پانزده نکته کاربردی برای مدیریت زمان
در مقاله های قبل در مورد اهمیت هدف گذاری در مدیریت زمان صحبت کردیم. در این مقاله به پانزده نکته کاربردی برای مدیریت زمان خواهیم پرداخت.
![پانزده تکنیک کاربردی برای مدیریت زمان](https://alast-co.ir/wp-content/uploads/2023/03/پانزده-نکته-کاربردی-برای-مدیریت-زمان.jpeg)
نکات کاربردی برای مدیریت زمان
تردیدی نیست که هدفگذاری موفق، خود نیازمند تمرکز بیشتری روی مدیریت زمان است.
بعلاوه یکی از مؤثرترین مهارتهایی که میتوانید در زندگی بیاموزید، یادگیری مهارت مدیریت زمان است.
ممکن است در ابتدا پیشرفتهای اندکی داشته باشید، اما اگر به زمانی که میگذرد توجه کافی نداشته باشید، مدیریت زمان برای شما مشکل خواهد شد.
افرادی که زمان گرانبهایشان را هدر میدهند، متوجه میشوند که دستیابی به اهداف ساده هم برای آنها دشوار خواهد است.
در این مقاله در مورد مقدار زمان شما بحث نمیشود، ما میخواهیم در مورد چگونگی مدیریت زمان صحبت کنیم.
اگر شما در مورد رسیدن به اهدافتان جدی هستید، نهتنها باید آن اهداف را به روش درست تنظیم کنید، بلکه باید در مورد دوری از مواردی که باعث عدم تمرکز میشود نیز جدی باشید و عادتهای بدی که میدانید باید ترک شوند را کنار بگذارید.
خوب، روش مناسب کدام است؟
یک سیستم مدیریت زمان خوب پیدا کنید و از آن کمک بگیرید.
تعدادشان زیاد است اما این موضوع کاملاً به شما بستگی دارد که کدامیک را انتخاب کنید.
اما اگر نمیخواهید جزئی از ۹۲ درصد افرادی باشید که نمیتوانند به اهداف بلندمدت خود دست یابند، پس توجه کنید که چگونه از زمان ارزشمند خود در این دنیا استفاده میکنید.
تعادل را رعایت کنید.
یکی از بزرگترین مشکلاتی که اغلب کارآفرینان تجربه میکنند چگونگی کار در بازار نیست، بلکه چگونگی حفظ تعادل بدون احساس خستگی بیشازحد است.
این فقط برای دستیابی و رفتن به اهداف طولانیمدت بعدی نیست، بلکه در مورد کیفیت زندگی شما نیز هست.
تعادل کلید موفقیت است!
اگر در زندگیتان تعادل نداشته باشید ، احساس استرس میکنید و این ممکن است به ضررتان باشد.
حتی اگر بتوانید بهطور مؤثر مسئولیتهای خود را بر عهده بگیرید، بدون تعادل در زندگی، درنهایت شکست میخورید.
با انضباط و منظم باشید!
بنابراین، مهم است که روش نظاممندی را دنبال کنید که به شما کمک کند تا کارها را درست انجام دهید.
و به شما در اولویتبندی زمانهای فردی و خانوادگی نیز کمک کند.
فراموش نکنید که کارهایی مانند پیادهروی در پارک، گوش دادن به موسیقی و یا نقاشی از تصویر موردعلاقهتان را نیز انجام دهید و یکشب را به این امور بپردازید.
این موضوع از آنچه قبلاً فکر میکردید خیلی مهمتر است، پس باید برای آنها برنامه ویژهای تدارک ببینید.
زمانی که تفریحات مورد علاقه خود را انجام میدهید، به تعادل واقعی دست خواهید یافت.
زندگی کوتاه است، پس وقتی میخواهید به اهداف بزرگتر خود برسید، این موارد را نادیده نگیرید.
