دوره کار تیمی / دوره تیم سازی
دوره کار تیمی و تیم سازی یکی از مهارت های نرمی است که از نظر من باید در دستور کار و منوی آموزش همه سازمان های ایرانی قرار بگیرد.
در زیر برخی دلایل آن را بر شمرده ایم.
آنچه در این مقاله می خوانید:
بخش اول:
- دوره کار تیمی و تیم سازی – هفتمین مهارت نرم مدرسه مدیریت الست
- دلایل پایین بودن کیفیت کار تیمی در ایران
بخش دوم:
- محتوای دوره کار تیمی و تیم سازی مدرسه مدیریت الست
- روش تدریس دوره کار تیمی
- مدرس دوره کار تیمی مدرسه مدیریت الست
- طول دوره کار تیمی مدرسه مدیریت الست
- دوره های پیشنهادی در ادامه دوره کار تیمی
بخش اول:
دوره کار تیمی و تیم سازی – هفتمین مهارت نرم مدرسه مدیریت الست
در همه کتابهای رفتار سازمانی، موضوع کار تیمی و تیم سازی همیشه یک بخش از کتاب را به خود اختصاص میدهد.
بنابراین تقریباً همه افرادی که در حوزههای علوم مدیریت تحصیل کردهاند، در واحدهای درسی خودشان با این موضوع آشنا شده و در مورد اهمیت کار تیمی و لزوم تیم سازی شنیدهاند.
در مورد اینکه شرکتهای موفقی مثل گوگل و اَپِل و … چقدر به تیم سازی بها میدهند و تیمهای موفق آنها به چه دستاوردهایی نایل شدهاند نیز زیاد شنیدهایم.
بهعبارتدیگر گوشمان پر شده است از اینکه باید به تیم سازی و کار تیمی بها داد.
ولی آیا همه اینها باعث شده تا ما تیمهای بهتری داشته باشیم؟
آیا کیفیت کار تیمی در عموم سازمانهای ما بالاست؟
آیا این مهارت نرم را در خود بهخوبی توسعه دادهایم؟
مشاهدات و تجربیات من بهعنوان مدرس و مشاور در طول حدود ۲۲ سال اخیر حاکی از آن است که:
اصلاً اینطور نیست!
ولی از شما درخواست میکنم که تنها به اظهارنظر من بسنده نکنید.
پاسخ را در گفتار و رفتار تیمهای مختلف در بدنه دولت، مجلس، استانداریها، فرمانداریها، اعضای تیمهای موقت و دائمی شرکتها، تیمهای ورزشی و حتی خانوادهها، در روزنامهها و شبکههای اجتماعی دنبال کنید.
ببینید که اعضای یک تیم، چگونه عملکرد ضعیف آن را به گردن یکدیگر میاندازند!
به دعواهای بین سرمایهگذار، مربی و اعضا در تیمهای فوتبال و انعکاس این رفتارها در روزنامه، رادیو، تلویزیون و صفحههای شخصی آنها در شبکههای اجتماعی نگاه کنید.
و آنها را با اظهارنظر اعضای تیمهای توسعهیافته، در صفحات مشابه مقایسه کنید.
دلایل پایین بودن کیفیت کار تیمی در ایران
ولی علت چیست؟ چرا کیفیت کار تیمی در مملکت ما تا این اندازه پایین است؟
پاسخ روشن است.
در سالیان گذشته به آن بها نداده و برای توسعه آن کاری نکرده ایم.
ما نه تنها در طول دوران تحصیل – از مهدکودک تا به امروز – آموزشهای مؤثری برای این مهارت نرم ندیده و به اندازه قابل قبولی در معرض آن قرار نگرفتهایم.
بلکه در فرهنگمان در برخی موارد حتی بهصراحت جلوی آن را گرفته، و خود و دیگران را از آن منع کردهایم.
همیشه به دانشجویانم توصیه میکنم که رد پای فرهنگ را در “ضربالمثل” ها جستجو کنید.
مگر ضربالمثلهای “خر خودت را از پل رد کن” و “دیگی که برای من نمی جوشه، میخوام سر … ” مالِ فرهنگ من و شما نیست؟!
اینها چیزهایی هستند که خانواده، معلمان، مدیران و سایرین، ندانسته همیشه در گوشمان خواندهاند، و گفتار و رفتار این گروه برای کار تیمی، “الگوی” ما قرارگرفته است!
طبیعی است که با چنین پیشینهای، اوضاع بهتر از این نمیتواند باشد.
البته باید موضوع دیگری را هم به موارد بالا اضافه کنم.
واقعیت این است که بین “دانستن” یکچیز و “فهمیدن” آن تفاوت بسیار زیادی وجود دارد.
برای نمونه، همه ما، حتی افراد سیگاری “میدانیم” که سیگار کشیدن ضرر دارد.
اگر باور نمیکنید میتوانید از خودشان بپرسید.
ولی به نظر من همه این افراد “نفهمیدهاند” که کشیدن سیگار ضرر دارد، وگرنه آن را ترک میکردند.
به این مثال توجه کنید: چندین سال پیش به یکی از همکاران سیگاری خودم – بدون اینکه قصد دخالت داشته باشم و فقط برای اینکه وظیفه دوستی را بهجا آورده باشم – با احترام گفتم که “با این سیگار کشیدن به خودتان آسیب میرسانید”.
پاسخ و عکسالعمل ایشان در مقام توجیه بسیار جالب بود.
