرد با آنچه که در واقعیت می‌گذرد، اختلاف فاحشی وجود دارد.

دفتر یادداشتی برداشته و در آن یک گزارش مدیریت زمان تنظیم کنید.
به این ترتیب که همه کارهایی را که در طول هفته انجام می‌دهید، در آن یادداشت کنید.
سپس در آخر هر هفته در گوشه‌ای خلوت نشسته و این گزارش‌ها را مورد بررسی قرار ‌دهیم.

با استفاده از این اطلاعات می‌شود به راحتی و به مرور، نحوه عملکرد و شیوه استفاده از زمان را بهبود داده و به‌روز رسانی نمود.

به عنوان مثال:

ما ممکن است در طول هفته زمان زیادی را صرف جلسات غیر مفید و یا شرکت در فعالیت‌هایی کرده باشیم که از درجه اهمیت کمتری برخوردارند.

۲- تعیین نتایج دلخواه از هر ملاقات

برای موفقیت در مدیریت زمان ما باید قبل از هر چیز این نکته را در نظر بگیریم که هدف ما از صرف وقت برای انجام کار معین چیست؟

به عنوان مثال، هدف ما از رفتن به رستوران و صرف وقت می‌تواند ملاقات با شخصی معین برای انعقاد یک قرارداد کاری باشد.

قبل از آن‌که جلسه برگزار شود به هدف مشخصی که در ذهن خود دارید، فکر کرده و آن را مورد توجه قرار دهید.

این کار به ما کمک می‌کند تا از هدف اصلی دور نشده و بلافاصله بعد از ملاقات و انجام فعالیت برنامه‌ریزی شده به سر کار اصلی خود برگشته و زمان کمتری را هدر دهیم.

۳- گذاشتن محدودیت زمانی برای انجام هر کاری

برای موفقیت در مدیریت زمان به دفترچه برنامه فعالیت‌های خود نگاهی بیندازید و کارهایی را که انتظار دارید مدت زمان زیادی از وقت شما را بگیرد، معین کنید.

در صورت تعیین محدودیت زمانی برای انجام این کارها، تمرکز خود را افزایش داده و موثرتر عمل خواهید کرد.

برنامه ریزی برای کارها و امور موجب اتلاف وقت کمتری خواهد شد.

در صورتی‌که بعد از انجام کار مزبور شاهد اختلاف میان محدوده زمانی تعیین شده با آنچه که در واقعیت اتفاق افتاده هستید، باید جریان
کار خود را بررسی کنید.

زمان‌هایی را که تلف کرده‌اید شناسایی و برنامه جدیدی را طراحی کرده و از اتلاف وقت‌های بی‌مورد و غیر برنامه‌ریزی شده جلوگیری کنید.

این کار باعث می‌شود تا برای موفقیت در مدیریت زمان یک گام دیگر به جلو برداشته باشید.

۴- برای موفقیت در مدیریت زمان یک برنامه روزانه ایجاد کنید

هر روز وقتی که از خواب بیدار می‌شوید، ۳۰ دقیقه از زمان خود را به تنظیم فهرست کارهای روزانه اختصاص دهید.

سعی کنید این فهرست متناسب با برنامه هفتگی شما باشد.

انجام این کار به شما کمک می‌کند تا در زندگی انگیزه بیشتری پیدا کنید.

دلیل این امر این است که بعد از بیدار شدن و در اوایل صبح دارای انرژی بیشتری دارید.

مغز شما می‌تواند به راحتی تمرکز کرده و کارها را با کیفیت بالاتری انجام دهد.

داشتن یک نقشه راه کوتاه‌‌مدت و بلند ‌مدت اهمیت زیادی دارد و در موفقیت در مدیریت زمان به شما کمک می‌کند.

این فهرست را در دفتر یادداشت یا رایانه خود ثبت کنید. انجام این کار به موفقیت در مدیریت زمان و نیز موفقیت کسب و کارتان نیز کمک شایانی خواهد کرد.

سعی کنید که کارهای مهم‌تر خود را جز اولین کارهای فهرست خود قرار دهید.

۵- استفاده حداکثری از زمان‌های انتظار

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که برای انجام کاری مجبور شده مدت زمانی را به انتظار کشیدن گذرانده و منتظر بمانید.

در مکان‌هایی همچون:

  • مطب پزشک
  • ایستگاه اتوبوس یا مترو
  • وقتی منتظر جلسه با رییستان هستید
  • وقتی به دنبال فرزند یا همسرتان رفته اید و زود رسیده اید
  • وقتی در یک سازمان دولتی منتظر نوبت نشسته اید
  • . . .

برای موفقیت در مدیریت زمان و به عنوان یک تکنیک، سعی کنید این زمان‌ها را به انجام کارهای مهم‌تر اختصاص داده و زمان خود را بیهوده هدر ندهید.