برای این کار از پانزده نکته کاربردی برای مدیریت زمان زیر کمک بگیرید :
پانزده نکته کاربردی برای مدیریت زمان
۱. مسیر صحیح را تعیین کنید.
مسیری که برای تعیین هدف انتخاب میکنید میتواند باعث موفقیت یا شکست در رسیدن به اهدافتان گردد.
اگر اهداف خود را به روش درست تنظیم نکنید، در مسیر حرکت به سمت آنها گم شده و موفق نخواهید شد.
اما وقتی آنها را درست تنظیم کردید، هیچچیزی نمیتواند جلوی موفقیت شما را بگیرد. این یکی از مهمترین نکات مدیریت زمان است.
از روش تنظیم هدف SMART برای رسیدن به اهداف استفاده کنید؛ و زمانی که این اهداف را تعیین میکنید، اطمینان حاصل کنید که درک قوی و عمیقی از آنها دارید که میخواهید حتماً به آنها برسید.
۲. یک سیستم مدیریت زمان خوب پیدا کنید.
یکی از نکات مربوط به مدیریت زمان، یافتن سیستم مناسب برای انجام این کار است.
سیستم مدیریت زمان چهارقسمتی به احتمال زیاد مؤثرترین سیستم است.
این کار فعالیتهای شما را به چهار بخش بر اساس ضرورت و اهمیت تقسیم میکند.
همه چیز یا مهم و فوریاند، یا مهم هستند و فوریت ندارند، فوریت دارند و مهم نیستند و هیچکدام.
ربع ۴ (هیچکدام)، فعالیتهایی هستند که شما میخواهید از آنها دور بمانید.
ربع ۲ ضروری نیستند اما مهماند که میخواهید بر روی آن تمرکز کنید.
۳. زمان خود را به مدت هفت روز بررسی کنید.
هفت روز را جهت ارزیابی اینکه چگونه زمانتان را برای انجام این کارها صرف میکنید، سپری کنید.
چهکاری میکنید؟ آن را در یک مجله یا روی موبایل ثبت کنید. این مواد را به دو بلوک ۳۰ دقیقه یا یک ساعت تقسیم کنید.
چهکاری انجام دادید؟ آیا وقت تلف کردن بود؟ آیا به خوبی صرف شده بود؟
اگر از سیستم چهارقسمتی استفاده میکنید، ربعی از دایره را برای فعالیتی که با آن مرتبط است پر کنید.
در پایان هفت روز تعداد کل اعداد را مشخص کنید و بعد از خود بپرسید:
بیشترین زمان را کجا صرف کردید؟ کدام ربع؟ ممکن است نتایج شمارا شوکه کند.
۴. هر روز صبح با به انجام مهمترین کارها اختصاص بدهید.
مارک تواین گفت: “اگر وظیفه شما خوردن یک قورباغه است، بهتر است اول صبح آن را انجام دهید؛ و اگر کار شما خوردن دو قورباغه است، بهتر است که بزرگترین آنها را اول بخورید و این یکی از مهمترین نکات مدیریت زمان است.”
بنابراین صبح ها را به انجام مهمترین فعالیت هایتان اختصاص بدهید.
انجام این کار به فعالیت های شما شتاب می بخشد.
۵. از قانون ۸۰ / ۲۰ پیروی کنید.
یک نکته مهم دیگر در مدیریت زمان استفاده از قانون ۸۰ /۲۰ نیز است که به عنوان اصل پارتو شناخته میشود.
این قانون بیان میکند که ۸۰ درصد از نتایج از ۲۰ درصد فعالیت ها حاصل میشود.
در فروش نیز به این معنی است که ۸۰ درصد فروش از ۲۰ درصد مشتریان حاصل میشود.
نکته مهم ؟
۲۰ درصد تلاشهایی که ۸۰ درصد از نتایج را تولید میکنند شناسایی و مقیاس آن را مشخص کنید.
شما میتوانید این کار را با ردیابی دقیق و آنالیز فعالیتهایتان انجام دهید.
۶. عادتهای تاج سنگ را وارد زندگی خود کنید.