به من گفتند: “لااقل من برای لذت بردن از زندگی کاری میکنم، شما برای لذت از زندگی چکار میکنید آقای مومن خانی؟”!
به نظر من این نمونه خوبی از کسی است که چیزی را فقط میداند یا شنیده است ولی آن را نفهمیده و باور ندارد.
ولی دو سه سال بعد، وقتی متأسفانه به “سکته” انجامید – بدون اینکه یادشان بیاید که چند وقت قبل به من چه گفته – اعتراف کردند که کشیدن سیگار را ترک کرده و از این کار خیلی خوشحال هستند!
به نظر الان “فهمیده” بودند که سیگار کشیدن برای سلامت مضر است.
همیشه فکر میکنم که رسالت من و مدرسه مدیریت الست این است که نگذارم کار برای افراد و سازمانها به اینجا کشیده شود!
این رفتار ناخودآگاه ذهن برای دفاع از هویت شکننده نفس، از نظر علمی کاملاً قابل توضیح است و ما در کارگاه مهارتهای نرم الست در خصوص آن صحبت میکنیم؛ و البته در آنجا توضیح میدهیم که این رفتار فقط در مورد افراد سیگاری صدق نمیکند.
در مورد همهچیز و ازجمله آنها، “کار تیمی” هم مکانیزم های دفاعی ناخودآگاه ذهن، همواره در حال فعالیت هستند. ب
ا این توضیحات:
به عقیده من، ما هنوز در سازمانهایمان “به خوبی درک نکرده ایم” که کار تیمی تا چه اندازه برای موفقیت سازمانهای امروز لازم است.
معرفی کتاب
در صورتی که برای یادگیری مهارت های کار تیمی و تیم سازی به دنبال چند کتاب خوب هستید، می توانید از منوی اصلی سایت به بخش فروشگاه الست مراجعه نموده و یا روی لینک مربوطه کلیک کنید.
بخش دوم:
محتوای دوره کار تیمی مدرسه مدیریت الست:
-
بخش اول: گروه و مکانیزم های گروهی
- گروه و گروه اثربخش
- هم افزایی گروه
- مزایای گروه برای سازمان
- معایب گروه
- گروه های رسمی و گروه های غیر رسمی
-
بخش دوم: کار تیمی
- تعریف تیم
- چالش اساسی کار گروهی !
- انواع تیم ها
- ویژگی تیم های با عملکرد بالا
- معیار ضروری برای تشخیص یک تیم واقعی
- تنوع، و ارتباط آن با عملکرد تیم
- نقش افراد در تیم
-
بخش سوم: تیم سازی
- تیم سازی
- رویکرد های مختلف به تیم سازی
- فرآیند تیم سازی
- سبک های رهبری
- مراحل توسعه گروه
-
بخش چهارم: چه وقت و برای چه منظور تیم سازی کنیم؟
- چه زمانی و چرا باید تیم تشکیل شود؟
- چگونه یک تیم موفق تشکیل دهیم؟
- مراحل مختلف توسعه تیم را چگونه مدیریت کنیم؟
- جمع بندی
روش تدریس دوره:
ولی تنها راه در اختیار من – بهعنوان یک سوم شخص/ کسی که در شرکت درخواستکننده آموزش، سِمَت اجرایی ندارد- برای کمک به این موضوع و ایجاد حساسیت در شرکتکنندگان در خصوص اهمیت تیم سازی و بهبود کار تیمی، آن بود که از روشهای آموزشی عملیتری برای دستیابی به این هدف مهم استفاده کنم.
البته تمام کارگاههای مدیریتی ما از این ویژگی بهخوبی برخوردار است، ولی در “کارگاه کار تیمی و تیم سازی” الست، برای توسعه این مهارت نرم عمدتاً از روشِ “بازی” استفاده کردهایم.
به طور خلاصه روش آموزش دوره موارد زیر را شامل می شود:
- تدریس (یک پنجم زمان دوره)
- بحث گروهی
- آزمون های ارزیابی کیفیت کار تیمی
- آزمون شناسایی نقش افراد در تیم
- بازی های گروهی داخل کلاسی
- بازی های گروهی خارج از کلاسی (Out door)
مدرس دوره کار تیمی:
کارگاه کار گروهی مدرسه مدیریت اَلَست توسط شخص آقای رضا مومن خانی مدیر عامل موسسه آموزش داده می شود.
رزومه آقای مومن خانی را با کلیک روی دکمه زیر در اختیار خواهید داشت:
طول دوره:
طول دوره استاندارد کار گروهی ۱۰ ساعت می باشد.
(امکان سفارشی سازی و برگزاری دوره کوتاه تر و طولانی تر نیز وجود دارد)
دوره های پیشنهادی در ادامه کارگاه کار تیمی:
اگر شما هم (مثل خود من در دهه ۸۰) متقاعد شده اید که این مهارت می تواند منشا تغییرات بزرگی بوده و مشکلات بسیاری را از پیش پای شما و سازمانتان بردارد، می توانید با کلیک روی لینک های زیر از انواع خدمات آموزشی ما در این حوزه اطلاع حاصل کنید.
با آرزوی موفقیت
مدیر عامل مدرسه مدیریت الست
محتوای دوره کار تیمی
محتوای “کارگاه آموزشی کار تیمی و تیم سازی” را در متن مقاله همین صفحه ملاحظه فرمایید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.