به عنوان مثال،
می‌توانید برای استفاده بهتر از وقت خود به امور زیر بپردازید:

  • همیشه یک کتاب جیبی در کیف خود یا ماشین یا تلفن همراه خود داشته باشید تا در این زمان ها مطالعه کنید
  • بخشی از کارتان را همراه خود ببرید و در زمان انتظار به انجام آن ها بپردازید
  • به اقوام درجه یک و دوستان زنگ بزنید و از آن ها احوال پرسی کنید
  • برای کارهای مورد علاقه تان برنامه ریزی کنید
  •  . . .

اجازه ندهید روبرو شدن با این مکان‌های انتظار، شما را غافلگیر کند.

همیشه کاری را برای انجام دادن در این زمان‌ها در فهرست کارهای روزانه خود قرار دهید.

ویژگی‌ های یک دوره مدیریت زمان موثر برای تغییر دستاوردها و موفقیت در مدیریت زمان

برای این که یک دوره مدیریت زمان موثر و مناسب را بشناسید، اولین نکته‌ای که باید مدنظر قرار دهید آن است که در پایان دوره مذکور چه چیزهایی به آموخته‌های ذهنی شما اضافه خواهد شد؟

به عنوان مثال در یک دوره مدیریت زمان موثر، شخص متقاضی شرکت در دوره باید بتواند به موضوعات زیر در پایان دوره مسلط باشد:

  • تعریف درستی از مدیریت زمان داشته باشد
  • عوامل اتلاف وقت خود را به درستی شناسایی کند
  • برای کارهای خود هدف گذاری و برنامه ریزی نماید
  • اولویت بندی کند
  • ارتباطات غیر ضروری خود را حدالمقدور حذف نموده یا کاهش دهد
  • کارهای ضروری که تا پیش از دوره مدیریت زمان در انجام آن ها تعلل می کرده به انجام برساند
  • . . .

موفقیت در کار – و در مفهوم وسیع تر، زندگی – نیازمند استفاده‌ی مطلوب از زمان است.

برای اینکه بتوانیم چگونگی استفاده از ترفند‌های مدیریتی را یاد گرفته و به فرزندان خود نیز بیاموزیم، لازم است تا همواره خودمان را در معرض یادگیری و آموزش قرار دهیم.

برای این منظور، باید با استفاده از موتورهای جست و جو و نیز پرس‌وجوی تلفنی یا حضوری، در وهله اول ارزیابی خوبی از موسسه‌های آموزش و روش آموزش به عمل آورده و پس از حصول اطمینان از کیفیت، در دوره‌های مورد نظر شرکت کنیم.

اگر امکان آن وجود داشته باشد که فرزندان خود را نیز از همین سنین نوجوانی برای یادگیری مهارت‌های زندگی همچون مدیریت زمان به مدارس تخصصی بفرستیم، گام بزرگی در موفقیت آتی آن‌ها برداشته‌ایم.

نتیجه‌گیری

در این مقاله مختصر، ابتدا مهارت مدیریت زمان را شناخته و کاربرد آن را مورد بررسی قرار دادیم.

سپس ویژگی یک دوره مدیریت زمان موثر را شرح دادیم.

در ادامه به اهمیت یادگیری مستمر در زندگی و تاثیر آن در زندگی خانوادگی اشاره کردیم.

به نظر می‌آید دست آخر به این سوال که آیا استفاده از ترفند‌های مدیریتی این چنین می‌تواند به ما در کسب موفقیت یاری رساند، نیز به طور غیر مستقیم پاسخ گفته باشیم.

گذراندن یک دوره مدیریت زمان موثر و یادگیری مهارت‌های نرم مدیریتی می‌تواند دستاوردهای زندگی ما را دستخوش تحولات جدی نموده و به تبع آن ابعاد مختلف زندگی‌مان را دچار تغییرات اساسی نماید.


برای این مهم ما در مدرسه مدیریت اَلَست آموزش های دست اول و نابی را در حوزه مهارت های نرم برای شما تدارک دیده ایم.

دوره های آموزشی مدرسه مدیریت الست به صورت عمومی، و اختصاصی / سفارشی برگزار می شود که اطلاعات آن ها را از منوی بالای صفحه وب سایت مدرسه مدیریت الست یا کلیک کردن روی کلمه “دوره های آموزشی” در اختیار خواهید داشت.

لازم به توضیح است که دوره های مدیریت زمان مدرسه مدیریت اَلَست همگی توسط شخص آقای مومن خانی مدیر عامل موسسه آموزش داده می شود.

رزومه آقای مومن خانی را با کلیک روی دکمه زیر در  اختیار خواهید داشت:

با آرزوی موفقیت در مدیریت زمان

و همه امور زندگی

مدرسه مدیریت اَلَست

منابع:

: https://www.happy.co.uk/leadership-and-personal-development/personal-development-programmes/effective-time-management/https://toggl.com/time-management-tips/