چارلز داهیگ تاج سنگ را در کتابش با عنوان قدرت عادت ابداع کرد.
در معماری، تاج سنگ سنگی است که باعث استواری و قرارگیری سایر سنگها در جای درست خودشان است.
بهطور مشابه، عادتهای تاج سنگ نه تنها به عادات خوب دیگر کمک میکنند، بلکه به ما در حذف عادات بد نیز یاری میرسانند.
چنانچه بر روی عادات تاج سنگ خود تمرکز کنید، از وقت خود به نحو بهتری استفاده خواهید کرد..
۷. زمان پاسخ به ایمیلتان را برنامهریزی کنید.
در طول روز ایمیلتان را خاموشکنید. زمانی که صدای رسیدن ایمیل جدید میآید، بهراحتی ممکن است گیج شوید.(از نکات مدیریت زمان)
خواندن و پاسخ به ایمیلها را زمانبندی کنید.
اگر موردی فوری وجود داشته باشد، با شما تماس میگیرند یا شما را مخاطب قرار میدهند.
اگر ایمیل خود را همواره جلوی رویتان باز نگهدارید، باعث حواس پرتی و اتلاف وقت خواهد شد.
۸. عادت های بد خود را ترک کنید.
تا اینجا به هفت مورد از پانزده نکته کاربردی برای مدیریت زمان اشاره کرده ایم ولی شاید بزرگترین عوامل اتلاف وقت، عادتهای بد خود ما باشد.
تماشای فیلمهای شبکههای پخش فیلم، مرور بیشازحد رسانه اجتماعی، بازی کردن، بیرون رفتن زیاد از حد با دوستان یا غیره، این عادتهای بد زمان کمی را که ما داریم، از بین میبرند.
اگر در مورد دستیابی به اهداف بزرگ در زندگی جدی هستید، از زمان خود هوشمندانه استفاده کنید.
۹. هنگام کار، استراحت های مکرر را در نظر بگیرید.
یک مطالعه نشان میدهد که شما باید به مدت ۵۲ دقیقه کار کنید و ۱۷ دقیقه استراحت کنید.
ممکن است شما نتوانید این کار را انجام دهید؛ اما باید استراحتهای مکرر در هنگام کار داشته باشید.
اگر یک کارآفرین هستید که برای خودتان کار میکنید، این بسیار مهم است. به آسانی میتوان انرژی و نیروی مناسب جهت انجام کار را از دست داد و حتی متوجه از دست دادن آن نشد.
حالتهای روانی، عاطفی و فیزیکی خود را با استراحتهای بین کار و تفریحات مناسب حفظ کنید.
۱۰. مدیتیشن انجام دهید و یا هر روز تمرین کنید.
ممکن است تصور کنید که این کار به مدیریت بهتر زمان شما کمک نمیکند، اما مراقبت و ورزش کردن هر صبح به شما تعادل میدهد.
سموم را از زندگی خود بیرون بکشید و با انجام این کار و دریافت انرژی، افزایش استقامت و تمرکز ذهنیتان، یک تغییر مفید و بزرگ در زندگیتان صورت دهید.
۱۱. فهرست کارهای روز بعد را تهیه کنید.
هر شب قبل از خوابیدن فهرستی برای روز بعد تهیه کنید.
به اهداف خود نگاه کنید و ببینید چه کاری میتوانید برای کمک به حرکت رو به جلو انجام دهید.
این اتفاق طی یک شب رخ نخواهد داد.
به زمان نیاز دارد.
ولی با تهیه فهرست کارهای روز بعد شما بهطور مؤثر اهداف را تعیین میکنید.
رسیدن به اهداف روزانه آسانتر میشود.
و بعلاوه این کار در رسیدن به اهداف بزرگتر نیز به ما کمک میکند.
۱۲. هنگامی که احساس خستگی، کسالت و ناامیدی میکنید، به دنبال روشهای الهام بخش باشید.
زمانی که انگیزه لازم را ندارید به یوتیوب، صحبتهای تد و هر منبع الهامبخش دیگر که میتواند شعله درون شما را روشن کند، مراجعه کنید.
هنگامی که از درون انگیزه لازم را نداشته باشید به سختی میتوانید در زمان درست و در مسیر خود باقی بمانید.
راههایی پیدا کنید که بتوانید آتش را با تمرکز روی محتوای الهامبخشی روشن کنید.
به دنبال کسانی باشید که به هدفهای بزرگ دست یافتهاند.
۱۳. یک مربی پیدا کنید که بتواند شما را هدایت کند.
پیدا کردن یک راهنما بسیار مهم است.
وقتی کسی را ندارید که شما را هدایت کند به راحتی میتواند حواس شما پرت شود.
زمانی که میتوانید به کمکهای فرد راهنما تکیه کنید میتواند به شما در دستیابی به اهدافتان کمک کند، حرکت در مسیرتان با گذشت زمان راحتتر میشود.
یک مربی خوب پیدا کنید که بتواند در مسیرتان به شما کمک کند.
۱۴. نوتیفیکیشنهای اپلیکیشنهای اجتماعی را خاموشکنید.
نوتیفیکیشنهای پیدرپی رسانههای اجتماعی نه تنها در استفاده بهتر از وقت به شما کمک نمیکند، بلکه قطعاً به شما آسیب خواهد رساند.
آنها را خاموشکنید.
شما در هر لحظه به هشدارها و یا به اتفاقاتی که برای دوستانتان رخ میدهد نیاز ندارید.
مهمترین چیز آنست که آرامش ذهن داشته باشید و بهتر بتوانید بر روی کارهایتان تمرکز کنید.
۱۵. تفسیر و سازماندهی.
مطالعات نشان می دهد که چالشها در محیط باعث میشود تا تمرکز را از دست بدهیم.
وقتی تمرکز خود را از دست میدهیم، زمان را از دست میدهیم.
اگر میخواهید از آن اجتناب کنید، باید امورات خود را سازماندهی کنید.
این کار را به یکباره انجام ندهید.
شروع کوچک از یک کشو در امروز، باعث می شود تا فردا قفسه ای را سازماندهی کرده باشید.
شاید روز بعد کمد بود. هرروز یک بخش را سازماندهی کنید.
کمکم سرعت خود را افزایش میدهید و درنهایت خود را تبدیل به یک جنگجوی سازماندهی میکنید.
این پانزده نکته کاربردی برای مدیریت زمان را تمرین کنید و اگر مایل بودید در مورد تاثیر آن در زندگی خود برای ما بنویسید.
خبر خوب
خوشبختانه در سبد مهارتهای نرم آقای رضا مومن خانی و مدرسه مدیریت اَلَست، کارگاه آموزشی بسیار متفاوت و موثری برای یادگیری مهارت مدیریت زمان به هر دو صورت حضوری و مجازی تدارک دیده شده است.
برنامه این کارگاه آموزشی را از منوی اصلی وب سایت، و یا از طریق همراهی ما در شبکه های لینکداین و اینستاگرام آقای رضا مومن خانی در آدرس های زیر صفحه وب سایت اَلَست در اختیار خواهید داشت.
سوابق تصویری برگزاری دوره های مدیریت زمان در صفحات لینکداین و اینستاگرام آقای مومن خانی را در آدرس های زیر صفحه ملاحظه خواهید کرد.
پیشنهاد ما این است که دوره مدیریت زمان را از سبد مهارت های نرم مدرسه مدیریت اَلَست انتخاب، و آن را به همراه مربی خود آقای رضا مومن خانی تمرین کنید.
رزومه آقای مومن خانی را با کلیک روی دکمه زیر در اختیار خواهید داشت:
به علاوه، امکان برگزاری این کارگاه آموزشی به صورت سفارشی و اختصاصی در محل مورد نظر شرکتها نیز کاملا وجود دارد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.